Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Kdo je nejvýznamnější tváří českého internetu?

Čas nutný k přečtení
2 minut
Již přečteno

Kdo je nejvýznamnější tváří českého internetu?

0 comments
Autoři: 
Rubrika: 

Vážení čtenáři,

dodavatelé internetových řešení sdružení v Asociaci.BIZ 1. února 2009 vyhlásili už čtvrtý ročník soutěže Internet Effectiveness Awards (IEA), tedy klání o nejefektivnější internetová řešení. Novinkou letošního ročníku je kategorie osobností, které nejvíce přispěly k rozvoji internetu v České republice. Na začátku června bylo spuštěno hlasování veřejnosti, ze kterého 18. června vzejde vítěz slavnostně vyhlášený na galavečeru IEA. Hlas lidu bude vyvažovat cena odborné poroty, která bude stejně jako v případě hlasování veřejnosti určena pro jednoho z osmi nominovaných.

Kdo se mezi těchto osm významných osobností dostal a proč? V abecedním pořadí to jsou:

  • Ondřej FILIP za „přispění ke snížení ceny a nárůst počtu registrovaných .cz domén“;
  • Jiří CHOD za „vyvinutí prvního systému navigace pro nevidomé svého druhu na světě“;
  • Tomáš JINDŘÍŠEK za „propagaci možností a novinek online marketingu“;
  • Milan PASTOR za „rozšíření rodinné sociální sítě MyHeritage v ČR“;
  • Petr PEŘINA za „rozvoj legálního stahování hudby prostřednictvím internetu v ČR“;
  • Martin STIBOREK za „podporu rozšíření internetu v domácnostech díky propagaci erotického obsahu na internetu“;
  • Václav ŠOUREK za „založení a vylepšování neziskové soutěže Internet Effectiveness Awards“;
  • Rostislav VONDRUŠKA za „podporu turistického potenciálu České republiky“;
  • Jaroslav WINTER za „pomoc zdravotně postiženým, pro které je internet a počítač hodnota, kterou si my ‘zdraví‘ neumíme ani představit“.

Osobnosti mohl nominovat kdokoliv, rozhodně tedy nelze říct, že by šlo o promyšlený výběr těch skutečně nejdůležitějších aktérů českého internetu. Mírné kontroverze na první pohled vzbuzuje návrh Martina Stiborka coby „propagátora erotiky“ (de facto však pornografie), ale morální odsudky tohoto na internetu jednoho z nejrozšířenějších obsahů jsou jasně převáženy prokázanou pozitivní rolí pornografie při rozvoji nejen internetu, ale i dalších technologií (od klasické fotografie a videokazet přes BBS, mobilní technologie až po HD-DVD).

Důvody nominace jednotlivých osobností jsou velmi různorodé a tím pádem těžko srovnatelné. Svým větším či menším dílem k rozvoji českého internetu přispěl jistě každý z nominovaných, ale také řada osobností, které se do ankety vůbec nedostaly. Namátkou můžeme jmenovat třeba Ondřeje Neffa s jeho Neviditelným psem, prvním internetovým deníkem, ředitele CESNETu Jana Gruntoráda jako představitele sdružení, které český internet posouvá dopředu technologicky v akademické sféře, či Miloše Čermáka s jeho publicistickou činností věnovanou (mj.) propagaci internetových služeb a informačních technologií všeobecně.

Ať už tedy bude veřejností a odbornou porotou oceněn kdokoliv, příliš velkou vypovídací hodnotu tento výběr mít nebude, jak tomu ostatně je i ve všech dalších podobných anketách. Akci jistě nelze upřít propagační potenciál, který velmi rychle pochopili právě knihovníci, a „svého“ favorita Jaroslava Wintera už krátce po spuštění ankety 441 hlasy „vystřelili“ na první místo (druhý, Ondřej Filip, zaostává o více než polovinu hlasů – všechny údaje k času vzniku tohoto úvodníku, aktuální výsledky na stránce soutěže). Jaroslav Winter tak má reálnou šanci na to, že se mu dostane uznání, které bude velmi sladkou třešinkou na pyramidě jeho mnoha přínosných aktivit (Březen – měsíc internetu, konference INSPO, portál pro hendikepované HELPNET a další).

Se vší úctou ke všem nominovaným je však třeba konstatovat, že anketa odhalení skutečných guruů českého internetu ze své povahy přinést nemůže. Na tato jména si nějakých 20 let počkejme, až je z elektronických archivů, budou-li v té době ještě nějaké, vytáhnou budoucí historikové internetu.

Hodnocení: 
Zatím žádné hodnocení
IKAROS, redakce. Kdo je nejvýznamnější tváří českého internetu?. Ikaros [online]. 2009, ročník 13, číslo 6 [cit. 2024-12-23]. urn:nbn:cz:ik-13187. ISSN 1212-5075. Dostupné z: http://ikaros.cz/node/13187

automaticky generované reklamy