Problémy na YouTube, 20 let Ikara a invaze modrých velryb
Vážení čtenáři,
jak už je v dnešní divoké době v podstatě pravidlem, i posledních několik týdnů bylo plných zajímavých novinek, dramatických událostí a dalších záležitostí, které nás diváky, čtenáře a posluchače starých i nových médií udržují v neustálém pozoru a pohotovosti. V době Donalda Trumpa, Brexitu a každodenních „breaking news“ člověk v podstatě nikdy neví, co se může stát.
Začátkem dubna například Donald Trump nařídil raketový útok na letiště v Sýrii [4] a krátce na to vyslal letadlovou loď [5] k Severní Koreji; usilovně také pokračoval v kritice médií, shodil největší nejadernou americkou bombu [6] v Afghánistánu, jako první prezident od roku 1981 nenavštívil tradiční večeři s novináři [7] (White House Correspondents’ Dinner), oslavil 100 dnů v úřadu [8] a nakonec si povzdechl, že prezidentování je těžší, než si myslel [9].
Ani další zahraniční novinky nebyly zrovna příjemné. Největší webovou službu na sdílení videa, YouTube, v posledních měsících zasáhl velký reklamní bojkot, v rámci kterého platformu opustilo více než 250 firem [10] kvůli sérii článků věnovaných zobrazování reklam u „nevhodného obsahu“. Situace je poměrně složitá (a zároveň poměrně významná), a tak jsme se na ni v tomto čísle podívali trochu podrobněji [11].
V Česku ale došlo k možná ještě významnější události: časopis Ikaros v polovině dubna oslavil 20. narozeniny! Původně jsme plánovali nějakou nákladnou a dekadentní oslavu na nějakém exotickém místě, ale náš výkonný redaktor Pavel Farkas v posledních týdnech bohužel stoná a tak budeme nějak souvisleji a intenzivněji slavit asi až v létě. Ale pokud byste chtěli slavit s námi, žádný strach, dáme vám vědět! :)
V polovině dubna ale Českou republiku nezasáhly jen narozeniny Ikara, ale také tajemná „hra“ s názvem „Modrá velryba“. Ve skutečnosti se jednalo o hoax [12], který do Evropy přišel z Ruska; ale do našich médií vstoupil ve formě skoro až hysterické zprávy o „sebevražedné hře [13]“, která má na svědomí desítky obětí. Výsledkem intenzivní medializace ale samozřejmě bylo, že o tom každý mluvil [14] a chtěl hru vyzkoušet, a vznikla i celá řada falešných skupin a „kurátorů“.
Co se týče dalších, snad už o něco méně depresivních zpráv, v Praze na konci března proběhl Digital Opportunities Transformation Summit [15], kde vystoupil i šéf Microsoftu Satya Nadella [16], v DOXu odstartovala výstava Big Bang Data [17], v Brně byla otevřena komunitní digitální dílna FabLab [18], legendární počítač ZX Spectrum oslavil 35.narozeniny [19], a Google představil novou verzi Google Earth [20] a vylepšený Google Translate [21] s využitím neurálních sítí.
Tolik tedy krátké ohlédnutí za uplynulými týdny. Co se týče aktuálního čísla, podíváme se na únorový Jihočeský Barcamp [22], březnovou diskusi Kniha versus digitál [23] i pravidelný dubnový Učitelský summit [24] věnovaný Apple technologiím. A aby těch reportáží nebylo málo, zavítáme také na seminář Jenom Facebook nestačí [25].
Jak už jsem zmínil v úvodu, v tomto čísle se také podrobněji podíváme na probíhající reklamní bojkot na YouTube [11]. Krom toho si ale také připomeneme letošní apríl [26] a chybět nebude ani další díl série Informační systémy a služby v Čechách [27] Rudolfa Vlasáka.
Příjemné (skoro)letní čtení,
Jan Rylich & redakce