Význam informačního centra vysoké školy (Jiří Potáček, Věra Svobodová)
J. Potáček stručně přiblížil historii vzniku informačních center VŠ na počátku 90. let 20. století v ČR i na příkladu informačního centra Mendelovy zemědělské a lesnické univerzity (např. v r. 1992 ve studovně desítky uživatelů denně, v r. 2004 cca 1400 uživatelů denně). Otázkou ovšem je efektivnost vynaložených nákladů vzhledem k získaným přínosům. Investice do informačních zdrojů a služeb je třeba zvažovat z hlediska variantních možností (předplatné tištěných časopisů, odběr elektronické verze, účast v konsorciích s přístupem k plnotextovým databázím). Na konkrétních příkladech J. Potáček doložil, že využívání plnotextových databází v rámci konsorcií je pro MZLU efektivní. Dále se věnoval významu informačního centra na VŠ: 1) IC má integrovat všechny potřebné informační služby; 2) IC musí nést odpovědnost za ekonomii a efektivnost informačních služeb včetně výchovy uživatelů; 3) IC musí plnit externí funkce vůči odborné veřejnosti, sloužit jako zdroj informací pro externí individuální i institucionální uživatele.
(js)