Možnosti ověřování znalostí a způsoby evaluace při online vzdělávání (Pavel Kasal)
0 comments
Autoři:
Ikaros, redakce [1]
Vydání:
Rubrika:
Mezi aspekty evaluace online vzdělávání patří: 1) jak vybrat výukový zdroj,
tedy jaká je citovanost zdroje na ostatním webu, 2) jak vybrat vhodné SW prostředí
pro provoz on-line kurzů, tedy vhodnost ovládání, asynchronní/synchornní systém,
správa, podpora od výrobce, technické nároky a cena, 3) jak posoudit efektivitu
výuky, tedy zda nasazení online kurzu přineslo novou kvalitu ve srovnání s tradiční
formou výuky, 4) jak tvořit výběrové otázky, pro které musí být přesně stanovena
pravidla, aby byly srozumitelné a logické, doporučují se systémy, které umožňují
více správných odpovědí a vůbec nejlepší jsou přiřazovací, které ještě více
eliminují náhodnost správného výsledku. Optimalizace otázek zahrnuje: 1) validitu,
tedy zda test hodnotí to, co má a 2) reliabilitu, tedy jak se podílí na výsledku
náhoda. Ta se měří například tak, že se stejné skupině dá stejný test opakovaně.
Kvalitu testu také ukazují typy otázek: pokud totiž rozdělíme výsledky na kvartily,
pak na špatnou otázku, jak ukázalo měření, odpovídají všichni stejně, zatímco
na otázku postupovou, odpovídá špatně jen ta nejhorší čtvrtina a na otázku přijímací
zase odpovídá dobře jen nejlepší čtvrtina (tento typ otázek se používá např.
při přijímacím řízení). On-line lekce by měla obsahovat: prezentaci teoretických
základů (max 10 screenů), ověření teorie, řešení praktického příkladu a ověření
praktických dovedností (využití kreativních otázek). Bližší informace o projektu,
metodologie a konkrétní výstupy jsou k vidění zde [4].
(pj)
Hodnocení: