Aprílový výběr 2013
Stejně jako každý rok i letos byl 1. duben plný vtípků, zábavy a mystifikací. Je pravda, že s letošní "apríl" musel tak trochu bojovat o pozornost s kraslicemi, velikonočními králíky a barevnými pomlázkami, protože 1. dubna bylo současně i velikonoční pondělí. To ale vtipálkům nijak zvlášť nevadilo a stejně jako každý rok proběhly po celém světě miliony "aprílů" – od gumových pavouků nastražených v koupelně až po zábavné mystifikace velkých firem a jinak seriózních médií.
Stejně jako v minulém roce se tedy alespoň ve stručnosti podíváme na ty nejzajímavější z nich, zejména z oblasti internetu. Největší pozornost si jako tradičně zaslouží společnost Google, která snad kvůli aprílovým vtípkům zaměstnává speciální tým kreativců a vývojářů; ale vybrali jsme i některé další povedené příklady z domova i ze zahraničí.
YouTube vybírá vítěze
YouTube je největší internetový server pro sdílení videa a třetí nejnavštěvovanější stránka na celém Internetu (na prvním místě je Google a na druhém Facebook). YouTube je také pravidelným tvůrcem aprílových i jiných vtípků. Minulý rok představili YouTube Collection (možnost objednat si všechna videa na DVD), a letos přišlo neméně překvapivé odhalení – YouTube je ve skutečnosti soutěžní server založený s jediným cílem: vybrat nejlepší video na světě.
V zábavném (a poměrně výpravném videu) proto Google oficiálně ohlásil, že už mají dostatek soutěžních příspěvků a YouTube bude od 2. dubna na nějaký čas mimo provoz, aby měla porota dostatek času prohlédnout a ohodnotit všechna nahraná videa. Stránky budou znovu spuštěny až v roce 2023, kdy bude oficiálně vyhlášen vítěz, který si odnese zbrusu nový mp3 přehrávač!
Nový rozměr vyhledávání s Google Nose
Jak asi všichni víme, vyhledávání je pro společnost Google nejvyšší prioritou. Kromě vynikajícího fulltextového vyhledávání je díky Googlu možné vyhledávat obrázky, mapy, videa, zprávy, blogy zkrátka téměř všechny myslitelné druhy a formáty dat, informací a znalostí. Jeden lidský smysl ale zatím zůstával neprávem opomíjený a Google proto spustil betaverzi nové vyhledávací služby.
Google Nose (neboli v česku Google Nozdry) se zaměřuje, jak už název napovídá, na vyhledávání pachů, zápachů a vůní. Nejen, že je možné vůně vyhledávat, ale díky revolučnímu způsobu rozvibrování fotonů z obrazovky ultrazvukovými vlnami z reproduktoru je možné nalezené pachy i cítit. Vůně rozkvetlé růže nebo vlhký zápach mokrého psa je tedy doslova na dosah kliknutí.
Google Maps Treasure Mode
Do aprílového klání se stejně jako v předchozích letech zapojily i oblíbené Google Mapy. V minulém roce jsme zavzpomínali na éru 8-bitových počítačů díky Google Maps for NES (Nintendo Entertainment System). Letos se mapy vydaly do minulosti znovu, ovšem tentokrát až do dávných dob pirátů a lovců pokladů. Přivítejte tedy Google Maps Treasure Mode.
Vlevo: Nový "Treasure Mode" neboli mapa pokladů; vpravo: nový režim "dalekohled", který nahradil StreetView
Mapové podklady vycházejí z mapy pokladů známého piráta kapitána Kidda, který byl postrachem moří ve druhé polovině 17. století. Stejně jako originál je i digitální mapa pokladů plná tajemství a skrytých informací. Některé značky jsou vidět například jen proti slunci, jiné jsou poznamenané neviditelným inkoustem a monitor či tablet je nutné nejprve nahřát nad otevřeným ohněm.
Gmail Blue: modrá inovace
Gmail je se svými více než 425 miliony uživatelů v současné době největší a nejpopulárnější e-mailovou službou na světě. Svým uživatelům nabízí rychlý a spolehlivý přístup k mailům, více než 10 GB prostoru zdarma a celou řadu bonusových funkcí, jako třeba řazení e-mailů do konverzací, integrovaný chat i s možností videa a v posledním roce i propojení se službou Google Plus.
V Googlu si tedy položili otázku, jak ještě více zdokonalit již téměř dokonalou službu. Odpovědí na tuto otázku je Gmail Blue, zcela nové rozhraní, které je ve všech ohledech modré. Tlačítka jsou modrá, textové popisky jsou modré, nápověda je modrá a dokonce i prostor pro psaní zpráv je modrý. Uživatelé se navíc nemusí o nic starat a i texty jejich e-mailů jsou zcela automaticky modré.
Twttr: úspornost na prvním místě
Jeden z nejpovedenějších aprílových vtípků si letos připravil také Twitter, známá a zejména v zahraničí velmi oblíbená sociální síť. Pro Twitter je typický limit 140 znaků na zprávu a uživatelé jsou tedy nuceni ke stručnosti a úspornosti svého vyjadřování. Twitter se ale začátkem dubna rozhodl svým uživatelům vyjít vstříc a představil Twttr, neboli Twitter bez samohlásek.
Uživatelé, kteří jsou zvyklí používat všechna písmena abecedy, ale nemusí zoufat. Za pouhých 5 dolarů měsíčně si mohou aktivovat prémiový účet, kde budou samohlásky opět k dispozici. A protože Twitter chce být fér, "ypsilon" bude i nadále pro všechny zdarma!
Pokročilí uživatelé se mohou těšit ještě na jednu novinku: tzv. "single character extension", která uživateli umožní odeslat i "twítnutí", které má 141 znaků. Jedná se o placenou službu ve formě dražby a výsledná cena se bude odvíjet od aktuální poptávky po konkrétním písmenu či znaménku.
Vlevo: demonstrace nového Twitteru bez samohlásek na nejpopulárnějším "twítu" v historii (Barack Obama po vítězství ve volbách publikoval tuto fotku s textem "Four more years"); vpravo: staré logo Twitteru z roku 2006 skutečně tvořila písmena Twttr, takže se Twitter vlastně vrací ke svým kořenům
Vylepšená doporučení služby Netflix
Netflix je významný americký poskytovatel streamování tzv. videa "on demand" (tj. na objednání) a věnuje se také půjčování DVD filmů poštou. V současné době má 33 milionů předplatitelů, kteří platí pravidelný měsíční poplatek a na oplátku mají přístup k obrovské databázi filmů a seriálů.
Významnou součástí služby je inteligentní kontextový systém doporučování filmů, který na základě historie půjčených nebo prohlížených filmů dokáže poměrně přesně doporučit, co by se uživateli mohlo líbit. Filmy doporučuje také tematicky nebo na základě aktuálních trendů (co je oblíbené u ostatních uživatelů nebo u konkrétní demografické skupiny).
A právě tento systém doporučení se začal během prvního dubna chovat poněkud svérázně, a uživatelům se začaly zobrazovat návrhy jako "Filmy obsahující zhroucení Nicolase Cage", "Seriály, ve kterých mají lidé založené ruce a tváří se odhodlaně", "Filmy a seriály o opravdu hodně naštvaných manželkách" nebo "Reality show s lidmi, kteří jsou odtržení od reality".
Další zajímavé kategorie: filmy, které se na diváka dívají svým obalem (nahoře) a filmy, které jsou sice v angličtině, ale přesto vyžadují anglické titulky (dole) [zdroj: huffingtonpost.com]
Aprílová záplava a velikonoční vajíčko
Aprílových žertíků byly na internetu samozřejmě stovky a pravděpodobně tisíce. Alespoň krátkou zmínku si zaslouží např. update firmwaru herní myši Razer Naga, který umožní používat myš jako mobilní telefon, dětská 3D tiskárna Play-Doh 3D Printer, série hudebního vybavení pro domácí mazlíčky Sony Animalia, či velmi zajímavá Kickstarter kampaň na fascinující produkt Nose Light.
Pár vtípků samozřejmě pochází i z českých luhů a hájů – například univerzální gesto pro Windows 8, díky kterému se do počítače dostane každý. Nebo nový Kindle Storychanger, který dokáže měnit příběhy podle přání či momentálního rozpoložení čtenáře. A nebo zpoplatnění služeb tiskového centra společnosti Télefonica, která začala novinářům nabízet nové tiskové tarify od nejlevnějšího "No Comment", přes populární "Mlžíme" až po exkluzivní "Únik informací".
A abychom mezi všemi těmi aprílovými vtípky nezapomněli ani na již zmiňované Velikonoce, máme tady ještě jeden "easter egg" (v doslovném i přeneseném smyslu slova). Pokud totiž do Googlu vložíme tuto jednoduchou rovnici: 1.2+(sqrt(1-(sqrt(x^2+y^2))^2) + 1 - x^2-y^2) * (sin (10000 * (x*3+y/5+7))+1/4) from -1.6 to 1.6, minimálně v prohlížeči Chrome se nám zobrazí krásné velikonoční vajíčko.
Zleva: Aprílový projekt Nose Light, přehled tarifů tiskového oddělení O2 a graf ve tvaru kraslice