Vyhledávání, objevování, šťastné náhody a nové směry ve vyhledávání (Greg R. Notes)
Vyhledávání je hlavní funkcí v prostředí knihoven, a to už po celá staletí. Greg R. Notess se proto ve své přednášce zabýval právě trendy ve vyhledávání.
Přechod od prostého vyhledávání podle názvu či autora k podrobnějším rejstříkům trval řádově stovky let. Oproti tomu je vývoj v posledních několika dekádách až neskutečně rychlý. Díky počítačům jsme se mohli posunout k pokročilým systémům jako VERONICA Search for Gopher Space (1992) a v polovině 90. let minulého století došlo také k velkému rozvoji indexovacích a vyhledávacích služeb na Internetu (např. Lycos).
Profesor Notess hovoří o vyhledávání v sociálních sítích
Vyhledávání pomocí klíčových slov či vyhledávání fulltextové se dnes stalo normou, a s nástupem firmy Google se slovo "gůglovat" stalo v podstatě synonymem vyhledávání jako takového. Společnost Google nebyla progresivní jen technicky, ale učinila i důležité ekonomické rozhodnutí: vyvinula také další produkty i vlastní reklamní síť, a rozšířila tak svou působnost i mimo oblast vyhledávání (Gmail, Knihy, sociální sítě).
Také již zmiňované sociální sítě se během poslední dekády staly důležitou součástí života uživatelů Internetu. Jak si ale poradit třeba s indexací tak krátkých zpráv, jaké kolují na Twitteru? Kdo data vlastní? Jaké jsou aspekty archivace veřejných dat? A v čem vlastně z hlediska vyhledávání vězí kámen úrazu uzavřených sociálních sítí?
Během několika posledních let se vyhledávací služby také masivně personizovaly. Do výsledků zařazují relevanci reklamního sdělení, geolokační informace, minulou historii vyhledávání či zájmy a demografii uživatelů. „Pokud tedy s uživatelem mluvíte o vyhledávání na Googlu, může vidět něco zcela jiného, než vidíte na svém terminálu vy,“ vysvětluje posluchačům na konferenci profesor Notess.
Jaká je budoucnost vyhledávání na internetu dnes nedokáže nikdo říci. Google se na počátku snažil zaindexovat naprosto vše, dnes už je opatrnější a pracuje s metadaty. Jako užitečná se z pohledu knihovníka ukazuje strategie volby jediného vyhledávacího okna, namísto přemýšlení, jaká že databáze je pro náš dotaz ta pravá. V závěru přednášky Greg Notess také představil svou novou knihu Screencasting for Libraries, která právě vyšla.
(pfar)