Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

ENTER 5: DATAPOLIS aneb Po stopách dat a informací

Čas nutný k přečtení
4 minut
Již přečteno

ENTER 5: DATAPOLIS aneb Po stopách dat a informací

0 comments
Autoři: 

Ve dnech 14. až 17. dubna 2011 se v prostorách Národní technické knihovny v Praze (a také na několika dalších místech hlavního města) konal pátý ročník mezinárodního festivalu umění, vědy a technologií ENTER. Letošní ročník pravidelného pražského bienále nesl název "DATAPOLIS" a zaměřil se především na téma dat a informací v městském prostředí. Festival jako obvykle organizovalo Mezinárodní centrum pro umění a nové technologie, CIANT.

Národní technická knihovna v Praze

Národní technická knihovna v Praze

Hlavní součástí festivalu byla stejnojmenná výstava digitálního a mediálního umění, probíhající v galerii Národní technické knihovny. Výstava odstartovala ve čtvrtek 14. dubna slavnostní vernisáží, které se zúčastnil ředitel CIANTu Pavel Smetana, hlavní kurátor festivalu Pavel Sedlák, kurátor výstavy Andrej Boleslavský a také ředitel NTK Martin Svoboda. Mezi hlavní témata výstavy patřily především sociální sítě, život ve městech a také stále aktuálnější otázky životního prostředí.

Zahájaní výstavy v galerii NTK. Zleva: Andrej Boleslavský, Pavel Sedlák, Martin Svoboda a Pavel Smetana

Zahájaní výstavy v galerii NTK. Zleva: Andrej Boleslavský, Pavel Sedlák, Martin Svoboda a Pavel Smetana

Obsah výstavy byl velmi zajímavý a současně i zdravě provokativní, čehož byl asi nejlepším příkladem jeden z nejoceňovanějších projektů výstavy, projekt Face to Facebook autorů Paola Ciria a Alessandra Ludovica. Tito umělci v rámci svého experimentu stáhli veřejně přístupné informace z jednoho milionu Facebookových profilů, fotografie zpracovali programem na analýzu tváří a nakonec je podle výrazu obličeje automaticky rozdělili do několika kategorií. Takto zpracovaná data pak nahráli na falešnou seznamku „Lovely Faces“.

Kromě značné mediální pozornosti si autoři vysloužili také pozornost Facebooku, který se nespokojil jen s ukončením provozu zmiňované seznamky, ale požadoval stažení všech informací o projektu. S tím už autoři pochopitelně nesouhlasili a tak jim Facebook zablokoval jejich osobní profily a dodnes probíhá právní přestřelka obou stran. Je ale ironií, že ačkoliv Facebook ostře kritizuje toto využití veřejně přístupných informací svých uživatelů, sám pro jejich bezpečí a soukromí mnoho nedělá. Navíc samotný zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg prolomil během svých studií na Harvardu univerzitní databázi a v podstatě ukradl neveřejné profily studentů, které pak umístil na svojí stránku FaceMash (předchůdce Facebooku), kde mohli návštěvníci hlasovat, které fotografie jsou nejpřitažlivější.

Webová stránka projektu Face to Facebook

Webová stránka projektu Face to Facebook

Ovšem pozoruhodných projektů bylo v galerii NTK mnohem více. Z více než dvou set přihlášených návrhů vybrali kurátoři cca 50 projektů, mezi kterými byl například vibrátor vibrující podle návštěvnosti největších erotických stránek na světě, kybernetické boty Rambler, které každý krok svého nositele zveřejňují na Twitteru, slušivý CO2RSET, který se stahuje či uvolňuje podle množství CO2 v ovzduší, nebo třeba svérázná navigační aplikace Serendipitor, která dává uživateli takové cenné rady, jako „Sledujte psa, dokud si Vás nevšimne“ nebo „Zkuste najít člověka v zeleném a vyfoťte se s ním“.

Projekt Machine to Fish, ve kterém rybka svým plaváním pohybuje robotickým vozíkem Tweetující boty Rambler Projekt Sound of CAMO, který generuje zvuky podle vzorku na uniformě

Pár snímků z výstavy: projekt "Machine to Fish", ve kterém rybka svým plaváním pohybuje robotickým vozíkem, tweetující boty "Rambler" a "Sound of CAMO", který generuje zvuky podle vzorku na uniformě

Součástí festivalového programu bylo kromě výstavy také mezinárodní odborné sympózium DATAPOLIS, které probíhalo v průběhu druhého a třetího dne festivalu v Ballingově sále NTK. Podobně jako celý ENTER5 se i odborná konference tematicky zaměřila především na vztah lidí a technologií v rámci měst a veřejných prostorů – ať už se hovořilo o rozšířené realitě, zachycení a vnímání městských vibrací, nebo třeba o roli internetu a sociálních sítí během protivládních protestů v Egyptě.

Vedle řady zahraničního hostů vystoupili na konferenci také umělci, studenti a odborníci z České republiky. Kupříkladu vedoucí oboru Studií nových médií na FF UK Josef Šlerka pohovořil o geo-lokačních službách a s prezentacemi vystoupily také absolventky SNM Veronika Trachtová a Radka Peterová. V další sérii přednášek se zase představili studenti oboru Teorie interaktivních médií z FF Masarykovy univerzity v Brně. Ve formě DVD dokumentu se také představila kontroverzní umělecká skupina ZTOHOVEN, známá například přelepením neonového srdce nad Pražským Hradem, výměnou „panáčků“ na semaforech, či fingovaným výbuchem atomové bomby v pořadu Panorama na ČT2.

Návštěvníci konference Datapolis Přednáška Josefa Šlerky o geolokačních službách

Vlevo: návštěvníci konference Datapolis, vpravo: přednáška Josefa Šlerky o geolokačních službách

Kromě interaktivní výstavy v NTK a odborné konference tamtéž byl pro návštěvníky festivalu připravený i zajímavý večerní program. V pátek 15. dubna to bylo experimentální představení ADAPT:act, performance 15 Steps, a premiéra koncertu My Name Is Ann v Divadle Archa; v sobotu večer pak v klubu Cross odstartovala hudbou nabitá RESET NIGHT, probíhající až do časných ranních hodin druhého dne. Na různých místech po Praze se také tu a tam konaly ještě různé doprovodné akce – například Serendipity Walk (s již zmiňovanou svéráznou navigační aplikací) v okolí Žižkova, či instalace „Dead Dropu“ (tj. USB flash-disku pro anonymní sdílení dat) do zdi v ulici Mlynářská.

Představení ADAPT:act v Divadle Archa Serendipity Walk s Markem Shepardem Steampunková RESET NIGHT v Cross Clubu

Doprovodné akce festivalu: představení ADAPT:act v Divadle Archa, Serendipity Walk s Markem Shepardem a RESET NIGHT v Crossu

Čtyřdenní program festivalu ENTER5: DATAPOLIS byl doslova nabitý projekty, přednáškami, koncerty i dalšími akcemi, a soudě podle návštěvnosti i odezvy v médiích se příprava festivalu podařila na jedničku. Potvrdilo se tak, že má Praha plné právo být součástí umělecké osy Berlín – Praha – Linz, kterou definují tři významné festivaly umění a nových médií: Transmediale, ENTER a Ars Electronika.

Hodnocení: 
Zatím žádné hodnocení
RYLICH, Jan. ENTER 5: DATAPOLIS aneb Po stopách dat a informací. Ikaros [online]. 2011, ročník 15, číslo 5 [cit. 2024-12-10]. urn:nbn:cz:ik-13639. ISSN 1212-5075. Dostupné z: http://ikaros.cz/node/13639

automaticky generované reklamy