Ptejte se Studijní a vědecké knihovny Plzeňského kraje
Současná podoba služby Ptejte se knihovny [4] byla zprovozněna Národní knihovnou ČR [5]. ve spolupráci s Moravskou zemskou knihovnou v Brně [6] v únoru 2004 jako on-line služba dostupná 24 hodin denně sedm dní v týdnu komukoli, kdo má přístup k Internetu. Dotaz může položit kdokoli a odpoví knihovník ze zapojené knihovny. Projekt Ptejte se knihovny je pro knihovny veřejné (obecní, městské, krajské, národní, specializované), vysokoškolské aj. dobrovolný. Knihovna se může zapojit pasivně a stane se tak prostředníkem, přes kterého je dotaz směřován aktivně zapojeným knihovnám. Nebo aktivně, pak garantuje zodpovězení dotazu zaslaného prostřednictvím on-line formuláře [7] nebo přímo na adresu určenou pro tyto dotazy [1] do 48 hodin po jeho doručení na server (pouze v provozní dny knihovny). Každá knihovna před zapojením do systému Ptejte se knihovny může zvolit obor, za který bude garantovat řešení dotazů. Vždy platí, že je garantem okruhu informací o knihovně a informací o vydaných dokumentech. Více lze nalézt na stránkách projektu [8], v článku Hanuše Hemoly zveřejněném v časopisu Ikaros a další literatuře [2].
Podle dostupných statistik týkajících se webového rozhraní služby Ptejte se knihovny je nejčastěji tázána Národní knihovna ČR a tazatelé prostřednictvím on-line formuláře pokládají dotaz nejčastěji do skupiny Informace o knihovně. V současné době je do projektu zapojeno 46 knihoven aktivně a tři pasivně. Z aktivně zapojených je jedenáct knihoven krajských [3].
V rámci projektu budují aktivně zapojené knihovny centrální veřejně přístupný archiv, který obsahuje reprezentativní výběr dotazů řazený podle témat [9] s využitím metody konspektu [10], podle data odeslání [11] dotazu a také umožňuje fulltextové vyhledávání [12] nad všemi dotazy. Archiv je také přístupný pro internetové vyhledávače, což je nespornou výhodou. Největší uloženou tematickou skupinu představují odpovědi z oblasti historie, pomocných věd historických a biografických studií. Další nejobsažnější skupiny odpovědí se týkají informací o knihovně a vydaných dokumentech.
Studijní a vědecká knihovna Plzeňského kraje [13] se aktivně připojila v druhé polovině září roku 2004. Logo Ptejte se knihovny, umístěné na vstupní stránku webové prezentace knihovny, odkazuje na specificky upravené stránky služby [14]. Také byl zřízen kontakt ve formátu ptejteseknihovny@svkpl.cz [15], který je knihovnou užíván jako jeden z oficiálních kontaktů uváděných na propagačních materiálech. Organizačně služba spadá pod vedoucí oddělení prezenčních služeb [16], konkrétně je spravována speciální studovnou [17], jejíž hlavní činností jsou rešeršní služby. Za provoz Ptejte se knihovny zodpovídá náměstkyně pro hlavní činnost, dotazy řeší pracovnice speciální studovny v průběhu provozní doby pracoviště (od pondělí do pátku od 8:00 do 18:00 hodin), případně ve spolupráci s jinými odděleními, pokud se dotaz týká jejich činnosti. Vedoucí oddělení prezenčních služeb ukládá agendu všech vyřízených odpovědí služby Ptejte se knihovny v instituci a spravuje prostřednictvím administračního rozhraní on-line archiv za Studijní a vědeckou knihovnu Plzeňského kraje.
Od září 2004 do poloviny března 2007 bylo směřováno přes webový formulář 161 dotazů a další čtyři byly přeposlány z Národní knihovny ČR. Z celkového počtu 150 zodpovězených dotazů vyřešila speciální studovna 123, o zbývající se podělila náměstkyně pro hlavní činnost spolu s jinými odděleními. Zájem o službu ze strany veřejnosti má vzestupnou tendenci, jen v loňském roce bylo vyřízeno 69 dotazů a v předchozích letech 54.
V archivu bylo dosud zpřístupněno pro širokou veřejnost 94 odpovědí, z těchto uložených tři nebyly doručeny prostřednictvím služby Ptejte se knihovny. Jedná se o poměrně časté dotazy ve Studijní a vědecké knihovně Plzeňského kraje, a proto byl pro jejich zveřejnění využit on-line archiv. Mezi dotazy nezahrnuté do archivu patří nejčastěji informace o knihovně. V roce 2006 knihovna implementovala ve službách nový výpůjční systém a služba Ptejte se knihovny se stala jedním z prostředníků pomoci čtenářům v orientaci v nové nabídce služeb knihovny.
K tematickému zaměření zaslaných dotazů lze říci, že uživatelé Ptejte se knihovny nejčastěji žádají Studijní a vědeckou knihovnu o dohledání citací publikací a ověření dostupnosti dokumentu. Část dotazů se týká regionu Plzeňského kraje, osobností, historie, vlastivědy a místopisu. Nejkurióznější otázkou z této oblasti je, kdy jezdila výletní loď na Boleveckém rybníku v Plzni. Poměrně časté jsou také dotazy na význam příjmení, některé s připojeným požadavkem na uvedení bližších informací o jeho výskytu. V těchto případech uvádíme v odpovědi, že genealogické služby knihovna neposkytuje a odkazujeme na dostupnou tištěnou či elektronickou literaturu o problematice pátrání po předcích. Evakuace horského hotelu při lavinovém nebezbečí z hlediska hotelového personálu, název staršího zahraničního filmu pojednávajícího o přátelství chlapce a jeho dvou psů nebo oblečení pro šestiletá děvčátka v 50. letech 20. století řadíme mezi dotazy složitější. Někteří tazatelé se pravděpodobně neseznámili s principy služby Ptejte se knihovny. Do této skupiny patří například dotaz: "formulář ke skartaci zdravotní dokumentace z archivu vytisknout." Nalézt formulář v elektronické podobě na stránkách Státního oblastního archivu v Plzni a doplnit jej odkazem na příslušný zákon nebylo obtížné, ale požadavek na jeho vytištění nelze při dobré vůli prostřednictvím Ptejte se knihovny splnit.
U všech dotazů, v jejichž odpovědi uvádíme záznamy doporučené literatury, se snažíme dodržovat zásadu kolem pěti položek doplněné informacemi o dostupnosti a odkazem na placené rešeršní služby poskytované speciální studovnou. Dosud o tuto nabídku nikdo z uživatelů Ptejte se knihovny, který oslovil Studijní a vědeckou knihovnu Plzeňského kraje, nepožádal. U složitějších dotazů, zejména regionálních, uvádíme v odpovědi upozornění, že zaslaný výsledek nevyčerpal všechny dostupné zdroje z důvodu 48 hodinového termínu a opět odkazujeme na fondy knihovny či rešeršní služby.
Z pohledu řešitelů dotazů je služba Ptejte se knihovny pro uživatele velice pohodlná, webové rozhraní jednoduché a srozumitelné, garance odpovědi do 48 hodin seriózní. Další výhodou je jednotné logo služby ve všech zúčastněných knihovnách. Přestože se Studijní a vědecká knihovna Plzeňského kraje do služby zapojila později, je platným členem a nadále bude aktivně zodpovídat všechny dotazy, které na ní budou směřovány.
1. Doporučován formát ptejteseknihovny@domenaknihovny.cz [18]
2. HEMOLA, Hanuš. Ptejte se své knihovny. Ikaros [online]. 2003, roč. 7, č. 1 [cit. 21.2.2007]. Dostupný na World Wide Web: <http://www.ikaros.cz/node/1274 [19]>. URN-NBN:cz-ik1274. ISSN 1212-5075.
HEMOLA, Hanuš a POSPÍŠILOVÁ, Jindřiška. Ptejte se knihovny - stará služba v novém. In Inforum 2004 : sborník z 10. konference o profesionálních informačních zdrojích, Praha, 25.-27.5.2004 [online]. Praha : Albertina icome, 2004 [cit 21.2.2007]. Ve formátu PDF. Dostupný na World Wide Web: <http://www.inforum.cz/inforum2004/pdf/Hemola_Hanus.pdf [20]>. ISSN 1801-2213.
HEMOLA, Hanuš. Pýtajte sa knižnice v roku jeden. Informačné technológie a knižnice [online]. 2004, roč. 8, č. 1 [cit. 21.2.2007]. Dostupný na World Wide Web: <http://www.cvtisr.sk/itlib/itlib041/hemola.htm [21]>. ISSN 1336-0779.
POSPÍŠILOVÁ, Jindřiška. Ptejte se knihovny : příklad možné spolupráce knihoven. Čtenář. 2003, roč. 55, č. 7/8, s. 198-200. ISSN 0011-2321.
HRDLIČKA, Josef. Virtual reference desk – praktické zkušenosti z provozu. In Inforum 2005 : sborník z 11. konference o profesionálních informačních zdrojích, Praha, 24.-26.5.2005 [online]. Praha : Albertina icome, 2005 [cit 21.2.2007]. Ve formátu PDF. Dostupný na World Wide Web: <http://www.inforum.cz/inforum2005/pdf/Hrdlicka_Josef.pdf [22]>. ISSN 1801-2213.
POSPÍŠILOVÁ, Jindřiška. Referenční služby v praxi knihoven. Knihovnický zpravodaj Vysočina [online]. 2003, roč. 3, č. 4 [cit. 21.2.2007]. Dostupný na World Wide Web: <http://kzv.kkvysociny.cz/archiv.aspx?id=437&idr=3&idci=11 [23]>. ISSN 1213-82311.
VONDRÁČKOVÁ, Michaela a POSPÍŠILOVÁ, Jindřiška. Služba Ptejte se knihovny. In Knihovny současnosti 2003 : sborník z 11. konference, konané ve dnech 16. – 18. září 2003 v Seči u Chrudimi. Brno : Sdružení knihoven ČR 2003, s. 287-290. ISBN 80-86249-23-9. I
3. Instituce řízená krajem, příspěvková organizace kraje dle zák. č. 250/2000 Sb.