Ptejte se knihovny - stará služba v novém (Hanuš Hemola, Jindřiška Pospíšilová)
Služba Ptejte se knihovny byla poprvé otestována v r. 2002 v rámci BMI, kdy byl ověřen zájem o tuto službu, první verze služby byla pak byla na stránkách Národní knihovny ČR zpřístupněna v listopadu 2002. H. Hemola představil možnosti spolupráce se službou Ptejte se knihovny: pasivní zapojení spočívá v umístění loga služby na stránky knihovny (dotazy přicházejí do Národní knihovny ČR nebo jiné knihovny). Vzhledem k tomu, že řada dotazů se týká konkrétní knihovny, doporučuje se spíše aktivní zapojení, kdy knihovna opět umístí logo www na stránkách a odpovídá dotazy, které směřují do její gesce. Pravidla aktivního zapojení: garance odpovědi do 48 hodin, knihovna odpovídá na dotazy, které se týkají jí samotné a regionu, ve kterém působí, dále má knihovna možnost stát se garantem konkrétního obsahu a využívat archiv dotazů, který je přístupný i veřejně. Archiv je rozdělen tematicky podle kategorií konspektu a je v něm možné vyhledávat podle různých kritérií. Uživatel má několik možností pro podání dotazu (e-mail, webový formulář, customizovaný webový formulář). Služba se nachází na stránkách http://www.ptejteseknihovny.cz [4]. V současnosti je do služby aktivně zapojeno 15 knihoven.
(js)