Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Naslouchejte městům: Policejní vysílačky z novomediální perspektivy

Čas nutný k přečtení
5 minut
Již přečteno

Naslouchejte městům: Policejní vysílačky z novomediální perspektivy

1 comments
Anglicky
English title: 
Listen to the cities: Police radios in the new media perspective
English abstract: 
Cities offer more information than you can perceive on the first sight. The project introduced in this article works with an information layer that is rather hidden to a conventional inhabitant or visitor. Police radio communication from multiple American cities is provided in real time and complemented with an ambient music. The number of cities added to the list is growing, and the author is planning to uncover other ways of communication as well. This article covers the motivation and technical aspects of the project, as well as community collaboration involved within.
Autoři: 

Eric Eberhardt vždycky žil hudbou. A žádný žánr pro něj není překážkou: poslouchá všechno od elektronické hudby přes country & western, klasickou hudbu, jazz, hardcore rap nebo cokoliv, co mu přilétne k uchu ať už ze záznamu nebo z vln rozhlasové stanice. Zároveň byl ale také vždy přitahován jinou složkou éteru – tu, ve které žijeme my radioamatéři, a kterou sdílíme s profesionálními službami jako jsou záchranky, horská služba, policie, poslíčci křižující města na kolech, řidiči tiráků a podobně. Svůj první skener rádiových vln, který Erica bezdrátově propojil se světem meteorologických služeb, hasičů či bezpečnostních služeb, dostal ještě před dosáhnutím deseti let věku.

Los Angeles je dodnes výchozím městem po načtení stránek projektu, ale další města rychle přibývají. V současné době je jich k dispozici šestnáct napříč Spojenými státy a jedno v Kanadě.

Los Angeles je dodnes výchozím městem po načtení stránek projektu, ale další města rychle přibývají. V současné době je jich k dispozici šestnáct napříč Spojenými státy a jedno v Kanadě.

Dnes je tomuto markeťákovi on-line distributora komixů a animací 33 let a velmi dobře si uvědomuje možnosti, které mu nabízí internet a nová média. Když v březnu 2011 poprvé zveřejnil link na svůj Metafilter, do svého deníku si napsal následující: „Ten večer, kdy Giants vyhráli Světovou sérii, hodně lidí na Twitteru psalo o soma.fm, kde poslouchali živý přenos z policejních skenerů. Tak jsem se taky zaposlouchal. Bylo to zajímavé, ale brzo mě začalo nudit poslouchat jen hlasy, a tak jsem si k tomu pustil instrumentální hudbu. Výsledek se mi fakt zamlouval, ale bylo dost složité lidem ten zážitek zprostředkovat (třeba přes iTunes nebo VLC). Takže jsem se rozhodl, že celý proces zjednoduším a udělám si vlastní stránku.“

Eric žije v Oaklandu v Kalifornii a pro své první město projektu youarelistening.to (tedy nasloucháte, ve třetím pádu) nešel za hranice slunného státu. Nechal se inspirovat textem písně Screenwriter’s Blues od Soul Coughing, kde se zpívá: „You are listening to Los Angeles...“ a bez váhání zvolil právě město andělů. Myslel si, že takový název pro projekt je dostatečně zapamatovatelný. Ale protože chtěl zprostředkovat špitání policistů i v nějakém neanglickém jazyce, vzápětí přidal kanadský Montreal. Dnes můžeme naslouchat informační vrstvě Chicaga, New Yorku, Bostonu či San Francisca.

Inspirace z předchozích generací audio projektů

Na začátku cesty za zvuky měst už znal výsledky práce Robina Rimbauda, který se „proslavil“ živými vystoupeními a nahrávkami, do nichž komponoval zvuk z mobilních telefonů a jiných nekódovaných zdrojů přenášených na dostupných pásmech. Kromě toho věděl o kanálu zvaném Mission Control, opět na soma.fm, který míchal minimalistickou ilustrační hudbu s nahrávkami z komunikace NASA. Co ho ale přitahovalo byla jakási nekonečná smyčka – zvukový kanál, který by běžel v reálném čase a bez jakýchkoliv zásahů ze strany tvůrce.

A tak vznikl projekt youarelistening.to. Z technického hlediska byl počin vlastně až překvapivě jednoduchý: „Je to v podstatě jen sada statických HTML souborů s odkazem na streamovací kanál zvukových kanálů jiných poskytovatelů,“ vysvětluje Eric Eberhardt. „Samozřejmě tím jsem odkázán jen a pouze na jejich laskavost a shovívavost.“ Ke zprostředkování zážitku z jiných měst nemusí mít v každém z nich jeden přijímač a kamaráda, který mu posílá data po internetu, jak byste si mohli myslet. Využívá služby Broadcastify na adrese RadioReference.com, která nadšence ochotné sdílet zvukový výstup ze svých skenerů sdružuje. „Server má API, které umožňuje třetím stranám audio využívat. Takže je to vskutku práce celé komunity,“ přemýšlí Eric.

Asi nejtěžší prý bylo vytvořit mobilní stránku projektu. Až donedávna totiž většina prohlížečů na mobilních platformách nepodporovala streamování několika zvukových zdrojů současně, a proto se prostě na telefonech jeho stránka poslouchat nedala. Takže zapracoval na vývoji nativní aplikace, která se s tímhle problémem dokázala vypořádat.

Ukázkový příklad pro Creative Commons

Ve věci výběru podkresové hudby pečlivě vybíral pouze takovou, která je určena pro „reuse & remixing“ pod licencí Creative Commons. Jak že lze docílit takového výběru? Třeba vyhledávacími nástroji na službě SoundCloud. A co se týče užitím zvukového výstupu policejních vysílaček, Eberhardt si vykládá americké právo ve smyslu, že cokoliv je veřejně vysíláno v nekódované podobě, se dá přirozeně veřejně užít a využít. „Dnes mnoho policejních oddělení přechází na kódovaný přenos i v běžném styku, přičemž všechna oddělení už dlouho používají kryptovaného přenosu při práci s citlivými informacemi – ohledně tajných agentů, narkotik apod.,“ dodává.

Ve skutečnosti se ale při mé otázce trochu drbe na hlavě: „No, nejsem si úplně jistý, jestli se mnou všichni úplně souhlasí v tom, že je korektní těmto přenosům s příchutí zapovězenosti naslouchat. Ale můj projekt slouží spíše ke kladení otázek než k nastolování agendy. Něco ve smyslu: Věděli jste, že se tyhle události ve vašem okolí odehrávají? Věděli jste, že ve vzduchu létají takovéhle informace? A co si o tom vlastně myslíte?“

Smělé plány do budoucna

V následujících měsících a letech by autor tohoto projektu chtěl dále vyvinout přístupnost na více mobilních platformách (iPhone, iPad, Android...) a chtěl by pracovat s více hudebními žánry a zdroji. Ambientní hudba, kterou na stránkách projektu uslyšíte dnes, podle Erica krásně ladí s policejními vysílačkami, ale pro jiné kanály by chtěl vyzkoušet hudbu trochu rytmičtější a svižnější. Rozhodně chce přidat informace poletující ve vzduchu z více měst a láká ho rovněž komunikace námořní. Ale právě teď rozvíjí další myšlenku, která otevírá zcela novou arénu jeho tvořivosti: integraci hlasových převodníků z psaného textu.

Na „zvucích města“ pracuje ve volných chvílích a veškeré náklady hradí ze své kapsy. Masivní podporu ze strany veřejnosti neočekává, ale případný nárůst fanouškovské základny na Twitteru ho potěší. A jestli někdo z nich v budoucnu ocení jeho snahy kliknutím na tlačítko k darování pár drobných nebo si kupříkladu zakoupí jeho aplikaci, bude to pro něj dostatečná satisfakce. Jak se vám jeho projekt líbí, můžete Ericovi napsat na jeho e-mail, případné reakce či dotazy pod tímto článkem mu budou zprostředkovány.

Hodnocení: 
Zatím žádné hodnocení
FARKAS, Pavel. Naslouchejte městům: Policejní vysílačky z novomediální perspektivy. Ikaros [online]. 2013, ročník 17, číslo 5 [cit. 2024-11-22]. urn:nbn:cz:ik-14080. ISSN 1212-5075. Dostupné z: http://ikaros.cz/node/14080

automaticky generované reklamy

Máme zde 1 komentář

Projekt byl znatelně rozšířen o mnoho dalších kanálů (nejen další města, ale např. i NASA či různá letiště) a také o videosložku, např. streamování HD ISS Earth Viewing Experiment. Podívejte se! http://youarelistening.to/