Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Mobilní laboratoř zkoumající problémy města otevírá evropskou pobočku

Čas nutný k přečtení
4 minut
Již přečteno

Mobilní laboratoř zkoumající problémy města otevírá evropskou pobočku

0 comments
Autoři: 

Jak byste vylepšili život ve vašem městě? Tak zní základní otázka, kterou si pokládají zakladatelé, provozovatelé i návštěvníci mobilní laboratoře BMW Guggenheim Lab, která se v polovině června poprvé usazuje na evropském kontinentu. Jedná se o teprve druhou zastávku na šestileté pouti přes devět světových metropolí. Projekt je výsledkem společné aktivity společnosti BMW a Muzea Solomona R. Guggenheima, která byla veřejnosti oznámena v polovině května minulého roku a odstartovala 3. srpna 2011 otevřením stanoviště v New Yorku.

Na pomezí newyorských čtvrtí Lower East Side a East Village laboratoř navštívilo od podzimu minulého roku během deseti týdnů  přes padesát tisíc lidí

Na pomezí newyorských čtvrtí Lower East Side a East Village laboratoř navštívilo od podzimu minulého roku během deseti týdnů přes padesát tisíc lidí (a údajně zde došlo i k jedné nabídce k sňatku)

Myšlenka městské laboratoře, která slouží jako centrum společenského života, brainstormingové centrum a základna občanů, kteří se snaží o zlepšení podmínek života ve městě, se zrodila v hlavách Davida van der Leera, kurátora architektury a urban studies, a Marie Nicanorové, jeho kolegyně z Guggenheimova muzea. Složili poradní výbor, který tvoří skupina věhlasných odborníků z celého spektra oborů. Ten se mění každá tři města a pro každou zastávku volí místní mezioborovou radu, která pro několikaměsíční zastávku tvoří program dle místních podmínek a problémů. Obory působení členů výboru jsou skutečně různorodé: je zde argentinský pianista, americká designérka, britský psycholog, zimbwabský starosta, kolumbijský novourbanista, americká socioložka, thajský umělec nebo čínský byznysman. Společně se snaží inovovat koncepty pro městský život pod hlavičkou BMW Guggenheim Lab.

Laboratoř v New Yorku našla domov na opuštěné parcele mezi dvěma domy

Laboratoř v New Yorku našla domov na opuštěné parcele mezi dvěma domy. Jednalo se o otevřenou strukturu rozpínající se mezi posprejovanými zdmi obytných domů. Právě zvelebení tohoto místa, v budoucnu snad vzkvétajícího městského parku, bylo jedním z cílů působení centra.

Mezi čtyři hlavní témata (prolínající se blogem Lab Notes 1: trendy z newyorské laboratoře), která se zrodila jako výsledek působení laboratoře v místě první zastávky, patří objev open-source urbanismu, který využívá crowdsourcingu jako prostředku pro zajištění „lepšího místa pro život“. Pod touto vzletnou frází si můžete představit dokonalou symbiózu urbanismu, architektury a designu, která má na mysli nejen efektivní hromadnou dopravu nebo soužití sociálních minorit. Mezi dalším témata, z hravé angličtiny skoro nepřeložitelná, patří emotivní měšťanství (Emotional Cityness), které se soustředí na osobní vztahy a sociální interakci mezi obyvateli; měnící se význam občanství v globalizovaném světě či pohled obyvatel na fyzickou a organizační strukturu městského života.

Programově široká rozmanitost může být zároveň i největší slabinou celého projektu: například v programu filmových projekcí bylo možné najít prakticky vše: od trvale udržitelného rozvoje, přes recidivismus, ženská práva, hip-hopová hnutí, po portrét hudebníka, který zemřel na AIDS. Ale o tom všem nakonec život ve městech přece je. Program v New Yorku zahrnoval veřejné debaty (opět ve velkém rozpětí: od architektů po kabaretní tanečníky), exkurze (od tůr na skládky po výpravy za psychologií sítě hromadné dopravy), veřejné hry třeba za použití aplikací na chytrých telefonech, workshopy ve velkoobchodu s potravinami, jógu, kulinářské zážitky z Bronxu nebo den zasvěcený manuálním schopnostem (včetně 3D tisku). Nechyběla ani klasická Block Party nebo akce s lákavým názvem Noc lásky (jak něco takového vypadá ve velkoměstě, kde je normálně oční kontakt téměř zakázán, můžete vidět na krátkém videoklipu).

Filmové projekce mezi platany a drátěným pletivem, hry na vydlážděném povrchu, ale hlavně otevřené dveře pro nejširší veřejnost jsou hlavními charakteristikami mobilní laboratoře. Od poloviny června rovněž u našich západních sousedů.

Filmové projekce mezi platany a drátěným pletivem, hry na vydlážděném povrchu, ale hlavně otevřené dveře pro nejširší veřejnost jsou hlavními charakteristikami mobilní laboratoře. Od poloviny června rovněž u našich západních sousedů.

„Byl to úžasný zážitek,“ říká Gil Lopez, který se na první zastávce zúčastnil několika akcí a hojně o nich píše na svém blogu. „Potkal jsem strašnou spoustu zajímavých lidí se vzrušujícími nápady a projekty.“ Od 15. června do 29. července 2012 bude BMW Guggenheim Lab otevřena v Berlíně v komplexu Pfefferberg ve čtvrti Prenzlauer Berg. To je ve skutečnosti první plánované místo v Berlíně: pozdější záměr umístit jednotku do čtvrti Kreuzberg byl zrušen pod výhružkami aktivistů, kteří v laboratoři viděli prostředek pro urychlení gentrifikace Kreuzbergu.

Na stránkách projektu není možná právě proto lehké informaci o nové lokalitě objevit (a čím bylo způsobeno opoždění otevření centra, původně plánované na 24. května, také není zcela jasné). Podle Nicanorové je nicméně dobře, že projekt ve společnosti budí živou diskusi, a říká, že dokonce i takové protesty k laboratoři patří. „Nejedná o žádnou povrchní záležitost, projekt zažehnul debatu o zásadních problémech,“ prohlásila pro server Atlantic Cities.

Do otevření si nedočkaví návštěvníci mohou zahrát on-line verzi hry stavění města – Urbanology nebo si přečíst myšlenky novinářky Christine McLarenové, která se společně s laboratoří plavila přes Atlantický oceán. Ale především by měli přemýšlet, jak městu a životu v něm mohou díky zkušenostem ze svého oboru sami přispět.

Hodnocení: 
Zatím žádné hodnocení
FARKAS, Pavel. Mobilní laboratoř zkoumající problémy města otevírá evropskou pobočku. Ikaros [online]. 2012, ročník 16, číslo 6 [cit. 2024-11-25]. urn:nbn:cz:ik-13920. ISSN 1212-5075. Dostupné z: http://ikaros.cz/node/13920

automaticky generované reklamy