Učitelský summit 2018
V sobotu 10. března 2018 se v prostorách International School of Prague v Praze-Nebušicích konal další ročník konference Učitelský summit, věnované využití moderních technologií – a to zejména technologií Apple – ve vzdělávání. Konferenci [4] jako každý rok organizovala společnost 24U [5].
[6]
[7]
Vlevo: International School of Prague; vpravo: informační obrazovka s programem
Exponenciální budoucnost
Letošní ročník summitu zahájil odborník na Apple technologie Petr Mára s příspěvkem „Jak přežít exponenciální budoucnost“, ve kterém se věnoval současnému rychlému vývoji technologií od počítačů po mobilní telefony. Důsledkem tohoto exponenciálního vývoje technologií je mimo jiné i odlišná životní zkušenost mezi generacemi. A tento rozdíl je stále „propastnější“, protože se tento vývoj neustále zrychluje – například automobilům trvalo 125 let, než se staly „mainstreamem“; televizi cca 50 let a mobilům jen 10.
Mezi aktuálně nejzajímavější a nejintenzivněji se rozvíjející technologie patří virtuální realita, rozšířená realita, blockchain a umělá inteligence. Virtuální a rozšířená realita je dnes již poměrně známá, technologie „blockchain“ (což je druh distribuované decentralizované databáze) je známá zejména ve spojení s virtuální měnou Bitcoin; a co se týče umělé inteligence, její vývoj je stále rychlejší a její aplikaci lze najít v podstatě všude kolem nás, od chytrých mobilních telefonů po zdravotnictví.
Jen tak pro zajímavost a pro kontext: jedním z prvních úspěchů na poli AI bylo, když počítač Deep Blue v roce 1997 porazil šachového velmistra Garry Kasparova. Další významný pokrok přišel v roce 2016, kdy počítač AlphaGo poprvé porazil jednoho z mistrů ve hře Go, která je nesrovnatelně komplexnější než šachy. V roce 2017 AlphaGo porazil i velmistra Ke Jie, který byl v té době nejlepším hráčem na světě. A kupříkladu superpočítač IBM Watson se používá mj. ve zdravotnictví při diagnostikování nádorů – a to s úspěšností srovnatelnou se skutečnými lékaři. Příkladem nasazení umělé inteligence v každodenním životě jsou pak například algoritmy „doporučených příspěvků“ na Facebooku či automatické kategorizování fotek v iPhonu.
[8]
[9]
Vlevo: zahájení Učitelského summitu 2018; vpravo: úvodní přednáška Petra Máry
Co se týče samotné „exponenciální budoucnosti“, pan Mára svůj příspěvek uzavřel zmínkou o některých „pracovních pozicích budoucnosti“, mezi které nebudou patřit jen samotní programátoři, ale především lidé, kteří budou schopni „počítačově myslet“ a dokáží vymyslet, jak tyto nové technologie využít. Situace je totiž u počítačů taková, že co je snadné pro lidi je složité pro stroje a naopak.
Rozšířená realita, iKufr a hodina plná inspirace
Jako další vystoupili Bohuslav Hora (ze základní školy Planá nad Lužnicí) a Petra Boháčková (ze základní školy Dr. E. Beneše), kteří hovořili o rozšířené realitě, a to zejména formou konkrétních ukázek a příkladu. Nejprve představili aplikaci Aurasma [10] (nyní HP Reveal [11]) a možnost zobrazení historických budov či známých obrazů, které se „objeví“ při pohledu na namalovaný obrázek na papíře; dále aplikaci Metaverse [12], ve které je možné „programovat“ různé minihry; a příspěvek uzavřeli představením interaktivní knihy micro:bit in Wonderland [13], která nabízí sérii úkolů a miniher se zapojením programovatelného mikropočítače micro:bit [14].
[15]
[16]
Vlevo: účastníci Učitelského summitu 2018; vpravo: ukázka rozšířené reality
Po rozšířené realitě vystoupil Jan Jílek s tradiční prezentací produktů a služeb firmy 24U, která je mimo jiné i akreditovaná MŠMT v rámci informačních technologií ve školství. Firma 24U svým zákazníkům nabízí celou řadu Apple produktů, iPady a další vybavení i zapůjčují, a v neposlední řadě nabízejí i školení. Pan Jílek také zmínil hromadný nákup licencí v rámci systému Apple School Manager [17], či aplikaci Třída [18]. Zmínku si zasloužil také každoroční evergreen, produkt iKufr [19] (tentokrát již 2. generace) ve velikostech pro 10, 20, 30 a nově i 40 iPadů. Zmínil také portál inspiropad.cz [20], kde jsou k dispozici workshopy, semináře a návody.
[21]
[22]
Vlevo: Jan Jílek z firmy 24U; vpravo: iKufr pro 30 iPadů
Posledním bodem dopolední části programu byla Hodina plná inspirace, pásmo devíti krátkých příspěvků, ve kterých byly představeny příklady nasazení Apple technologií a konkrétních aplikací v praxi.
[23]
[24]
Vlevo: přestávka na občerstvení; vpravo: prezentace systému ClassFlow
Představena byla například aplikace pro výuku středoškolské matematiky Techambition [25], letní škola učitelů informatiky, práce s Ozoboty [26] a LEGO roboty [27], využití tabletů v hudební výchově, v hodinách tělesné výchovy (žáci se mohou vidět a zlepšovat), ve fyzice (včetně levné možnosti, jak udělat z iPadu mikroskop – čočka se dá koupit v čínském e-shopu již cca za 30 Kč) či v biologii (viz například virtuální pitvání žáby v aplikaci Frog Dissection [28]); a ukázka práce s geometrickou aplikací Sketchometry [29] (aktuálně přeloženou již do 19 jazyků).
[30]
[31]
Vlevo: představení aplikace Techambition; vpravo: ukázka aplikace Sketchometry
Odpolední workshopy
Po přestávce na oběd přišly na řadu odpolední workshopy. Stejně jako v minulém roce bylo k dispozici na výběr z celkem 9 workshopů, které probíhaly celkem ve třech cyklech.
Iva Jelínková a Lenka Říhová si připravily workshop pro začátečníky, zaměřený na úvodní seznámení s iPady, představení vybraných aplikací, zařazení interaktivních technologií do výuky, příklady z praxe atd.
Petra Boháčková a Slávek Hora se věnovali rozšířené realitě s využitím aplikace Aurasma (nyní HP Reveal). Účastníci si také mohli aplikaci rovnou i vyzkoušet a propojit „virtuální“ prvek s „reálným“ podkladem.
Hanka Šandová a Štěpánka Baierlová na svém workshopu představily Ozoboty, malé programovatelné roboty, které je možné ovládat nejen mobilní aplikací, ale např. i barevnými čárami nakreslenými na papír.
[32]
[33]
Workshop Hanky Šandové věnovaný Ozobotům
Miroslav Staněk se zaměřil senzory všeho druhu a jejich využití mj. v hodinách fyziky a chemie. Senzory od firmy PASCO [34] nabízejí měření v podstatě všeho možného, od světla a hlasitosti, až po teplotu či zrychlení.
Eva Dvořáková na svém workshopu představila ClassFlow [35], on-line výukové prostředí propojující interaktivní tabuli (de facto velký tablet) v čele učebny s iPady v rukách jednotlivých žáků s pomocí cloudu.
Tereza Havránková se věnovala aplikacím Flipgrid [36] a Padlet [37] zaměřeným na sdílení a spolupráci. Flipgrid je de facto sociální síť pro studenty, Padlet je projektové a kolaborativní prostředí pracující s „nástěnkami“.
[38]
[39]
Workshop Miroslava Staňka věnovaný využití senzorů PASCO
Jaroslava Divoká a Lucie Tichá hovořily o aplikaci Techambition [25], digitálním nástroji pro výuku středoškolské matematiky založené na vizuálních úkolech. Obsah pokrývá látku dle RVP a registrace je zdarma.
Miroslav Alexovič a Janka Sudzinová hovořili o využití robotických souprav a iPadů ve výuce programování. Součástí workshopu byla i práce se soupravou LEGO Boost [40] a jeho vizuálního („blokového“) programování.
Petr Mára se v posledním workshopu věnoval otázce vzdálené správy iPadů; od jejich úvodního nastavení, přes možnosti VPP (Volume Purchase Program, program pro hromadné nákupy), až po automatickou synchronizaci dat a aplikací v rámci MDM (Mobile Device Management) s využitím školní WiFi sítě.
[41]
[42]
Workshop Miroslava Alexoviče věnovaný LEGO robotům a blokovému programování
Závěr
Po odpoledních workshopech přišlo na řadu obvyklé závěrečné rozloučení, poděkování partnerům, tombola a tradiční (a čím dál širokoúhlejší) společná fotografie. A samozřejmě i pozvánka na summit příští rok.
Další informace o Učitelském summitu včetně krátkého ohlédnutí jsou k dispozici na webových stránkách ucitelskysummit.cz [4]; na obsah minulých ročníků summitu se můžete podívat v archivu časopisu Ikaros [43].
[44]
[45]
Vlevo: závěr Učitelského summitu 2018; vpravo: společná fotografie účastníků (zdroj: 24U [46])