Elektronické knihkupectví s otazníky
Upřímě se přiznám, že jsem na tuto přednášku přicházel s očekáváním něčeho nového. Bohužel, nestalo se tak. Referující Antonín Drahozal nejprve vysvětlil pojem "elektronické knihkupectví" pro ty, kteří o tomto pojmu slyšeli poprvé, přičemž zdůraznil základní výhodu: slevy oproti "kamenným knihkupectvím" (v případě českých firem: Vltava 5 - 50 %; Modré stránky 5 %, Eliška 25 % ) V další části byla představena některá knihkupectví ve světě i v České republice. Konkrétně se jednalo o firmy Barnes and Noble, Amazon.com, Vltava, Modré stránky a nově založené knihkupectví Eliška.
Toto setkání mohlo ve svém podnázvu nést také titul "prezentace knihkupectví Eliška". Toto nové elektronické knihkupectví, které spolupracuje se Svazem českých knihkupců a nakladatelů, si klade následující cíle :
1) informovat čtenáře o českém knižním trhu
2) prezentovat knihy
3) prezentovat nakladatele
4) prodávat knihy
Uvedené knihkupectví získalo také práva k uveřejnění "Katalogu skladovaných knih" ze Svazu čs. knihkupců a nakladatelů. A. Drahozal poukázal na přednosti vyhledávání na serveru Eliška (v polích autor, název, anotace, rok a pořadí vydání, nakladatel, výše nákladu a ISBN), které ze srovnání s obdobným systémem, který používá Amazon.com, vychází skutečné lépe.
Nakladatelé zde mají možnost bezplatně inzerovat své knihy a vydavatelský profil. Server Eliška si klade jako prvořadý úkol informovat čtenáře o dění na českém knižním trhu i ve WWW rozhraní. Nakladatelé mohou dále publikovat své seznamy vydaných knih; pokud čtenář projeví zájem o jejich koupi může volit ze dvou alternativ:
- koupit si knihu prostřednictvím Elišky (pokud má nakladatel uzavřenou dohodu o distribuci knih s Eliškou)
- získat kontakt na nakladatele, u něhož může zjistit distribuční místa, kde knihu sežene. Eliška se jeví jako zajímavý prostředek podpory knižního trhu, jejíž účinnost však ukáže teprve čas.