První ročník festivalu TABOOK oživil centrum Tábora
Zaplněný festivalový stan, řada autorských čtení, výtvarných dílen pro děti, literárních večerů. Tvůrci a příznivci kvalitní literatury zaplnily celé město. Jak je možné vidět i na ilustračních fotografiích, které doprovázejí tuto zprávu, první ročník mezinárodního festivalu malých nakladatelů s názvem TABOOK [4] rozproudil během prvního říjnového víkendu celý (jindy docela poklidný) Tábor.
Zájem o nový festival knih, čtenářů i nakladatelů byl překvapivě velký. „Lidé nebyli jen ve stanu, kudy proudili celý den, ale i na všech doprovodných akcích, přišli i na odbornější setkání: moderované debaty a setkávání nad profesními tématy (distribuce, knihovny...). Zdálo se mi, že město skutečně ožilo literaturou,“ říká Tereza Horváthová, autorka konceptu festivalu a šéfredaktorka pořádajícího nakladatelství Baobab [5].
Festivalový stan hýřil životem a o návštěvníky nebyla nouze
Organizátoři si přáli, aby se Tabook stal živým festivalem, který umožní nakladatelům kvalitně se prezentovat před čtenáři, živě se zapojit do vytváření programu, potkávat se vzájemně a i s hosty-nakladateli a autory ze středoevropského regionu při společných veřejných debatách, čteních, výstavách a kulatých stolech. Tabook měl umožnit veřejnosti blízká setkání s tvůrci kvalitní literatury. A to se povedlo.
„Fascinovalo mě, že celý pátek a sobotu centrum Tábora festivalem opravdu žilo. Kromě místních návštěvníků se sjelo hodně zainteresované veřejnosti z Prahy, z dalších koutů republiky a ze zahraničí. Spektrum prezentovaných nakladatelství považuji za úctyhodné, při čemž nabídka publikací byla nejen bohatá, ale i velmi různorodá, zajímavá především pro náročného čtenáře stojícího mimo střední proud, který dosud snad nikdy neměl možnost vidět malá nakladatelství takhle „na hromádce“,“ neskrývá nadšení spisovatelka Iva Procházková, která oceňuje i četné zastoupení výtvarné stránky, ať už ve formě výstav nebo výtvarných a komiksových dílen.
Na festivalu nechyběly besedy ani kreativní dílny (např. ilustrační a sprejerská)
„Znám poměrně dost literárních festivalů jak u nás, tak v Německu a Rakousku, a proto mám s čím srovnávat. Určitě ze mě nemluví vlastenectví, když řeknu, že Tabook patří k tomu nejlepšímu, co jsem měla možnost v tomto oboru shlédnout a prožít. I když je Tabook mladý, má zdravé sebevědomí, jasnou orientaci a určitě musí pokračovat!“ dodává autorka. Z prvních ohlasů se zdá, že skutečně nepřehání.
Ulice Tábora se příjemně zaplnily, v kavárnách se četlo, promítalo, hrálo divadlo, diskutovalo a setkávalo. Výstavy našly své místo v klasických galerijních prostorách, v antikvariátu, ve vitrážnické dílně, ve výlohách, ale i v listí nebo na betonových plochách. Vystavovali zahraniční autoři Blexbolex, Atak, ze Slovenska přijeli Daniela Olejníková či Tomáš Klepoch. Literárními večery posluchače provedli Petr Borkovec, Jáchym Topol, Jiří Peňás, Erik Jakub Groch a mnozí další. S dětmi četli a tvořili Lucie Lomová, Lukáš Urbánek, Eva Volfová, Dagmar Urbánková či Markéta Pilátová.
Výstavy probíhaly v podstatě všude - v antikvariátu, v místnosti plné listí i na zdech v ulicích města
Nyní již začínají přípravy druhého ročníku. Jaký bude? „Nerada bych Tabook zvětšovala, chtěla bych, aby se nám podařilo zachovat komorní ráz a pestrost programu. Nicméně o to propracovanější a pečlivější by měl být dramaturgicky. Ráda bych i rozšířila a propracovala profesionální program pro nakladatele a knižní profesionály, zachovala dětskou sekci festivalu, která se přirozeně vyvinula z letošního tématu kvalitní literatura pro děti a mládež a opět dovezla do Tábora zajímavá evropská malá nakladatelství,“ zamýšlí se Tereza Horvátová. Tabook měl být kulturním oživením, dotekem, který zasáhne město zvenku i zevnitř. A toho se podařilo dosáhnout.
Festival TABOOK a dítě