Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Internetový antikvariát - služba nejenom pro knihovníky

Čas nutný k přečtení
7 minut
Již přečteno

Internetový antikvariát - služba nejenom pro knihovníky

0 comments
Anglicky
English title: 
Second-hand book shop on the Internet – a service not solely for librarians
English abstract: 
<p>Company LAAR, a.s., presents a new website antiquariat.cz. It serves as a second-hand book shop for anyone, including libraries, individual persons or antiquarians. Anyone can sell and buy second-hand books.</p>

Společnost LAAR, a.s., provozovatel systému bloguje.cz, v průběhu června toho roku spustila projekt internetového antikvariátu antiquariat.cz. Služba prodeje a nákupu v tomto internetovém antikvariátu je dostupná každému. Projekt v současnosti funguje ve veřejném zkušebním provozu.

Za vznikem nápadu na tento projekt stojí osobní zkušenost autora tohoto příspěvku, který si chtěl koupit starší knížku. Při hledání však dospěl ke zjištění, že jsou dva způsoby prodeje knih na internetu. Prvním z nich jsou e-shopy konkrétních kamenných antikvariátů. Ty slouží jako jejich doplňkový prodejní kanál a běžný člověk na nich nemůže knížky prodávat. Druhým způsobem je pak prodej knih prostřednictvím klasických aukčních nebo inzertních systémů. Žádný z těchto systémů však nereflektuje specifika prodeje knih a data týkající se dané knihy v nich nejsou většinou žádným způsobem propojena, v lepším případě pouze podle údajů od člověka, který inzerát vložil. Vkládání knihy do systému je v podstatě rovno vyplnění inzerátu. Hledat v takovém systému knihu není příliš komfortní. Systém uživatelům na cestě za knížkou nijak nepomáhá.

Antiquariat.cz chce uživatelům poskytnout komfort jak při prodeji, tak při koupi knihy.

Asistované vkládání knih

Vkládání knih do systému by mělo být pro uživatele co nejjednodušší. V ideálním případě by měl vyplnit pouze cenu a stav konkrétní knihy. Pro zjednodušení vkládání knih do antikvariátu proto nabízíme uživatelům vyhledání údajů o knize v databázi. Pro hledání používáme nejen naši vnitřní databázi, ale i ty veřejně dostupné. Postupně prohledáváme naši databázi; pokud tam knihu nenajdeme, zkoušíme databázi Národní knihovny ČR a jako poslední instanci Souborný katalog ČR.

Obr 1: Výpis knih ze systému

Obr 1: Výpis knih ze systému

Vyhledávání knih v externích systémech probíhá pomocí protokolu Z39.50. Pro uživatele je však tato činnost zcela transparentní. Uživatel zadá pouze ISBN nebo název knihy a systém mu nabídne výpis knih v systému. Uživatel si vybere knihu, o kterou se jedná, a doplní už jen cenu a stav knížky. Pro případ, že kniha ve výpisu není (např. zadání je příliš obecné, jedná se o překlep a knížku není možné dohledat ani na základě použití určité heuristiky, případně knížka není v žádném z prohledávaných katalogů) má uživatel na výběr možnost zpřesnit zadání (např. doplněním roku vydání knihy) nebo zadat knihu do systému ručně s vyplněním minimálního záznamu.

Obr 1: Výpis knih ze systému

Obr 1: Výpis knih ze systému

Obr 2: Vyplnění ceny a stavu knížky

Obr 2: Vyplnění ceny a stavu knížky

Minimální záznam vyžaduje:

  • název knihy;
  • autora (možno i více včetně rolí, např. ilustrátora);
  • rok vydání;
  • nakladatele.

a nepovinně:

  • ISBN;
  • klíčová slova.

Naší snahou je zamezit vzniku duplicitních záznamů. V případě, kdy jsou údaje o knize zadány ručně, záznam prochází ještě „supervizí“. Správce zkontroluje údaje a ověřuje jejich správnost a unikátnost záznamu. Pokud najde duplicitu, knihu přiřadí ke správnému záznamu a duplicitu vyřadí z vyhledávání. Duplicitní záznamy jsou podrobeny analýze, a pokud je zjištěn důvod vzniku duplicitního záznamu, upravíme vyhledávací algoritmus tak, aby byl v dalším vyhledávání nabídnut správný záznam.

Další službu, kterou chce antiquariat.cz prodejcům poskytnout, je doporučení ceny. Tato funkce je zatím ve vývoji, a to hlavně z důvodu nedostatku relevantních dat. Doporučení ceny bude vycházet zejména z již prodaných exemplářů stejných knih.

Pro knihovny i jednotlivce

Službu mohou využít nejen jednotlivci, kteří chtějí prodat přebytky ze své domácí knihovničky, ale také kamenné antikvariáty nebo knihovny. Těm tak nabízí možnost prodeje knih vyřazených z fondu jako jednu z cest pro naplnění jejich povinnosti vyplývající z §17 knihovního zákona.

Pro větší prodejce je určeno API. Momentálně je dokončována jeho specifikace a je prováděno testování. API je navrženo pro správu knih v antikvariátu (např. hromadný import knih, vyřazení knihy z antikvariátu), správu prodeje (potvrzování dostupnosti, odmítnutí prodeje) a správu objednávek. Toto rozhraní je postavené na RESTu, a proto lze poměrně snadno implementovat funkcionalitu napojení na antiquariat.cz do stávajících knihovních informačních systémů. V tom případě by mohly být vyřazené knížky vystaveny na internetu "jednoduchým stiskem tlačítka".

Jako podporu pro prodejce nabízíme jednoduchý "widget", který lze vložit do vlastních webových stránek a upozornit tak uživatele na nabídku knih k prodeji. Například knihovna takto může na svém webu jednoduše odkázat uživatele na knihy vyřazené z evidence. Návštěvník stránek pak může jedním kliknutím vložit knížku do nákupního košíku a následně si ji od knihovny přes antiquariat.cz objednat.

Snažíme se samozřejmě usnadnit i nákup. Proto jsou v systému data různě provázána. Nejjednodušší bude si to ukázat na příkladu. Při hledání „Dobrodružství Toma Sawyera“ systém vypíše všechna dostupná vydání v antikvariátu s počtem disponibilních kusů u každého vydání a nejnižší cenu, za kterou je možné knihu zakoupit.

Obr 3: Výpis hledaných knížek

Obr 3: Výpis hledaných knížek

Přejde-li uživatel na konkrétní vydání, vidí kromě údajů o knize také výpis všech dostupných exemplářů dané knížky. U každého kusu je prodejcem požadovaná cena, stav daného kusu, případné poznámky prodejce a hodnocení důvěryhodnosti prodejce (na základě předchozích obchodů).

Obr 4: Detailní údaje o knížce

Obr 4: Detailní údaje o knížce

U každé knížky jsou zobrazeny údaje z minimálního záznamu. Přes tyto údaje jsou knížky provázány. Vrátíme-li se ke zmiňovanému Tomu Sawyerovi, lze snadno přejít na výpis všech knih od Marka Twaina, které jsou v antikvariátu dostupné. Postupně doplňujeme i další údaje (např. edice nebo klíčová slova).

Obr 5: Výpis podle autora

Obr 5: Výpis podle autora

Dále připravujeme systém doporučení typu viz též (see also), kdy se u knížky zobrazí odkazy na ostatní vydání stejné knihy, na obdobné autory a na podobné knížky. Podobnost je určována na základě již uskutečněných nákupů, kdy jsou doporučovány knížky, jež si koupili další uživatelé, kteří projevili zájem o stejnou knihu.

Jak probíhá uzavření obchodu?

Uzavření obchodu probíhá v podstatě stejně jako v běžném internetovém e-shopu, avšak s několika výjimkami. Uživatel si jednoduše vybere knížky, které jej zaujmou, a vloží je do košíku. Je-li se svým výběrem spokojen, může přejít k vytvoření objednávky. V tuto chvíli již bude potřebovat uživatelský účet. Pokud si objedná knížky od více prodejců, je pro každého z nich vytvářena objednávka samostatně. Je to z toho důvodu, že každý prodejce si může určit jiné dodací podmínky.

Obr 6: Obsah košíku s více knihami od různých prodejců

Obr 6: Obsah košíku s více knihami od různých prodejců

Po vytvoření objednávky musí uživatel počkat na potvrzení dostupnosti zboží. Mohlo se totiž stát, že prodejce již knihu prodal mimo systém antiquariat.cz, nestačil ji však dosud vyřadit z prodeje, a proto nemůže knihu dodat. V okamžiku, kdy prodejce potvrdí dostupnost, se s ním uživatel dohodne na konkrétních detailech odběru knížek a na způsobu platby.

Součástí obchodu je hodnocení důvěryhodnosti obchodníka, a to jak od kupujících, tak od prodávajících. To by měly obě strany provést po dokončení obchodu. Tím se objednávka uzavírá. Hodnocení obchodu se projeví na celkovém hodnocení důvěryhodnosti uživatele. Dobře hodnocení uživatelé jsou upřednostňováni ve výpisech u jednotlivých knížek.

Co nás to bude stát?

Služby systému je možné využívat bezplatně s jedinou výjimkou. Tu tvoří provize z prodeje knihy. Systém provizí funguje tak, že každý uživatel má účet, na kterém má kredity. Po registraci do systému získává 50 kreditů, které může využít k bezplatnému vyzkoušení prodeje. Při každém prodeji je uživateli stržen určitý počet kreditů. Výše provize se odvozena od ceny knížky a bude se pohybovat v jednotkách procent ceny knížky. Po vyčerpání kreditu jej musí uživatel doplnit. Získanou provizi se chystáme investovat zpět do rozvoje systému a dále bude sloužit k zaplacení provozních nákladů, které představují například pronájem a housing serveru.

Kredity je možné získat více způsoby. Jedním ze způsobů je „předplatné“. Uživatel převodem peněz na účet provozovatele získá kredity pro prodej knížek. Další možnost, jak lze kredity získat, je pomoc při tvorbě obsahu serveru, např. se jedná o uživatelské recenze na knihy. Za napsání recenze uživatel obdrží určitý počet kreditů (v závislosti na délce a kvalitě příspěvku). Toho lze snadno využít. Uživatel si koupí knížku, přečte ji, napíše recenzi a má dostatek kreditu na její prodej. Pro větší prodejce chystáme možnost paušálního poplatku bez ohledu na množství prodaných kusů.

Po dobu zkušebního provozu (předběžně do konce prázdnin) se provize neplatí a uživatelé, kteří se zúčastní testovacího provozu, dostanou bonus v podobě vyššího vstupního kreditu.

Názor uživatelů je důležitý

Naším cílem je poskytovat uživatelům co nejlepší služby, takže jsme vděčni za jakékoliv připomínky. K tomuto účelu je na každé stránce antikvariátu zobrazen prvek „feedback“, jehož prostřednictvím nám mohou uživatelé posílat svoje názory a návrhy na vylepšení služby. K těmto návrhům je veřejný přístup a každý návštěvník může hlasovat pro návrhy, které se mu líbí. Na základě hlasování uživatelů hodláme postupně návrhy na funkčnost do systému antiquariat.cz implementovat.

Hodnocení: 
Zatím žádné hodnocení
KRATOCHVÍL, Jiří. Internetový antikvariát - služba nejenom pro knihovníky. Ikaros [online]. 2009, ročník 13, číslo 8 [cit. 2024-11-21]. urn:nbn:cz:ik-13215. ISSN 1212-5075. Dostupné z: http://ikaros.cz/node/13215

automaticky generované reklamy