Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Jihočeský Barcamp 2017

Čas nutný k přečtení
5 minut
Již přečteno

Jihočeský Barcamp 2017

0 comments
Autoři: 

V pořadí již třetí Jihočeský Barcamp se konal v sobotu 25. února v prostorách Jihočeského vědeckotechnického parku v Českých Budějovicích.

Neformální otevřená konference Barcamp získává v posledních letech mnoho příznivců. Barcamp nabízí mnoho přednášek, na které se speakři sami nabízejí, aktuální workshopy, bohatý doprovodný program s důrazem na získávání nových kontaktů a vzájemnou výměnu informací v oboru mezi účastníky. Letošní ročník konference se důkladně zaměřil především na problematiku e-shopů. Přednášející prezentovali své příspěvky souběžně ve dvou sálech, a zároveň se také konal celodenní workshop týkající se internetu věcí. Konferenci jsem navštívil v rámci předmětu Účast na konferencích pod záštitou Kabinetu informačních studií a knihovnictví Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Domnívám se, že výstup z této akce může být přínosný jak pro studenty informačních studií a knihovnictví, ale i pro studenty jiných oborů.

V první prezentací, které jsem se zúčastnil, přiblížil své cenné zkušenosti s provozem konkrétního e-shopu Luděk Volejník. Přednášející se 15 let pohybuje v oblasti e-commerce, má dvanáctiletou zkušenost s vytvářením e-shopů, třetím rokem sám vlastní e-shop extratrika.cz a pracuje jako konzultant a product owner ve společnosti Mergado technologies. Luďkův prodejní web triček za tři roky existence produkuje velmi slušné zisky, jak sám prozradil. Web je konstruován na bezplatné platformě PrestaShop s nainstalovaným modulem Zásilkovna.cz. Luděk se sebekriticky podělil o největší chyby v začátcích podnikání: „V okamžiku, kdy e-shop začal generovat zajímavé příjmy, množily se objednávky, tak jsem se ocitl na rozcestí, jelikož můj byt již nadále nemohl fungovat jako sklad.“ Stěžejním bodem přednášky je doporučení služby oprošťující nutnost držet vlastní skladové prostory. Logistiku a sdílené skladování zboží prodejních webů obstarává Comgate, firma která disponuje vlastními skladovými halami v Česku a na Slovensku. Bezvadně funguje v propojení s moduly Zásilkovna.cz a Superfaktura.cz. „Poznejte své produkty, zákazníky, zvolte správnou doménu, e-shop specializujte, automatizujte a mějte vše online,“ shrnul svá doporučení Luděk Volejník v závěru prezentace o ekosystému obývakového e-shopu.

Luděk Volejník
Luděk Volejník

Další blok s pěti zaručenými recepty, jak vybudovat úspěšný e-shop, prezentoval Vladimír Přichystal, který pracuje jako obchodní ředitel marketingové agentury Besteto. Vladimír použil pro názornost přednášky otřepané, avšak jednoduše pochopitelné, otázky. Miluješ to, co prodáváš? Jsi odborník na slovo vzatý? Umíš skvěle prodávat? Jsi bohatý? Ničeho se nebojíš? Čím více kladných odpovědí, tím větší šance na úspěšný internetový obchod.

Vladimír Přichystal
Vladimír Přichystal

S tím, co všechno patří ještě do User Experience (UX) seznámil posluchače Michal Mrskoč, kterého internet živí už 20 let a postupně si prošel všemi oblastmi návrhu webových stránek. Michal detailně představil práci UX designéra a pokusil se vyvrátit některé zavedené představy o náplni tohoto  zaměření. UX designér dbá nejen o přehlednost a intuitivnost webu, ale mnoho práce jej čeká také v zákulisí internetových stránek respektive e-shopů. U prodejních webů je velmi nezanedbatelným faktorem strategie řazení produktových položek. Klíčové je defaultní zobrazení, ale také uvádění důležitých informací o produktu v prvotním náhledu. Pouhou optimalizací způsobu řazení lze, dle prezentujícího, dramaticky zvýšit konverzní poměr. Neméně významnou výhodou může být propracovaná parametrická filtrace produktů. Michal Mrskoč doplňil: „Dnes se musí hledat sebemenší konkurenční výhody, například doporučování podobných zboží na stránce pod produktem nebo perzistence nákupního košíku. Práce UX designéra nezahrnuje jen to, co je vidět, ale i to, co je funkční.“

Michal Mrskoč
Michal Mrskoč

Se zajímavým projektem jednoproduktového e-shopu Simpleshop.cz se prezentoval Martin Dostál, zakladatel serveru Vyfakturuj.cz, programátor, specialista na zákaznickou podporu a uživatelskou přívětivost aplikací. Simpleshop je již hotový prodejní systém, propojený s platebními bránami, fakturačními službami, elektronickou evidencí tržeb i emailingovými systémy. Aplikace je dostupná na jakémkoliv redakčním systému a jedná se o bezplatný komplexní nástroj pro tento typ jednoduchého prodeje. Martin projekt názorně představil na příkladu uživatele, který hodlá prodávat elektronickou knihu, které je autorem. Jedinou starostí potenciálního prodejce je pouhé nainstalování modulu a může okamžitě prodávat. Prodej elektronických knih je u Simpleshop velmi dobře nastaven. Kupující si může okamžitě po zaplacení přes platební bránu stáhnout knihu, která je opatřena několika ochrannými prvky proti dalšímu šíření. Na první stranu elektronické knihy se automaticky nahrají a zobrazí veškeré iniciály kupujícího, které uvedl v povinných údajích před zaplacením. Navíc je na každé stránce vložen neviditelný pixel, který se po označení kurzorem chová jako odkaz na detaily o zakoupení publikace, kde jsou dostupné informace o zákazníkovi. Pořizování kopií elektronických knih sice nelze zcela vyloučit, ale lze dohledat viníka, který je za případnou škodu pravděpodobně zodpovědný. Sortiment produktů, které je možné takto prodávat, se neustále rozšiřuje. Nyní je možné prodávat zmiňované e-booky, fyzické zboží, kurzy, vouchery, audio, video, členství a připravuje se prodej licencí, softwaru a vstupenek. Martin předvedl celý proces vložení elektronické knihy do systému Simpleshop.cz a její následný bleskový nákup. V případě zájmu vřele doporučuji navštívit web simpleshop.cz a shlédnout instruktážní webinář jak správně nastavit prodejní formulář a vytvořit automatizaci prodeje. Jedinými náklady prodejce je pět procent z obratu a to do maximální částky 1500 Kč za měsíc. „Pokud nic neprodáte, nic vám neúčtujeme,“ nalákal Martin Dostál účastníky přednášky.

Prezentaci o smyslu emailingu přednesl Daniel Nytra, zakladatel Simpleshop.cz, přednášející a lektor kurzů o dlouhodobém kvalitním marketingu. Daniel, dle svého názoru a zkušeností, vybral a popsal nejlepší nástroje pro elektronickou rozesílku firemních nabídek a kampaní. Vyvolenými nástroji jsou Mailchimp, Smartemailing, MailerLite, Mautic, ActiveCampaign a MailPoet Plugin. Základem je pečlivě vybudovaná databáze e-mailů a správně vyplněný formulář pro automatizaci cílení e-mailů na konkrétní skupiny příjemců. „Emailing je komunikační kanál, který skvěle prodává,“ tvrdí Daniel Nytra a označuje e-mail za nejlepší sociální síť na světě. Emailing má především splňovat nároky na jednoduché propojení s internetovými obchody, A/B testování, segmentaci klientů, personalizaci, analýzu a vyhodnocení či možnosti co nejjednodušší obsluhy. Pro začátečníky jsou nejvhodnější MailPoet a MailerLite, pro jednoduchou správu databází o maximální velikosti jednoho až dvou tisíc kontaktů. Technicky pokročilejší uživatelé ocení raději Mautic, za poměrně neintuitivním ovládáním se skrývá obrovská výhoda v neomezené velikosti databáze kontaktů. Za nejlepší emailingovou službu však Daniel Nytra považuje ActiveCampaign, která sleduje pohyb návštěvníků na webu, ovládá pokročilou automatizaci a zajišťuje perfektní filtraci kontaktů.

Daniel Nytra
Daniel Nytra

Jihočeský Barcamp jsem navštívil poprvé a byl jsem mile překvapen profesionalitou organizátorů, byť se jednalo o menší akci slabě přesahující stovku účastníků. Pravděpodobně z tohoto důvodu panovala přátelská a sdílná atmosféra. Nejvíce mně obohatila srozumitelná přednáška Luďka Volejníka o ekosystému obývakového e-shopu a představení služby Simpleshop pro jednoproduktový prodej bez starostí.

Hodnocení: 
Průměr: 4.7 (hlasů: 3)
RADA, Miroslav. Jihočeský Barcamp 2017. Ikaros [online]. 2017, ročník 21, číslo 4 [cit. 2017-09-20]. urn:nbn:cz:ik-18019. ISSN 1212-5075. Dostupné z: http://ikaros.cz/node/18019

automaticky generované reklamy