Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Učitelský summit 2019

Čas nutný k přečtení
5 minut
Již přečteno

Učitelský summit 2019

0 comments
Autoři: 

V sobotu 27. dubna 2019 se v prostorách International School of Prague v Praze-Nebušicích konal další ročník konference Učitelský summit. Akce, kterou jako tradičně organizovala společnost 24U, se opět věnovala využití moderních technologií – zejména pak technologií Apple – ve vzdělávání.

Budova International School of Prague Budova International School of Prague
Budova International School of Prague

Od cestování ke komunikaci

Konferenci zahájil příspěvkem „iPad jako společník na cestách“ lektor, fotograf a cestovatel Honza Březina, který se ve své prezentaci podělil o zkušenosti z cestování po mnoha různých zemích a představil nám aplikace, které používá. Konkrétně například zmínil, že používá mapové aplikace od Applu, Googlu i Seznamu, protože každá má „navrch“ v jiné zemi; dále zmínil několik oblíbených aplikací na focení a zejména pak aplikaci Revolut, která nabízí mj. virtuální platební karty.

Tématu cestování se dotkl také lektor a trenér managementu Jiří Hubík v příspěvku „iPad jako komunikační nástroj“, ve kterém pohovořil o významu komunikace a ilustroval ho na příkladu Papuy Nové Guiney, kterou navštívil, a kde většina uživatelů žije mimo města ve kmenech v pralese. A stejně jako se „moderní cestovatel“ nedomluví ve zmiňovaném pralese, ani ve firmách si lidé často nerozumí. Zmínil proto několik užitečných aplikaci, jako např.: Notability, Paper, MindNode, Apple Keynote, Poznámky, či Nebo.

Jan Březina Jiří Hubík
Vlevo: Jan Březina; vpravo: Jiří Hubík

Od zábavy k novinkám pro učitele

Jako další vystoupil šéfredaktor serveru iPure Filip Brož s příspěvkem „iPad a konzumace obsahu“, ve kterém se věnoval zábavě a prokrastinaci. Nejprve zmínil některé zajímavé hry (jako např. Alto’s Oddyssey, Florence, či Chuchel), zpravodajskou aplikaci News (která zatím funguje jen v USA), aplikace Pocket a Medium, čtečky komixů (Nanits Reader, ComiXology), čtečky knih (Knihy, Kindle), Blinkist (aneb „výcuc“ toho nejlepšího z knih) a video-aplikace (Apple TV, Netflix, HBO Go, iVysílání, YouTube, či TED).

Jako poslední v této sekci jako již tradičně vystoupil Jan Jílek z firmy 24U, který nám představil novinky ze společnosti 24U a webu skolstvi.24u.cz. Mezi novinky patřila např. předělaná stránka podpory (a nová sekce užitečných odkazů), nabídka akreditovaných školení a seminářů, či stránka věnována zajímavým aplikacím. Za zmínku také stojí inspirační web inspiropad.cz či možnost získat na nákup iPadů dotace (Šablony II).

Filip Brož Jan Jílek
Vlevo: Filip Brož; vpravo: Jan Jílek

Hodina plná inspirace

Po sérii výše uvedených přednášek následovala tzv. Hodina plná inspirace, kde vystoupila celá řada řečníků, nejčastěji z řad pedagogů. Tereza Havránková například představila model SAMR (substitution, augmentation, modification, redefinition – aneb nahrazení, rozšíření, modifikace a redefinice) a několik zajímavých aplikací (např. Quizlet, Tour Creator, Edpuzzle, NearPod, FlipGrid, či Empatico) a Libor Klubal se věnoval tématu animací ve výuce, ukázal nám některé práce svých žáků (fyzika, chemie, biologie, zeměpis atd.) a zmínil práci s aplikací Apple Třída (sledování práce žáků, sdílení).

Slávek Hora a Petra Boháčková následně představili stavebnici SAM Labs, a to jak základní „sady“ pro jednotlivce i třídy), tak i možná rozšíření (motorky, senzory); a také blog Dejte mi pevný bod a pohnu i českým školstvím. Bára Meskařová poté hovořila o spojení iPadu a robotických pomůcek (Ozobotů) a také představila ukázky práce některých žáků (animace, práce se zeleným pozadím atd.). A Tomáš Řebíček opět pohovořil o modelu SAMR a představil koncept výuky v projektech.

Tereza Havránková Slávek Hora a Petra Boháčková Tomáš Řebíček
Zleva: Tereza Havránková, Slávek Hora a Petra Boháčková a Tomáš Řebíček

Jako další vystoupila Monika Lekovská, která hovořila o přínosu iPadů pro nadané děti a zmínila i některé zajímavé studijní zdroje (např. Khanovu akademii, či Déčko). Radim Špilka představil koncept „převrácená třída“, který spočívá v tom, že si žáci nejdříve nastudují vzdělávací video, a teprve pak přijdou do třídy (což je vhodné zejména pro slabší žáky), a představil i zajímavou aplikaci na výuku matematiky TechAmbition. A jako poslední vystoupily Lenka Říhová a Iva Jelínková, které představily dobročinný projekt iPad pro Klárku.

Účastníci konference Přestávka na občerstvení Obrazovka s programem Příslušenství k iPadům a Ozoboti
Zleva: účastníci konference, přestávka na občerstvení, odpolední program a Ozoboti

Odpolední workshopy

Po přestávce na oběd přišly na řadu tradiční odpolední workshopy. Stejně jako v minulém roce bylo k dispozici na výběr z celkem 9 workshopů, které probíhaly celkem ve třech cyklech.

První workshop, který jsem navštívil, si připravil Libor Klubal. Věnoval se v něm již zmiňované aplikaci Apple Třída a animacím v aplikaci Keynote. Aplikace Třída je nativní aplikací, kde si učitel vytvoří profil (a úvazek) a přidává jednotlivé žáky. Aplikace umožňuje otevřít u žáků konkrétní aplikaci, vzdáleně uzamknout žákovské iPady, či zobrazit živé náhledy obrazovek studentů. Nechybí samozřejmě ani sdílení souborů (v rámci třídy či skupiny). Nevýhodou je, že v aplikaci např. není vidět, který iPad přehrává zvuk; případně, že se po ukončení hodiny zobrazí přehled, který se ale nikam neukládá (je třeba si udělat např. screenshot). Na závěr se pan Klubal také věnoval aplikace Keynote, což je de facto „applovská“ verze PowerPointu.

Workshop Libora Klubala Workshop Libora Klubala
Workshop Libora Klubala

Druhý workshop vedli Petra Boháčková a Bohuslav Hora a věnovali se v něm kreativnímu systému SAM Labs. Jedná se o dětskou „vědeckou“ stavebnici doplněnou o mobilní aplikaci. Základní set stavebnice obsahuje několik kostek kompatibilních s Legem a několik speciálních modulů – např. dva motorky, senzor světla či RGB diodu; přičemž je možné zakoupit i větší sady nebo i další speciální moduly, jako např. senzory tlaku, teploty či pohybu. Jednotlivé moduly je možné spárovat s tabletem a v jednoduchém vizuálním editoru v aplikaci SAM Space nastavit jejich chování a pracovat i s virtuálními bloky. Co se týče ceny, základní „Alpha Kit“ se prodává za cca 5.700 Kč, třídní „Classroom Kit“ za cca 38.000 Kč.

Petra Boháčková Alpha Kit SAM Labs
Vlevo: Petra Boháčková; vpravo: ukázka Alpha Kitu SAM Labs

Poslední workshop, kterého jsem se zúčastnil, vedl Filip Brož, který se s účastníky podělil o své „tipy a triky“ při práci s iPadem. Konkrétně zmínil např. customizovatelné ovládací centrum, správu notifikací, využití systémového vyhledávání „Spotlight“ (k vyhledávání nejen aplikací, ale i souborů či e-mailů), či gesta spojená multi-taskingem. Klíčová je pro pana Brože také fyzická klávesnice, zejména pak klávesové zkratky, kterých iOS podporuje celou řadu. Z externích aplikací zmínil kupříkladu „univerzální clipboard“ Yoink, aplikaci Documents od firmy Readdle či aplikaci Zipped pro rozbalování zipů a rarů.

Workshop Filipa Brože Filip Brož
Workshop Filipa Brože

Co se týče ostatních workshopů, Lenka Říhová měla workshop určený pro začátečníky, Iva Jelínková se věnovala kreativním aplikacím a práci s fotografiemi a videem, Tereza Havránková hovořila o tvorbě výukových videí a Gabriela Střelcová si připravila workshop věnovaný interaktivnímu vzdělávacímu robotovi Dash.

Závěr

Po odpoledních workshopech přišlo na řadu obvyklé závěrečné rozloučení, poděkování partnerům, tombola a tradiční (a čím dál širokoúhlejší) společná fotografie. A samozřejmě i pozvánka na další summit příští rok.

Společná fotografie účastníků Učitelského summitu 2019
Společná fotografie účastníků Učitelského summitu 2019 (zdroj: ucitelskysummit.cz)

Další informace o Učitelském summitu včetně krátkého ohlédnutí jsou k dispozici na webových stránkách ucitelskysummit.cz; na obsah minulých ročníků summitu se můžete podívat v archivu časopisu Ikaros.

Hodnocení: 
Průměr: 2 (1 hlasování)
RYLICH, Jan. Učitelský summit 2019. Ikaros [online]. 2019, ročník 23, číslo 4 [cit. 2024-11-22]. urn:nbn:cz:ik-18986. ISSN 1212-5075. Dostupné z: http://ikaros.cz/node/18986

automaticky generované reklamy