Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Výměna starých za nové?

Čas nutný k přečtení
1 minuty
Již přečteno

Výměna starých za nové?

0 comments
Výměna starých za nové?

Není tak dávno doba, kdy nám připadalo přirozené, že se nánosy totalitního režimu musí co nejrychleji odstranit z naší společnosti. Bezprostředně po revoluci byla vyměněna vláda (poté se tato procedura ještě několikrát opakovala), přejmenovány ulice a přešity uniformy policie a armády. Později si lidé pořídili zahraniční auta, ledničky, myčky a televize s ovladačem, dopřáli si dovolenou v Itálii a někteří začali navštěvovat rychlokurzy angličtiny a podvojného účetnictví. Ještě později přišly první sondy pod povrch, který, upřímně řečeno, zase nebylo tak těžké přezdobit. Otázky lidských práv, rasismu, diskriminace, drog, pracovní morálky, úrovně vzdělanosti nebo postavení žen ve společnosti. (Poslednímu ze zmíněných problémů se budu v tomto okénku věnovat podrobněji.) Některé z inzerátů typu "Hledáme asistentku ředitele, atraktivní, flexibilní ve věku od 20 do 35 let" by byly v mnoha demokratických zemích postaveny mimo zákon.

Na billboardy s hesly "Muži mají rády ženy, které poslouchají" nebo "Ty naše kozičky český" by například americká společnost reagovala velmi zuřivě a tvůrci takových dílek by pravděpodobně nejen skončili se svým podnikáním, ale navíc by se jistě nemohli i nadále prezentovat okázalými reklamami se slogany "zavedená reklamní agentura". Jednou ze "zavedených" společností obchodujících na našem trhu je také Hewlett-Packard, jejíž výrobky by jistě nemohly být ve společnosti citlivé na úctu k člověku (v tomto případě k ženám) prezentovány reklamním sloganem "Za starou, novou!" a obrázkem polonahé dámy v erotickém spodním prádle na pozadí s pánem připomínajícím Hugo Haase z filmu "Poslední muž". Slogan autorizovaného prodejce tiskáren Hewlett- Packard (Expert & Partner) získává své "kouzlo" v českém prostředí, kde narážka na touhu vyměnit "svou starou" za vysněnou mladou dámu nabízející se ve spodním prádle (a nyní dokonce o 1000,-Kč levněji) vyvolává zaručené asociace. Ve společnosti citlivé na lidská práva a důstojnost by však touha vyměnit cosi starého za nové vyzněla poněkud jinak.

Hodnocení: 
Průměr: 2 (1 hlasování)
JEDLIČKOVÁ, Petra. Výměna starých za nové?. Ikaros [online]. 1997, ročník 1, číslo 1 [cit. 2024-11-09]. urn:nbn:cz:ik-10001. ISSN 1212-5075. Dostupné z: http://ikaros.cz/node/10001

automaticky generované reklamy