Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Z naší schránky

Čas nutný k přečtení
3 minut
Již přečteno

Z naší schránky

0 comments
Autoři: 
Ikara jsem uz videla a pobavila jsem se hlavne pri cteni zapisu z exkurze, je to fajn.
Mejte se skvele, jen tak dal.
S uctou
Eva Bulinova

******************************************************************************************************************

Prispevek o INVIKU od Filipa Vojtaska se mi zda byt konstruktivni. Rada nedokonalych veci, o kterych se tam zminuje, bude brzy odklonena (objednali jsme u T. Koubka z UISK manual k digitalnim kopiim). Rovnez se usilovne pracuje na doreseni primeho (interaktivniho) objednavani jednotlivych clanku z www bibliografickeho zaznamu a nasi kolegyne z "primarni vyroby" se intenzivne zaucuji a zvykaji si na INVIK. Nektere veci vsak jsou mimo nas dosah - jako napr. spatna WWW infrastruktura, nedokonalost komprimovacich grafickych formatu nebo neschopnost nekterych Proxie serveru komunikovat protokolem https (to se eventualne da obejit oteviranim ftp pristupu pro uzivatele). Jsme porad v testovaci fazi a do leta by prvni tvrda verze mela pusobit profesionalne aspon na urovni jinych existujicich sluzeb poskytovanych STK. Kazdepadne jmenem INVIK Teamu dekuji za zajem a pripominky.
S pozdravem,
Sasa Skenderija

******************************************************************************************************************

Milí kolegové,
čtu každé číslo Ikara. V době, kdy téměř všechny odborné informatické časopisy vymizely, je to jediná tribuna našeho oboru. Proto inzeruji jeho existenci na všech akcích, které pořádám. Mám jen okrajová doporučení:
- uvádět důležité akce na příští měsíc a potom přinášet odborné komentáře z nich. Také zajímavé stránky WWW apod.
- přinášet názory živých lidí. Interview z knihoven, vědeckých. pracovišť apod. Každého zajímá krize naší ekonomiky. Krize naší vědy, informatiky apod. téměř nikoho (snad mimo Akademii věd).

Některá témata by se dala pojmou šířeji a najít v nich něco obecného. Např. problém "zkracování" času při práci s Internetem. Nejde jen asi o psychologický pocit netrpělivosti při čekání na odpověď (viz pojetí Bergsona), ale o cosi, co by se mělo podepřít měřením a nějakým obecným konstatováním.

Já sám za sebe považuji za důležité upozorňovat na "Krizi komunikace". Tento pojem se u nás začal objevovat s jistou naléhavostí bohužel teprve asi před týdnem, je ve světě živý již delší dobu. Z televizních obrazovek a v tisku budeme o něm, slyšet dále především jako o příčině současných politických a ekonomických problémů. Problém má ovšem hlubší příčiny a dalekosáhlejší důsledky. Myslím, že tato krize je pouze průvodním znakem situace vzniklé přehlížením široké problematiky informatiky a knihovnictví u nás. Jeho kořeny se projeví později malým důrazem kladeným na něj v základním a středním školství. Tato krize komunikace je příznačná pro zúžený přístup ke vzdělávání orientovaný pouze na technické aspekty komunikace bez vztahu k jejímu obsahu (sémantika) i jejích důsledků u recipienta, popř. její efektivity (pragmatika).

Její praktické důsledky v projevech lidí se projevují především neschopností naslouchat, argumentovat, hledat, najít a u druhých pochopit alternativní řešení. Najít odpovídající informační zdroje, zejména ty původní a pravé. Masovým důsledkem je potom to co se projevuje např. v postmodernismu: nedůvěra v rozum, exaktní vědu, úplný průlom iracionálna, komického a komerčního mysticismu. Nejvíce na pováženou je, že na tyto jevy není ze strany rozumu adekvátní odezva, i když se ozývají názory skutečných vědců, že tyto jevy mohou naší civilizaci zahubit (viz na WWW "Klub skeptiků"). Zjišťoval jsem v Internetu postoj k tomuto problému ve světě. Znovu jsem si jenom ověřil, že problematika krize komunikace je pojímána velmi vážně již dlouhou dobu a že jejím nedostatkům jsou kladeny za vinu dokonce takové jevy jako drogy, kriminalita, násilí mladistvých. Na překonání jsou vytvářeny nové výukové a vzdělávací programy -např. "Library Information skills" (viz na WWW Virginia´s Standard). K řešení bezradnosti učitelů i knihovníků nad velkým sortimentem médií vypomáhají projekty typu "Educational media" (viz na WWW School Library Media Special Informatics). O tomto tématu by možná bylo užitečné vyvolat širší debatu, do níž by se zapojila odborná veřejnost.
Zdeněk Jonák

******************************************************************************************************************

Subject: Keap en toach

Ahoj Pavlo,
Tvuj clanecek, jehoz nazev jsem si dovolil zkomolit (aby netrpela jenom ta cestina), mi mirne navodil predstavu vedcu se zdvizenym prstem z Ustavu pro jazyk cesky, ale jinak je strucny, vtipny, mily.
Zdravi Pepa Schwarz

Hodnocení: 
Zatím žádné hodnocení
IKAROS, redakce. Z naší schránky. Ikaros [online]. 1997, ročník 1, číslo 4 [cit. 2020-11-23]. urn:nbn:cz:ik-10055. ISSN 1212-5075. Dostupné z: http://ikaros.cz/node/10055

automaticky generované reklamy