Elektronické informační zdroje pro pedagogiku
Cílem příspěvku je snaha nastínit problematiku elektronických informačních zdrojů pro pedagogiku. Nejedná se o komplexní výčet zdrojů, ale o praktické ukázky pramenů, které se využívají v Ústřední knihovně Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně [4]. Referát je rozdělen na 3 části:
- Úvod
- Přehled využívaných elektronických zdrojů pro pedagogiku v Ústřední knihovně Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně
- Volně dostupné elektronické informační zdroje pro pedagogiku na Internetu
1) Úvod - pedagogika jako široké pole možností
Výběr a využívání elektronických informačních zdrojů pro pedagogiku je z několika důvodů komplikovaný:
1. problém širokého tématického záběru
Pedagogika je stručně řečeno věda o výchově, vzdělávání, zahrnuje řadu obecných, didaktických a dalších problémů. Ovšem druhý praktický pól, který k pedagogice nerozlučně patří je studium a výuka. Tato praktická část v sobě zahrnuje kromě vědní didaktické části nesmírně široké spektrum humanitních, společenských, technických a přírodních oborů.
S trochou nadsázky by se tedy dalo říci, že téměř každý elektronický informační zdroj by se uplatnil jako informační pramen pro pedagogiku.
2. obecné bariéry (člověk a elektronický informační zdroj)
Problémem, který nám brání nakoupit a využívat prestižní světové databáze z různých vědních disciplín jsou astronomické světové tržní ceny. Finanční potíže lze do jisté míry řešit grantovou a kooperativní politikou informačních institucí a knihoven.
Ze strany uživatelů nám ideální model knihoven a informačních institucí jako zprostředkovatelů elektronických informačních zdrojů narušují předsudky uživatelů a podle mého názoru i školní systém.
Velmi pozitivně vnímám dnes již samozřejmou možnost využívání Internetu a úspěšné přijetí několika projektů LI MŠMT, z kterých vzešly celorepublikové licence na informační zdroje EIFL Direct a Proquest 5000/PCI.
2) Přehled elektronických zdrojů pro pedagogiku v ÚK PdF MU
- On-line katalog ÚK PdF MU, odkazy na další knihovní katalogy
- Databáze:
- CD-ROM: technologie Ultranet, jednotlivé tituly
- Digitální dodávání dokumentů - INVIK
- Další zdroje na Internetu: digitální knihovny, elektronické časopisy, portály pro pedagogiku (včetně sociální a speciální), distanční výuka (telelearning)
Celouniverzitní informační zdroje
(Popisy a charakteristiky jednotlivých databází viz příspěvek M. Bartoška: Elektronické informační zdroje1.)
Národní licence (multidisciplinární databáze):
EIFL Direct (Electronic Information For Libraries Direct)
ProQuest 5000
PCI (Periodicals Contents Index)
Springer-LINK
Oborové databáze:
Počítačová věda:
Springer-LNCS (Lecture Notes in Computer Science)
Digitální knihovna ACM
Přírodní vědy:
Biological Abstracts, Zoological Records
Společenské a humanitní vědy:
JSTOR (Journal Storage)
Specializované zdroje:
KnowEurope
Web of Science
Technologie Ultranet spočívá ve sdílení jednotlivých CD-ROM titulů po síti, které jsou uložené na CD-ROM serveru. Fyzické vložení nosiče, instalace a spuštění CD-ROM pro uživatele Ultranetu odpadá. Jednotlivé tituly CD-ROM jsou uspořádány do sekcí:
- Knihovnické databáze (ČNB, MDT, STK, ISSN, Ulrich`s International Periodicals Directory, Journal Performance Indicator, Bookfind, Musaios) Počítačové databáze (Computer select)
- Adresáře (Informace na dlani)
- Slovníky a encyklopedie (Lingea Lexicon, The Oxford English Dictionary)
- Právní a ekonomické databáze (EPIS)
- Skripta, učebnice (Matematická analýzy)
3) Volně dostupné elektronické informační zdroje pro pedagogiku na Internetu
Níže jmenované zdroje jsou dostupné na Internetu bez jakéhokoli omezení. Nepochybně největším světovým informačním zdrojem pro pedagogiku, vzdělání a pedagogický výzkum je databáze ERIC [5] (Educational Resources Information Center).
Na www je vystavena forma AskERIC`s free web-based version. Bibliografická měsíčně aktualizovaná databáze má retrospektivu od roku 1966 do současnosti, obsahuje více než 1 mil. abstraktů z více než 980 periodik. Za finanční úhradu je možné získat primární text článků (propojení na dodání plného textu asi z 92 % bibliografických záznamů).
Další volně dostupné databáze, například:
- CORDIS [6] (EU)
- PubMed [7]
- Medscape [8]
- PsycINFO [9] Direct - demonstrační databáze
- trial, demo verze u distributorů a producentů profesionálních informací (vyzkoušejte u Albertiny icome Praha [10])
Internet umožňuje v současné době přístup k mnoha informačně cenným dokumentům. Pokusila jsem se zmínit některé z nich:
Elektronické časopisy
- Pedagogická revue [11]
- Učitelské listy [12]
- Moderní vyučování [13]
- Děti a my [14]
- Informatorium 3-8 [15]
- D-Lib magazine [16]
Pedagogické portály (informační brány k oboru pedagogika)
- Česká škola [17]
- Edunet [18]
- Orbis Pictus : on-line zdroj pro učitele, rodiče a děti [19]
- Školské stránky [20]
- Education planet: the education web guide [21]
- Austrian academic portal [22]
Digitální knihovny - obecná problematika, virtuální sbírky
- Ebooknet [23] (souhrnný zdroj informací o elektronických knihách)
- E-server [24] (souhrnný zdroj o elektronickém publikování a široký výběrem digitálních knihoven)
- Digital libraries and archives [25]
- Networked Digital Library of Theses and Dissertations [26]
- Volltexte online [27]
Distanční výuka (výuka prostřednictvím Internetu)
- Distance Learning and the Internet [28]
- Teaching & Learning in Cyberspace [29]
- Teaching and Learning on the web [30]
- Telelearning [31]
České pedagogické knihovny, instituce
- Ústav pro informace ve vzdělání [32]
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [33]
- Státní pedagogická knihovna Komenského [34]
- Moravská zemská knihovna [35] - Pedagogická knihovna
- Adresář vysokoškolských knihoven [36]
... a mnoho dalších.