Křišťálová Lupa 2018
Ve čtvrtek 22. listopadu 2018 se v pražském divadle Archa konalo slavnostní vyhlášení výsledků 13. ročníku ankety Křišťálová Lupa – Cena českého Internetu. Letošní ročník moderovali herečka Anna Fixová a šéfredaktor serveru Lupa.cz David Slížek. Záznam z celé akce je k dispozici v archivu České televize [4].
V rámci cca dvouměsíčního hlasování, které listopadovému vyhlášení předcházelo, spolu bojovaly desítky projektů a osobností o umístění v tentokrát celkem 15 kategoriích, přičemž osm z nich (např. Projekt roku či Osobnost roku) hodnotila odborná porota složená z osobností českého internetu, podnikatelské sféry a médií a zbývajících sedm (např. Cenu popularity) vybrala svým hlasováním veřejnost.
Co se týče kategorií hodnocených (více než 100 člennou) odbornou porotou, Projektem roku se stala úspěšná historická RPG hra Kingdom Come: Deliverance studia Warhorse [5]. Na druhém místě se umístil projekt Srpen 1968 [6] Českého Rozhlasu, na třetím satirický pořad Blesku Branky body kokoti [7] a na čtvrtém místě se umístil projekt Ježíškova vnoučata [8] zaměřený na plnění vánočních přání lidem v domovech pro seniory.
V kategorii Marketingová inspirace zvítězila možnost využití [9] sdílených jízdních kol Rekola [10] při přejezdu přes Libeňský most, který byl na začátku minulého roku z důvodu havarijního stavu uzavřený pro automobily i MHD. V kategorii Obsahová inspirace zvítězil komentovaný přehled zpráv z byznysu a technologií ve formě ranního newsletteru, Forbes Espresso [11]. A v kategorii E-commerce inspirace zvítězil e-shop tenisek Footshop [12].
V kategorii Globální projekty českých tvůrců zvítězila aplikace pro předpověď počasí zakladatele Seznamu Ivo Lukačoviče Windy [13]. Cenu České televize za nejlepší veřejně prospěšnou službu získal projekt Paměť národa [14] (mezinárodní sbírka vzpomínek pamětníků důležitých historických událostí 20. století), a osobností roku se stal novinář a komentátor Jindřich Šídlo.
Anticenu za rok 2018 získala předražená mobilní data [15] českých mobilních operátorů. Na dalších místech se umístil například nedostatečný vývoj e-Governmentu [16], přítomnost dezinformačních webů v reklamním systému Seznamu [17] i v Google News [18], či manipulace e-shopů s cenami [19] ve slevových akcích.
Co se týče kategorií hodnocených veřejností, Cenu popularity, stejně jako cenu v kategorii Zpravodajství a publicistika si již po několikáté v řadě odnesl zpravodajský projekt Martina Veselovského a Daniely Drtinové DVTV [20]. V kategorii Online video zvítězil satirický pořad Jindřicha Šídla Šťastné pondělí [21].
V kategorii Internetové obchodování zvítězil e-shop Alza.cz [22], v kategorii Nástroje a služby Mapy.cz [23] a v kategorii Zájmové weby Databázeknih.cz [24]. V kategorii One (wo)man show zvítězil parodický účet Jiřího Ovčáčka [25] na Facebooku. Do hlasování se v tomto ročníku zapojilo rekordních 90 tisíc hlasujících.
Z projektů, které se na prvních pozicích naopak neumístily, stojí za zmínku například Honest Guide [26] Janka Rubeše a Honzy Mikulky, Nadační fond nezávislé žurnalistiky [27], satirický zpravodajský server AZ247 [28], knižní hry knihkupectví Martinus [29], vývojář 3D tiskáren Josef Průša [30], či youtuber Kovy [31].