Tištěný vs. elektronický zdroj - chování studentů v nestabilním informačním prostředí (Sonja Špiranec)
Sonja Špiranec z katedry informačních věd Fakulty humanitních a sociálních studií Záhřebské univerzity svůj příspěvek Print vs. Electronic – Student Information Behavior in a Fuzzy Information Universe vytvořila ve spolupráci se dvěma spoluautorkami – Ivanou Hebrang-Grgićovou a Mihaelou Banek Zoricou.
V současné době se mění informační krajiny a také preference v oblasti informací. S. Špiranec se zabývala otázkou, zda existuje nová generace studentů. Otázkou je, zda informační zdroje, resp. přístup k nim integrovat či nikoliv. Efektivnost a užitečnost různých nástrojů na podporu výuky závisí na tom, co konkrétního mají nástroje podporovat, k čemu mají přispívat.
Na přelomu ledna a února 2008 proběhl průzkum chování studentů, zúčastnilo se jej 80 studentů, zastoupeni byli studenti prvních a posledních ročníků. Bylo zjištěno, že přes 50 % studentů chodí do knihovny jednou měsíčně. Studenti prvních ročníků příliš nevyužívají předplacené databáze, naopak studenti posledních ročníků je využívají často. Pokud se týká využití nástrojů a služeb webu 2.0, velmi je využívána např. Wikipedia. Studenti preferují elektronické zdroje, internet je vybírán jako první možnost při vyhledávání informací, klesá využívání zdrojů nabízených knihovnou/institucemi. Studenti více používají zdroje webu 2.0 než zdroje z LMS.
V budoucnu nebude existovat výrazná digitální propast. Je potřeba přemýšlet o tom, jak institucionální zdroje zpřístupňovat atraktivněji, aby je studenti více využívali. Jediný způsob, jak ovlivňovat informační chování studentů, je prostřednictvím vzdělávání v oblasti informační gramotnosti.
(text konferenčního příspěvku)
(ls)