Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Festival SIGNAL 2016

Čas nutný k přečtení
4 minut
Již přečteno

Festival SIGNAL 2016

0 comments
Autoři: 

Ve dnech 13. až 16. října 2016 se v centru Prahy konal v pořadí již čtvrtý ročník festivalu světla a světelného umění SIGNAL 2016. Prahu tak opět po roce rozzářily světelné instalace, interaktivní instalace, video-mappingy a další zajímavé akce.

Pro návštěvníky bylo letos připraveno 22 instalací a řada doprovodných akcí, jako například konference Transmit, hudební SIGNAL Music Night či videoinstalace MOSAIC v NoDu. Jednotlivé instalace doplňovala také síť asi dvaceti SIGNAL Pointů a FOODpointů s občerstvením a festivalovým merchandisingem.

Festival odstartoval ve čtvrtek 13. října 2016 na Staroměstském náměstí, kde ředitel festivalu Martin Pošta přivítal první účastníky a slavnostně rozsvítil instalaci Voice of Figures studia Radugadesign, která se promítala na budově Národní galerie v Praze – paláce Kinských.

Videoprojekce Voice of Figures na Staroměstském náměstí Davy lidí na Staroměstském náměstí
Videoprojekce Voice of Figures na Staroměstském náměstí (a davy lidí tamtéž)

Oficiálního zahájení se zůčastnila také primátorka hl.m.Prahy Adriana Krnáčová, ministr kultury Daniel Herman a ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová.

Co se týče samotných festivalových instalací, jako obvykle byl divácky nejvděčnější video-mapping, který letos probíhal na třech místech. Kromě již zmiňovaného Voice of Figures na Staroměstském náměstí se jednalo o projekt Point Line Surface Solid od Daniela Rossy promítaný na kostel sv. Ludmily na náměstí Míru a multimediální 3D projekce Mutis kreativního studia Tigrelab promítaná na Tyršově domě.

Videomappingový program probíhal také v SIGNAL Dómu, velké bílé kopuli na pražském Klárově, která nabídla 360 stupňovou projekci připomínající planetárium. Dopoledne zde probíhal pro děti, od 19:00 do půlnoci pak projekce pro návštěvníky festivalu.

Videoprojekce na náměstí Míru 3D projekce Mutis na Tyršově domě Pokladna u SIGNAL Dómu
Zleva: videoprojekce na náměstí Míru, 3D projekce Mutis na Tyršově domě a pokladna u SIGNAL Dómu

Velmi zajímavé byly také interaktivní instalace, jako například Struny od českého audiovizuálního umělce Davida Vrbíka, které tvořily laserové paprsky, na které se dalo "brnkat" a vytvářet tak syntetizovanou hudbu. V rámci projektu Reflection Studies amerického umělce Zachary Liebermana mohli lidé malovat světlem a v instalaci Lights Sowers od montrealského umělce Maotika (Mathieu Le Sourd) měli lidé možnost ovládat lasery, které osvětlovaly scénu kouzelné zahrady ve Vojanových sadech.

Struny Davida Vrbíka Reflection Studies Zachary Liebermana Lights Sowers ve Vojanových sadech
Zleva: Struny Davida Vrbíka, Reflection Studies v Cihelné a Lights Sowers ve Vojanových sadech

Nechyběly ale samozřejmě ani neméně zajímavé "pasivní" instalace, jako například Rezonátor Jana Hladila v Colloredo-Mansfeldském paláci, Noisescape v2 od finského výtvarníka Teemu Määttänen, světelné postavy ze série Fantastic Planet od australské umělkyně Amandy Parer stojící, sedící nebo ležící na několika místech Prahy či velmi atmosferický Horizont událostí od Dávida Sivého, který proměnil nádvoří Akademie věd České republiky v tajemný portál do jiného časoprostoru.

Noisescape v2 na náměstí Jiřího z Poděbrad Jedna z postav ze série Fantastic Planet Rezonátor v Colloredo-Mansfeldském paláci
Zleva: Noisescape v2 na nám. Jiřího z Poděbrad, postava ze série Fantastic Planet a Rezonátor

Horizont událostí od Dávida Sivého Horizont událostí od Dávida Sivého Horizont událostí od Dávida Sivého
Horizont událostí od Dávida Sivého (cesta časoprostorem z Národní na nádvoří Akademie věd ČR)

Vstup na většinu festivalu byla jako obvykle volný; výjimkou byl jen program v SIGNAL Dómu a 3D projekce na Tyršově domě za 50 Kč, v jejíž ceně byly i anaglyfické 3D brýle. Novinkou letošního ročníku byl denní program pro děti, který se konal každý den od 9:30 v SIGNAL Dómu. Jednalo se o animované představení o Karlu IV., které vzniklo za podpory Ministerstva kultury a ČT Déčko. Projekci vytvořil výtvarník Jan Šíma podle scénáře Ladislava Karpianuse.

Monolith v Pařížské ulici Smyčka na náměstí Václava Havla Dron~list Jakuba Nepraše na Kampě
Zleva: Monolith v Pařížské ulici, Smyčka na náměstí Václava Havla (dříve Piazetta Národního divadla) a Dron~list Jakuba Nepraše na Kampě

Doprovodný program

Co se týče doprovodného programu, asi nejzajímavějším bodem byla doprovodná "warm-up" konference Transmit, která se konala v pátek 14. října v prostorách Kina 64 U Hradeb.

Na konferenci se představila více než desítka českých umělců, pracujících na pomezí světelného umění, pohyblivého obrazu a nových technologií. O své práci zde hovořil například František Skála, Andrej Boleslavský, Prokop Bartoníček, Pavel Mrkus, Jan Hladil a další. Ve druhé části warm-upu se představil Zachary Lieberman, Teemu Määttänen, Maotik a Tundra.

Z dalšího doprovodného programu můžeme zmínit například sobotní SIGNAL Music Night v prostorách music baru LA LOCA s podporou ČRo RADIO Wave a ČRo Jazz, sjezd VJů v NoDu Byob Prague, videoinstalace MOSAIK, ukázka klíčování obrazu v České televizi, doprovodné akce ČEZu a BESIPu či netradiční kavárna v typickém červeném anglickém double-deckeru Reflex Café Bus, který parkoval u Rudolfina.

Konference Transmit 2015 Konference Transmit 2015 Konference Transmit 2015
Pár fotografií z minulého ročníku konference Transmit

V rámci festivalu probíhaly také dvě soutěže. V první z nich soutěžili fotografové, kteří sdíleli své fotky na sociální sítě s hashtagem #jsemsignalfotograf; druhé soutěže se účastnili návštěvníci, kteří na SIGNAL Pointech platili kartou ČSOB. Výhrami v soutěžích byly mobilní telefony Samsung.

Závěrem

Jak už jsme zmínili minulý rok, festival SIGNAL se během poměrně krátké doby stal největším a nejnavštěvovanějším festivalem v České republice a letošní čtvrtý ročník si pomyslnou laťku udržel. Vzhledem k tomu, že letošní ročník vznikl z velké části i díky crowdfundingové kampani, ocenil bych možná trochu méně "komerce" (ve smyslu sponzorovaných akcí, jako např. Monolith powered by Mercedes-Benz, soutěž s ČSOB či ČEZ zóna), ale pokud to znamená větší a lepší festival pro všechny, dá se to myslím přežít.

Dvakrát příjemná ale nebyla ani letošní povinnost registrovat se do mobilní aplikace (přes e-mail, přes Facebook nebo formou nákupu v aplikaci). Volitelnou možnost bych pochopil - stejně jako aplikace nabídla možnost propojení s aplikaci Uber, díky které bylo možné zavolat si jedním kliknutím odvoz; ale povinná registrace nebo "výpalné" za 1,99 €, nebylo imho zrovna ideální.

Foodpoint SIGNAL Festivalová prodejna SIGNAL Point REFLEX Café bus
Zleva: Foodpoint SIGNAL, festivalová prodejna SIGNAL Point a REFLEX Café bus

Pro úplnost ještě stojí za zmínku, že na webových stránkách festivalu si můžete přečíst další informace o projektech a instalacích, můžete se podívat, kde to během festivalu "nejvíce žilo", prohlédnout si fotografie na festivalovém Facebooku či Instagramu (případně si kliknout na hashtag #signalfestival). A pokud se vám festival líbil, můžete se už pomalu těšit na další ročník, který se bude konat zase v říjnu příštího roku.

Hodnocení: 
Průměr: 4.2 (hlasů: 10)
RYLICH, Jan. Festival SIGNAL 2016. Ikaros [online]. 2016, ročník 20, číslo 10 [cit. 2020-10-24]. urn:nbn:cz:ik-17876. ISSN 1212-5075. Dostupné z: http://ikaros.cz/node/17876

automaticky generované reklamy