Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Ingress: portály, anomálie a rozšířená realita

Čas nutný k přečtení
7 minut
Již přečteno

Ingress: portály, anomálie a rozšířená realita

4 comments
Autoři: 

Zatímco v minulém čísle jsme se věnovali aktuálnímu mobilnímu fenoménu Pokémon Go, v tomto čísle bych se rád věnoval aplikaci Ingress, která je sice starší než Pokémoni, ale i tak je poměrně zajímavá a navíc vychází z velmi podobných principů, tj. pohybu v rozšířené realitě.

Cesta k rozšířené realitě

Hru Ingress zhruba před třemi lety vyvinula společnost Niantic, tedy stejná společnost, která má na svědomí i aktuální fenomén Pokémon Go. Jak už jsme v rychlosti zmínili posledně, společnost Niantic vznikla v roce 2010 jako interní startup společnosti Google a již od svého vzniku se věnovala vývoji konceptu nové mobilní aplikace pracující s rozšířenou realitou, tedy kombinací "reálného světa" a herních digitálních prvků.

Po zhruba třech letech vývoje byla hra Ingress dokončena, přičemž po několikaměsíčním undergroundovém provozu jen na pozvánky vyšla oficiálně v prosinci roku 2013 pro Androidy a s poměrně velkým odstupem (až v červenci 2014) i ve verzi pro iOS. Každopádně ačkoliv původně vyšla jen pro jeden systém, a "chytré telefony" tehdy nebyly tak rozšířené jako dnes, i tak aplikace zaznamenala poměrně velký úspěch.

Webové stránky projektu Ingress
Webové stránky projektu Ingress

Do února 2014 si aplikaci nainstalovalo 2 miliony lidí a do roku 2015 jejich počet vystoupal na 8 milionů. To je samozřejmě poměrně "nízké" číslo ve srovnání s více než 100 miliony instalací u Pokémon Go, ale na dobu svého vzniku to je solidní úspěch a co je hlavní – hra má velmi aktivní hráčskou základnu dodnes.

Boj o budoucnost světa

Úvodní příběh Ingressu začíná ve švýcarském CERNu, kdy během vědeckého experimentu vznikla tajemná kaskáda, která začala skrze "Portály" umístěné v reálném světě (např. kolem soch, muzeí a dalších veřejných míst) uvolňovat do světa neméně tajemnou "exotickou hmotu" (Exotic Matter, XM).

Úvodní příběhový teaser / trailer ke hře Ingress

Základním cílem hry je pak bojovat za jednu ze dvou přítomných frakcí, kterými jsou "Osvícení" (Enlightened) a "Odboj" (Resistance) – v českém hovorovém označení "žabičky" a "šmoulové" – a snažit se ovládnout zmiňované "portály", vytvářet mezi nimi "propojení" a "kontrolní pole" a ve výsledku ovládnout větší kus světa než konkurenční skupina.

V praxi to znamená, že se hráč fyzicky přiblíží ke zvolenému portálu, osadí jej tzv. "rezonátory" (které mohou být různě silné, což ovlivňuje sílu samotného portálu) a pokud má portál všech osm rezonátorů, je možné ho propojit s jiným přátelským portálem, ke kterému má hráč "klíč". Tři vzájemně propojené portály pak vytvoří tzv. "kontrolní pole", které na mapě vytvoří modrou či zelenou barevnou plochu.

Aplikace Ingress - herní mapa Aplikace Ingress - portál Aplikace Ingress - profil agenta Aplikace Ingress - propojování portálů
Zleva: herní mapa, informace o portálu a osazených rezonátorech, profil agenta a propojování portálů a vytváření kontrolních polí

Obě frakce spolu o jednotlivé portály samozřejmě také bojují, tj. na jedné straně mohou na nepřátelské portály útočit, na druhé straně mohou přátelské portály osadit obrannými štíty nebo i zbraněmi, které pak útočí na útočící nepřátelské agenty. Vybavení (zbraně, rezonátory, zásoby energie) pak získávají tzv. "hackováním", případně při přechodu na novou úroveň.

Aplikace Ingress - dobře zabezpečený portál Aplikace Ingress - útok na nepřátelské portály Aplikace Ingress - hackování Aplikace Ingress - hackování
Zleva: ukázka tzv. modifikací portálu (trojice štítů a heatsink), útok na nepřátelské portály a hackovací minihra

Součástí hry je také herní příběh, který se hráčům postupně odkrývá prostřednictvím příběhových videí na YouTube, na sociálních sítích a v průběhu speciálních akcí. Kromě klasického "domácího hraní" na cestě do školy nebo do práce nebo na procházce v parku totiž probíhají i tzv. "Anomaly Events" na kterých se scházejí tisíce lidí.

Jedním z nich byl např. nedávný šestitýdenní event Aegis Nova, který se konal na 19 místech v několika zemích (Rusko, Itálie, Francie, USA, Indie či Japonsko) a jeho finále v Tokyu se stalo největší akcí v rozšířené realitě na světě.

Aegis Nova v Tokyu Aegis Nova v Tokyu
Finále Aegis Nova v Tokyu (zdroj: munesada.com)

Ingress vs. Pokémon Go

Na první pohled se může zdát, že obě hry jsou v podstatě stejné – ostatně obě mají stejného vývojáře, obě pracují na principu rozšířené reality a mají i sdílenou databázi (tj. většina "portálů" v Ingressu zároveň funguje jako "Pokéstopy" nebo tělocvičny v Pokémon Go); ale opak je pravdou. Jedná se naopak o poměrně velmi odlišné hry s odlišnými cíli, herními prvky i řekněme mírou strategického plánování.

Například nejčastější aktivitou ve hře Pokémon Go je lovení Pokémonů, kteří se víceméně náhodně objevují v okolí. Na "Pokéstopech" je možné nasbírat nové vybavení a lze tam např. aktivovat "lákací modul", který v následujících 30 minutách přiláká více Pokémonů. V neposlední řadě se mohou hráči rozdělit do jednoho ze tří týmů a bojovat s ostatními hráči o tělocvičny, kde pak mohou své Pokémony trénovat.

Princip Ingressu je v podstatě zcela odlišný. V okolí se náhodně neobjevuje nic zajímavého a klíčovou roli hrají zmiňované Portály, kolem kterých se generuje exotická hmota (doplňující energii), které hráči hackují (a získávají tak nové vybavení) a o které hráči rozdělení do dvou frakcí bojují. Mnohem větší důraz je tak kladen na souboje mezi týmy a na koordinované ovládání území.

Herní mapa v aplikaci Pokémon Go Herní mapa v aplikaci Ingress Aplikace Ingress - ukázka rozdělení území Aplikace Ingress - globální skóre
Zleva: herní mapa v aplikaci Pokémon Go a v aplikaci Ingress (stejné místo), ukázka rozdělení území a průběžné globální skóre obou frakcí

Výrazně se tak liší i důvod, proč "chodit s mobilem ven" – ve hře Pokémon Go hráč chozením po okolí zvyšuje svou šanci ulovit nějakého Pokémona a zároveň při chůzi na delší vzdálenost dochází k "líhnutí" vajíček; v Ingressu jde spíše o to, pravidelně obcházet strategicky významné Portály, zničit ty nepřátelské nebo posílit ty přátelské, získat hackováním nové předměty a samozřejmě vytvářet kontrolní pole – přičemž ta největší mohou pokrývat i stovky a tisíce kilometrů čtverečních.

Ingress Intel - globální herní mapa Ingress Intel - portály v centru Prahy
Vlevo: globální herní mapa (tzv. "Ingress Intel") s mnohasetkilometrovými linky; vpravo: přehled portálů v centru Prahy

Závěrem

Jak už tedy zaznělo, Pokemon Go a Ingress mají mnoho společného – například princip rozšířené reality a určitou herní motivaci chodit ven a socializovat se s ostatními hráči; ale zároveň se v důležitých aspektech výrazně liší. Obecně lze říci, že Pokémon Go je přístupnější a více "casual" (například souboje jsou volitelné a hráč si zkrátka může jen lovit Pokémony svým tempem a pro radost); Ingress je více strategická, více orientovaná na spolupráci v týmu a i po třech letech od vydání stále velmi aktivní.

Krátký návod, jak hrát Ingress (jak na hackování, propojování portálů, souboje atd.)

Obě hry jsou tedy velmi zajímavé a mohu je zájemcům o mobilní technologie, fitness gaming a rozšířenou realitu vřele doporučit. A stejně jako u Pokémonů připomínám, že by nemuselo být od věci využít tyto herní aplikace i v knihovnách a dalších paměťových institucích, ať už formou vytvoření vlastního portálu, nebo např. formou nějakých soutěží a akcí.

Setkání hráčů na eventu Ingress Abaddon v Taiwanu Oficiální e-shop Ingress Aplikace Pokémon Go
Zleva: setkání hráčů na eventu Ingress Abaddon v Taiwanu (zdroj), oficiální e-shop Ingress (shop.ingress.com) a aplikace Ingress pro chytré hodinky Android Wear (zdroj)

Hodnocení: 
Průměr: 3.6 (hlasů: 10)
RYLICH, Jan. Ingress: portály, anomálie a rozšířená realita. Ikaros [online]. 2016, ročník 20, číslo 8 [cit. 2024-12-18]. urn:nbn:cz:ik-17830. ISSN 1212-5075. Dostupné z: http://ikaros.cz/node/17830

automaticky generované reklamy

Máme tu 4 komentářů

Ikare, ikare, kam to kráčíš, teď píšeš o hře, kde už je každej na cap levlu? :D

Dobrý den, Ingresáku, a proč ne? :) Naopak, díky aktuální obrovské popularitě hry Pokémon Go se mnohem více lidí dříve či později dozví i o hře Ingress, a určitě tak není od věci o hře něco napsat a čtenáře s ní seznámit.

A co se týče levelů, v tom už není vůbec žádný problém. Jednak všichni na cap levelu ani zdaleka nejsou, jednak je levelování postavy asi to nejzajímavější, a jednak je "síla" hráče od levelu 8 až do level capu v podstatě stejná, tj. za dva tři týdny hackování bude i úplný nováček bez problémů použitelný i v rámci týmu.

Přidávání portálů už nějaký pátek nefunguje. Na soutěže a akce, které nevycházejí přímo z komunity jsou hráči poměrně hákliví a přistupují k nim s velkou nedůvěrou (minulý týden to zkoušelo výstaviště v Brně a komunita Ingressu to přijala vlažně až s nezájmem). Ani po dvou letech s Ingressem mě tedy nenapadá, jak by s ním knihovny mohly pracovat.

Dobrý den. Máte pravdu, že přidávání portálů v rámci Ingress aktuálně nefunguje (resp. je pozastavené); ale na druhou stranu existuje např. možnost přidávání (doporučování) Pokéstopů v Pokémon Go, a vzhledem k tomu, že databáze jsou z velké části sdílené, jistě by se dal tímhle způsobem vybojovat i nový portál.

A co se týče soutěží a dalších akcí; samozřejmě pokud by do toho šly např. knihovny samy, nebylo by to samozřejmě nic oficiálního (spíše nějaká forma volnočasové aktivity, např. vytvoření skupinky / týmu a společný lov Pokémonů nebo hackovací procházka po okolí). Na druhou stranu, pokud by se zapojily větší instituce, věřím, že by dala domluvit i nějaká oficiálnější spolupráce s Nianticem - například možnost vygenerovat si vlastní kódy (passcodes), které by pak knihovny (nebo muzea) mohly použít (rozmístit v knihovně, sdílet na sociálních sítích atd.).

registration login password