Křišťálová Lupa 2018
Ve čtvrtek 22. listopadu 2018 se v pražském divadle Archa konalo slavnostní vyhlášení výsledků 13. ročníku ankety Křišťálová Lupa – Cena českého Internetu. Letošní ročník moderovali herečka Anna Fixová a šéfredaktor serveru Lupa.cz David Slížek. Záznam z celé akce je k dispozici v archivu České televize.
V rámci cca dvouměsíčního hlasování, které listopadovému vyhlášení předcházelo, spolu bojovaly desítky projektů a osobností o umístění v tentokrát celkem 15 kategoriích, přičemž osm z nich (např. Projekt roku či Osobnost roku) hodnotila odborná porota složená z osobností českého internetu, podnikatelské sféry a médií a zbývajících sedm (např. Cenu popularity) vybrala svým hlasováním veřejnost.
Co se týče kategorií hodnocených (více než 100 člennou) odbornou porotou, Projektem roku se stala úspěšná historická RPG hra Kingdom Come: Deliverance studia Warhorse. Na druhém místě se umístil projekt Srpen 1968 Českého Rozhlasu, na třetím satirický pořad Blesku Branky body kokoti a na čtvrtém místě se umístil projekt Ježíškova vnoučata zaměřený na plnění vánočních přání lidem v domovech pro seniory.
V kategorii Marketingová inspirace zvítězila možnost využití sdílených jízdních kol Rekola při přejezdu přes Libeňský most, který byl na začátku minulého roku z důvodu havarijního stavu uzavřený pro automobily i MHD. V kategorii Obsahová inspirace zvítězil komentovaný přehled zpráv z byznysu a technologií ve formě ranního newsletteru, Forbes Espresso. A v kategorii E-commerce inspirace zvítězil e-shop tenisek Footshop.
V kategorii Globální projekty českých tvůrců zvítězila aplikace pro předpověď počasí zakladatele Seznamu Ivo Lukačoviče Windy. Cenu České televize za nejlepší veřejně prospěšnou službu získal projekt Paměť národa (mezinárodní sbírka vzpomínek pamětníků důležitých historických událostí 20. století), a osobností roku se stal novinář a komentátor Jindřich Šídlo.
Anticenu za rok 2018 získala předražená mobilní data českých mobilních operátorů. Na dalších místech se umístil například nedostatečný vývoj e-Governmentu, přítomnost dezinformačních webů v reklamním systému Seznamu i v Google News, či manipulace e-shopů s cenami ve slevových akcích.
Co se týče kategorií hodnocených veřejností, Cenu popularity, stejně jako cenu v kategorii Zpravodajství a publicistika si již po několikáté v řadě odnesl zpravodajský projekt Martina Veselovského a Daniely Drtinové DVTV. V kategorii Online video zvítězil satirický pořad Jindřicha Šídla Šťastné pondělí.
V kategorii Internetové obchodování zvítězil e-shop Alza.cz, v kategorii Nástroje a služby Mapy.cz a v kategorii Zájmové weby Databázeknih.cz. V kategorii One (wo)man show zvítězil parodický účet Jiřího Ovčáčka na Facebooku. Do hlasování se v tomto ročníku zapojilo rekordních 90 tisíc hlasujících.
Z projektů, které se na prvních pozicích naopak neumístily, stojí za zmínku například Honest Guide Janka Rubeše a Honzy Mikulky, Nadační fond nezávislé žurnalistiky, satirický zpravodajský server AZ247, knižní hry knihkupectví Martinus, vývojář 3D tiskáren Josef Průša, či youtuber Kovy.