Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Mars jako na dlani

Čas nutný k přečtení
1 minuty
Již přečteno

Mars jako na dlani

0 comments
Astronomové a vůbec všichni vědychtivci ze Spojených států rádi vyměnili tradiční bujaré oslavy letošního Dne nezávislosti za unikátní podívanou: úspěšný závěr dobrodružné výpravy americké sondy Pathfinder, která večer 4. července 1997 vysadila na povrch Marsu průzkumné vozítko Sojourner. Zatímco předchozí generace tajila dech při živém satelitním přenosu přistání člověka na Měsíci v roce 1969, tentokrát prezentaci dat pro nadšené experty a nejširší okruh okouzlených laiků obstaral především Internet.

Středisko National Aeronautics and Space Administration (NASA) v Pasadeně u Los Angeles, které mělo hlavní podíl na realizaci projektu, registrovalo obrovský zájem (za jeden den až pět miliónů přístupů) o stránky nabízející komplexní přehled činnosti šestikolového průzkumníka za posledních 24 hodin doplněný o snímky (včetně panoramatických) a videosekvence. NASA nejen zřídila lokální „zrcadla" archivu, aby ulehčila přetíženým linkám, ale i interaktivní informační systém určený speciálně didaktické účely, a tak čerstvé údaje jsou k dispozici i školním dětem.

Tato událost, která je označována za předěl v dějinách výzkumu vesmíru, byla pochopitelně reflektována v široké míře také sdělovacími prostředky. Americká televizní síť CNN pokrývala pobyt Sojourneru na Marsu od prvních minut - jak už jsme si od války v Perském zálivu u ní zvykli - ve velkém stylu, a to jak zpravodajské, tak nyní i ve webovské podobě. Zároveň se při této příležitosti jednak prokázaly výhody Internetu pro tyto účely (aktuálnost a rychlost distribuce informací), jednak byl naznačen směr, kudy se bude ubírat další vývoj médií. Sotva lze předpokládat, že je v dohledné době zcela nahradí jejich elektronické verze - ty však umožňují překonat technická omezení tradičních způsobů masové komunikace. Zprávy v přehledné formální úpravě a v rozšířeném znění, než v jakém zazněly ve včerejším vysílání, neboť se musí „vtěsnat" do stanovených časových limitů (o reklamních spotech nemluvě), si tak lze znovu v klidu projít.

Hodnocení: 
Zatím žádné hodnocení
VOJTÁŠEK, Filip. Mars jako na dlani. Ikaros [online]. 1997, ročník 1, číslo 5 [cit. 2020-04-05]. urn:nbn:cz:ik-10065. ISSN 1212-5075. Dostupné z: http://ikaros.cz/node/10065

automaticky generované reklamy