Zlikvidujte vaši starou!
Jistě je to velmi lákavá představa, zbavit se své staré a to buď úplnou likvidací nebo výměnou na novou, krásnou a elegantnější – cartridge nebo ženu? Není pochyb o tom, že oba reklamní slogany silně vyvolávají asociace se známou přezdívkou manželek "star á" a aby o tom snad nebylo pochyb, první zmíněný slogan doprovodili jeho autoři obrázkem ženy ve spodním prádle. (O tomto reklamním letáčku jsem již psala v kyberfeministickém okénku [4]). Tento poněkud košilatý český humor se objevil i v jiných reklamních a kampaních, například s "kozičkami českými" nebo "vychutnáváním kozla". Pokud však domyslíme reklamní slogan Hewlett Packard úplně do důsledků, nezdá se, že by byl příliš etický. Li dé prostě stárnou (stejně jako tiskárny HP), s tím se nedá nic dělat. Manželka, která porodila a vychovala dvě děti, jistě už není "jako nová", ale to platí i o jejím manželovi. Představa, že jednoho dne si prostě její manžel najde "nějakou mladší" a své "staré" se zbaví je krutá o to více, že se nejedná o příběh až tak nereálný. Propagace výpočetní techniky pomocí takto nevhodných dvojsmyslů se mi nezdá příliš etická a navíc se opět potvrdil jeden z neoprávněných a přitom hluboce zakořeněných předsudků, že totiž ženy nemají ve výpočetní technice místo nikde jinde, než jako sexuální objekt použitelný leda tak pro propagaci (nebo pro legraci). Mezi potenciálními zákazníky HP, kteří by o službu snad i měli zájem, jsou jistě i ženy, ty však takto laděná rekl amní kampaň zcela určitě neosloví.