Na kvalitě učitelů velmi záleží: měli by umět zaujmout zlobivé žačky i zlepšit akademické vzdělávání
Pavla Kánská absolvovala v roce 1980 obor knihovnictví a vědecké informace na FF UK, doktorát získala na FF UK v roce 1984. Na Masarykově univerzitě v Brně působí od roku 1995 jako vedoucí ústřední knihovny FF a od září 2000 také jako garant oboru knihovnictví na FF MU.
Co vás přivedlo k oboru knihovnictví?
Na základní škole jsem dost zlobila, tatínek, profesor na gymnasiu, to se mnou neměl lehké. Škola mne vůbec nebavila, celé dny jsem trávila v divadle s kamarádkou Zbavitelovou, jejíž maminka byla herečka a tatínek režisér, viděla jsem zkoušky a generálky všech her. Doma před zrcadlem jsem si pak přehrávala některé role, moc jsem toužila být herečkou, ale nakonec mne to přešlo. Potom jsem chtěla být učitelkou v mateřské školce, to mi také nevyšlo a jako poslední možnost hrozila Střední ekonomická škola. Představa hospodářských počtů jako hlavního předmětu po celé čtyři roky byla děsivá. V té době se v Brně otvírala Střední knihovnická škola, kam jsem ze Šumperka docela ráda odešla. Až na škole jsem si uvědomila jaké to bylo štěstí, měli jsme úžasné profesory, zvláště na literaturu, a protože nesměli učit na univerzitě, využívali zřejmě svou přípravu na vysokoškolskou výuku a nic nám neodpustili. Učebnice jsme neměli, tak jsme si psali poznámky až se z nás kouřilo a po hodině si dávali dohromady, co kdo zachytil. Zásluhou prof. Věry Hofmanové a Víta Závodského jsme probírali i zakázané spisovatele a ty oficiální autory nám zase podávali zcela netradičně a s odlišným hodnocením než bylo ve schválených učebnicích. Diskutovali jsme o přečteném a dokonce mohli s učitelem i nesouhlasit. Najednou jsem se do školy těšila a poctivě četla všechny probírané autory.
Po maturitě jsem strávila šest nádherných let v Okresní knihovně
v Prostějově, v půjčovně pro dospělé jsem dostala tu správnou školu
od své vedoucí Věry Charvátové, která nás cepovala jak "sloužit"
čtenářům. Šlo nejen o půjčování knih, ale i o další formy: rozhlasové
relace, besedy pro studenty, vydávání časopisu aj. Tam jsem zcela
propadla oboru a nechtěla už dělat nic jiného.
Můžete nám prosím představit Kabinet knihovnictví? Jak vznikl,
čím se zabývá a jaké má poslání?
Obor knihovnictví byl na FF MU akreditován od roku 1992, ale se
zaměřením na knihovědu. V roce 2000 rozhodlo vedení fakulty o inovaci
studia, kterou finančně podpořila Vzdělávací nadace Jana Husa v
Brně. Teoretickým jádrem nové koncepce studia je informační věda
v pojetí prof. Jiřího Cejpka. Akreditační komise novou koncepci
studia oboru Informační studia a knihovnictví schválila v roce 2001
a FF MU mohla otevřít další dva studijní programy: 3leté bakalářské
a 2leté navazující magisterské studium, v prezenční i kombinované
formě.
Naše koncepce reflektuje Cejpkův přístup k informační vědě jako
k "vědě se svědomím", kladoucí důraz na interdisciplinaritu
oboru a jeho nezbytné zakotvení ve filozofii a v humanitních a sociálních
vědách, odrážející vývojové tendence a rozpory současné společnosti.
Snažíme se vytvářet předpoklady k tomu, aby se naši absolventi mohli
aktivně podílet na budování moderních systémů knihovnicko-informačních
služeb v České republice.
Čím se Kabinet liší od ostatních vysokých škol v oboru?
Myslím, že se trochu lišíme od ostatních vysokoškolských pracovišť
koncipováním našeho oboru jako mezifakultního studia s Fakultou
informatiky (FI) a Fakultou sociálních studií (FSS) MU. Naši studenti
mají možnost v rámci kreditů B a C kombinovat předměty všech tří
fakult a kabinet zařazuje také mezi povinné předměty kurzy ze studijních
programů FI a FSS MU. Otevřením nové
knihovny FF MU, jako školícího pracoviště studentů knihovnictví,
posilujeme praktickou složku výuky a sami studenti se tak mohou
podílet na zvyšování informační gramotnosti návštěvníků a rádi k
tomu využívají moderní informační technologie v knihovně. Například
velmi atraktivní mezi studenty je práce u SelfChecku. Studenti vyšších
ročníků studia knihovnictví pak pracují v době omezeného provozu
(ve večerních hodinách nebo v sobotu a neděli) pod dohledem profesionálních
knihovníků ve funkci referenčních knihovníků.Takto řízená praxe
během semestrální výuky dává studentům možnost ověřit si získanou
teorii v provozu moderní knihovny a na vlastní kůži poznat, co absolventy
čeká v praxi a snižuje jejich strach, jak uspějí po škole ve svém
prvním zaměstnání. Určitě to posiluje jejich odborné sebevědomí.
Které jsou podle vás nejvýznamnější problémy, kterými se chcete
výhledově zabývat v rozvoji Kabinetu?
Citelný je nedostatek habilitovaných učitelů odborných předmětů
střední a mladší generace. Jeho řešení jsme oddálili přizváním několika
docentů a profesorů ze všech tří fakult MU, na kterých jsme postavili
mezifakultní studium našeho oboru. Plánujeme, podobně jako v programu
Novicius na Univerzitě Palackého v Olomouci, zapojit nové doktorandy
do výzkumné i pedagogické práce kabinetu, a tím přispět k omlazení
našeho pedagogického sboru a vytvořit tak vhodné podmínky pro budoucnost
oboru v dalších desetiletích.
Jak si představujete podobu Kabinetu za 5 let?
Tento rok rozjíždíme výzkumný záměr "Návrat
k občanskému poslání českých univerzit", který je koncipován
na pět let a je orientován na obnovu původního poslání univerzit.
Cílem je praktické zapojením studentů do řešení problémů místní
komunity a v rámci konkrétních projektů pomáhat zlepšit život společnosti
na lokální úrovni. Náš výzkumný záměr zaujal i kolegy v zahraničí,
o spolupráci projevila zájem dvě pracoviště v USA, Graduate School
of Library and Information Science, University of Illinois a School
of Information, University of Michigan. První skupina amerických
studentů přijede do Brna v červenci 2003 a naši studenti odcestují
do USA v září 2003.
V jarním semestru 2003 si chceme také ověřit formu e-learningu,
jako vhodný předmět se jeví kurzy "Počítačové gramotnosti",
první verze bude spíše "web-based training" a těší mne,
že se na jeho odladění chtějí podílet sami studenti knihovnictví.
Věřím, že za pět let bude naše pracoviště personálně posíleno o
nový tým mladých asistentů, aktivně zapojených do pedagogické a
výzkumné práce našeho ústavu. Někteří naši studenti II.cyklu studia
posilují v tomto směru můj optimismus. Je v nich také naše naděje
na změnu nejen obsahu, ale i formy výuky směřující k větší otevřenosti,
zapojování studentů do výuky
a posilování zpětné vazby, tj. změna vztahu učitel a student.
Jak byste vy hodnotila rozvoj vzdělávání v našem oboru, kde jsou
jeho slabiny a co by se podle vás mělo změnit či vylepšit?
Seriózní hodnocení po mně nechtějte, nemám potřebný nadhled a nejsem
objektivní…. Co ale mohu posoudit, je oblast dalšího vzdělávání,
protože jsem v rámci CASLINu, a potom i ve Výukovém centru MOLIN
měla možnost porovnat náš přístup a výsledky se zahraničím. Myslím,
že většina kolegyň a kolegů využila v posledních letech tu obrovskou
šanci, kterou nám daly nové informační technologie ke zvýšení svých
znalostí a dovedností, a tím si zvýšila nejen vlastní sebevědomí,
ale v důsledku pomohla také zlepšit prestiž celého oboru v české
společnosti. V rámci distančního, dalšího, celoživotního, a jak
se všechny ty formy mimoškolního vzdělávání jmenují, musela každá
knihovnice zvládnout počítač, Internet apod., a právě v této oblasti
dalšího vzdělávání knihovníků je naše republika na jednom z předních
míst mezi východoevropskými zeměmi. Zahraniční kolegové nám závidí
velkorysou státní podporu v rámci projektu VISK2, vznik Výukového
centra pro další vzdělávání knihovníků a jeho profesní ukotvení
ve SKIPu, který koordinuje další vzdělávání pro všechny sítě knihoven,
řadu konferencí CASLIN atd. - za tím vším je hodně práce celých
týmů lidí, kteří se umí domluvit. A to není tak málo.
O slabinách akademického vzdělávání jsem už mluvila, vysokoškolské
vzdělávání prožívá krizi v celé naší společnosti, a tak negativně
ovlivňuje naše akademická pracoviště. Na rozdíl od mých kolegů si
však nemyslím, že hlavním důvodem je nedostatek peněz, MŠMT státními
prostředky spíše plýtvá. Obrovské toky peněz jdoucí na vědu, výzkum
a vzdělávání požírají stejně jako v totalitní minulosti dva kolosy:
Akademie věd a Vysoké školy, na úsporách se však nedomluví, cíl,
úkoly a často i pracovníky mají stejné, ale trvají na vlastních
budovách, kancelářích s počítači..., mezi kterými "ubohý"
vědec přebíhá z jedné instituce na druhou, aby všechno stihl. Studenti
jej však nestihnou určitě. Raději toho necháme, chtěla jsem veselejší
závěr, když jsou vánoce tak blízko, ale nějak se mi to nepovedlo.
Promiňte.
Děkuji za rozhovor