Z naší schránky
Mejte se skvele, jen tak dal.
S uctou
Eva Bulinova [4]
******************************************************************************************************************
Prispevek o INVIKU od Filipa Vojtaska se mi zda byt konstruktivni.
Rada
nedokonalych veci, o kterych se tam zminuje, bude brzy odklonena
(objednali jsme u T. Koubka z UISK manual k digitalnim kopiim).
Rovnez se
usilovne pracuje na doreseni primeho (interaktivniho) objednavani
jednotlivych clanku z www bibliografickeho zaznamu
a nasi kolegyne z
"primarni vyroby" se intenzivne zaucuji a zvykaji si na INVIK.
Nektere
veci vsak jsou mimo nas dosah - jako napr. spatna WWW infrastruktura,
nedokonalost komprimovacich grafickych formatu nebo neschopnost
nekterych Proxie serveru komunikovat protokolem https (to se eventualne
da obejit oteviranim ftp pristupu pro uzivatele). Jsme porad v testovaci
fazi a do leta by prvni tvrda verze mela pusobit profesionalne aspon na
urovni jinych existujicich sluzeb poskytovanych STK. Kazdepadne jmenem
INVIK Teamu dekuji za zajem a pripominky.
S pozdravem,
Sasa Skenderija [5]
******************************************************************************************************************
Milí kolegové,
čtu každé číslo Ikara. V době, kdy téměř všechny odborné informatické časopisy vymizely, je to jediná tribuna našeho oboru. Proto inzeruji jeho existenci na všech akcích, které pořádám.
Mám jen okrajová doporučení:
- uvádět důležité akce na příští měsíc a potom přinášet odborné komentáře z nich.
Také zajímavé stránky WWW apod.
- přinášet názory živých lidí. Interview z knihoven, vědeckých. pracovišť apod.
Každého zajímá krize naší ekonomiky. Krize naší vědy, informatiky apod.
téměř nikoho (snad mimo Akademii věd).
Některá témata by se dala pojmou šířeji a najít v nich něco obecného. Např. problém "zkracování" času při práci s Internetem. Nejde jen asi o psychologický pocit netrpělivosti při čekání na odpověď (viz pojetí Bergsona), ale o cosi, co by se mělo podepřít měřením a nějakým obecným konstatováním.
Já sám za sebe považuji za důležité upozorňovat na "Krizi komunikace". Tento pojem se u nás začal objevovat s jistou naléhavostí bohužel teprve asi před týdnem, je ve světě živý již delší dobu. Z televizních obrazovek a v tisku budeme o něm, slyšet dále především jako o příčině současných politických a ekonomických problémů. Problém má ovšem hlubší příčiny a dalekosáhlejší důsledky. Myslím, že tato krize je pouze průvodním znakem situace vzniklé přehlížením široké problematiky informatiky a knihovnictví u nás. Jeho kořeny se projeví později malým důrazem kladeným na něj v základním a středním školství. Tato krize komunikace je příznačná pro zúžený přístup ke vzdělávání orientovaný pouze na technické aspekty komunikace bez vztahu k jejímu obsahu (sémantika) i jejích důsledků u recipienta, popř. její efektivity (pragmatika).
Její praktické důsledky v projevech lidí se projevují především neschopností naslouchat, argumentovat, hledat, najít a u druhých pochopit alternativní řešení. Najít odpovídající informační zdroje, zejména ty původní a pravé. Masovým důsledkem je potom to co se projevuje např. v postmodernismu: nedůvěra v rozum, exaktní vědu, úplný průlom iracionálna, komického a komerčního mysticismu.
Nejvíce na pováženou je, že na tyto jevy není ze strany rozumu adekvátní odezva, i když se ozývají názory skutečných vědců, že tyto jevy mohou naší civilizaci zahubit (viz na WWW "Klub skeptiků").
Zjišťoval jsem v Internetu postoj k tomuto problému ve světě. Znovu jsem si jenom ověřil, že problematika krize komunikace je pojímána velmi vážně již dlouhou dobu a že jejím nedostatkům jsou kladeny za vinu dokonce takové jevy jako drogy, kriminalita, násilí mladistvých.
Na překonání jsou vytvářeny nové výukové a vzdělávací programy -např. "Library Information skills" (viz na WWW Virginia´s Standard). K řešení bezradnosti učitelů i knihovníků nad velkým sortimentem médií vypomáhají projekty typu "Educational media" (viz na WWW School Library Media Special Informatics). O tomto tématu by možná bylo užitečné vyvolat širší debatu, do níž by se zapojila odborná veřejnost.
Zdeněk Jonák [6]
******************************************************************************************************************
Subject: Keap en toach
Ahoj Pavlo,
Tvuj clanecek, jehoz nazev jsem si dovolil zkomolit (aby netrpela jenom
ta cestina), mi mirne navodil predstavu vedcu se zdvizenym prstem z
Ustavu pro jazyk cesky, ale jinak je strucny, vtipny, mily.
Zdravi Pepa Schwarz [7]