Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Zlikvidujte vaši starou!

Čas nutný k přečtení
1 minuty
Již přečteno

Zlikvidujte vaši starou!

0 comments
Jistě si vzpomínáte na nedávnou reklamní kampaň firmy Hewlett Packard, která pod heslem "Vyměňte vaši starou za novou" propagovala svoje nové tiskárny, jejichž koupě byla možná i jako výměna za starší typ tiskárny téhož výrobce. Možná tato reklamní kampaň nepřinesla kýžený zisk nebo naopak byla natolik úspěšná, že se prodejci tiskáren HP rozhodli ještě více přitvrdit. Na Invexu tak bylo možné získat malou černou nálepku s heslem "Zlikvidujeme vaši starou!", pod kterým bylo téměř neviditelně malým písmem u vedeno "vysvětlení", tedy jméno a adresa autorizovaného dealera náplní do tiskáren HP, který nabízí jejich "ekologickou likvidaci", tedy recyklaci.

Jistě je to velmi lákavá představa, zbavit se své staré a to buď úplnou likvidací nebo výměnou na novou, krásnou a elegantnější – cartridge nebo ženu? Není pochyb o tom, že oba reklamní slogany silně vyvolávají asociace se známou přezdívkou manželek "star á" a aby o tom snad nebylo pochyb, první zmíněný slogan doprovodili jeho autoři obrázkem ženy ve spodním prádle. (O tomto reklamním letáčku jsem již psala v kyberfeministickém okénku). Tento poněkud košilatý český humor se objevil i v jiných reklamních a kampaních, například s "kozičkami českými" nebo "vychutnáváním kozla". Pokud však domyslíme reklamní slogan Hewlett Packard úplně do důsledků, nezdá se, že by byl příliš etický. Li dé prostě stárnou (stejně jako tiskárny HP), s tím se nedá nic dělat. Manželka, která porodila a vychovala dvě děti, jistě už není "jako nová", ale to platí i o jejím manželovi. Představa, že jednoho dne si prostě její manžel najde "nějakou mladší" a své "staré" se zbaví je krutá o to více, že se nejedná o příběh až tak nereálný. Propagace výpočetní techniky pomocí takto nevhodných dvojsmyslů se mi nezdá příliš etická a navíc se opět potvrdil jeden z neoprávněných a přitom hluboce zakořeněných předsudků, že totiž ženy nemají ve výpočetní technice místo nikde jinde, než jako sexuální objekt použitelný leda tak pro propagaci (nebo pro legraci). Mezi potenciálními zákazníky HP, kteří by o službu snad i měli zájem, jsou jistě i ženy, ty však takto laděná rekl amní kampaň zcela určitě neosloví.

Klíčová slova: 
Hodnocení: 
Zatím žádné hodnocení
JEDLIČKOVÁ, Petra. Zlikvidujte vaši starou!. Ikaros [online]. 1998, ročník 2, číslo 9 [cit. 2024-12-18]. urn:nbn:cz:ik-10465. ISSN 1212-5075. Dostupné z: http://ikaros.cz/node/10465

automaticky generované reklamy