Hudební seminář: Hudba zemí bývalého Východního bloku
Ve dnech 17. – 18. května 2011 se v prostorách Knihovny Jiřího Mahena v Brně za finanční podpory Ministerstva kultury ČR z grantového programu Knihovna 21. století, SKIP – Region Velká Morava a ČNS IAML uskutečnil vzdělávací seminář pro knihovníky. Hudební semináře jsou v Knihovně Jiřího Mahena realizovány již od roku 2002 a do programu jsou zařazována témata z hudební historie i současnosti. V roce 2011, na jehož konci uplyne již dvacet let od rozpadu Sovětského svazu, státního útvaru rozkládajícího se na ploše dvou světadílů, jsme v pořadí již třináctý hudební seminář věnovali Hudbě zemí bývalého Východního bloku, která tvoří důležitou součást hudební kultury 20. století.
Seminář zahájila svou přednáškou Kultura v nesvobodě rusistka a překladatelka PhDr. Ivana Ryčlová, Ph.D., jež připomněla důležité mezníky ve vývoji Sovětského svazu a upozornila na postavení některých kulturních osobností v nesvobodě. Kritickým pohledem na jejich osudy a dílo poukázala na společenské zlo, které kladlo překážky volné tvorbě a vytvářelo zkreslený pohled na tvůrčí osobnosti v područí režimu. Zevrubněji se zabývala Maximem Gorkým, Michailem Bulgakovem či vězněnou básnířkou Irinou Ratušinskou.
Úvodní přednáška Ivany Ryčlové
Odpolední program semináře patřil Skladatelům v zajetí režimu, dvoudílné přednášce prof. PhDr. Miloše Štědroně, CSc., v níž se věnoval totalitním režimům a jejich přístupům k umění, což v sovětském prostředí ilustroval na příkladech velikánů ruské hudby, jakými byli např. Sergej Prokofjev či Igor Stravinskij.
Totalitní režimy v podání profesora Štědroně
Stručný prolog prof. PhDr. Miloše Štědroně, CSc. uvedl hudební vystoupení Miloše Bařinky (viola) a MgA. Jarmily Šrankové (klavír), kteří přednesli poslední dílo Dmitrije Šostakoviče Sonátu pro violu a klavír, op. 147, a vytvořili tak příjemnou uměleckou přestávku mezi navazujícími částmi.
Miloš Bařinka a Jarmila Šranková - Sonáta pro violu a klavír
Příspěvek muzikologa Mgr. Jana Špačka se podrobněji zabýval životem, dílem a významem Dmitrije Šostakoviče. Otevíral druhý den semináře a podobně jako ostatní vystoupení vzbudil zájem účastníků a vyvolal diskusi.
Příspěvek muzikologa Jana Špačka
Závěr patřil prof. PhDr. Miloši Štědroňovi, CSc., jenž seminář uzavřel příspěvkem Filmová hudba zemí bývalého Východního bloku. Na ilustračních příkladech seznámil posluchače s filmy, které dnes již tvoří klasický fond světové kinematografie.
Závěrečná přednáška Miloše Štědroně
V rámci hudebně vzdělávacího semináře byl vyhrazen prostor také pro zasedání výboru ČNS IAML (Mezinárodní sdružení hudebních knihoven, archivů a dokumentačních středisek) pod vedením jeho předsedkyně Mgr. Jany Navrátilové. Námětem diskuze byly především chystané změny v autorském zákoně a stav dalšího směřování hudebních knihoven.
Zasedání výboru ČNS IAML
Hudební seminář Hudba zemí bývalého Východního bloku přispěl k dalšímu vzdělávání knihovníků a vědeckých pracovníků v oblasti hudby a kultury, přinesl jim nové poznatky nebo již získané vědomosti utužil či oprášil. Zájem vzbudil také u studentů Ústavu hudební vědy a Kabinetu informačních studií a knihovnictví Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, z nichž se ho několik také zúčastnilo. Ve volných chvílích či při neformálním večerním posezení pak docházelo mezi zúčastněnými k navazování a utužování profesních a osobních vztahů, což je v dnešní době určité stagnace hudebních knihoven, kdy společně hledáme možná východiska, velmi důležité. Společná hudební setkávání, mezi které patří i to brněnské, tvoří nedílnou součást vzájemného dialogu mezi jednotlivými hudebními odděleními a přinášejí mnoho poznatků nejen teoretických, ale i z praxe jednotlivých knihoven.