S projektem Ruku v ruce u cíle
Ve společnosti plní knihovny řadu funkcí rozličného záběru i charakteru – přinášejí uspokojení po stránce čtenářské, informační i lidské. Kulturní a vzdělávací akce knihoven navíjejí vazby mezi lidmi a tématy [4], otevřenou formou setkání spojují všechny zúčastněné, čtenáře a návštěvníky. Na člověka změřené aktivity pak jdou doslova ruku v ruce se společenskou rolí knihoven. V Knihovně Jiřího Mahena v Brně [5] už takto několik let společně kráčejí realizátoři projektu Ruku v ruce [6] se svými klienty s řad dětí s handicapy a je nutno říci, že cestou, jež obohacuje každého, kdo se tímto směrem vydá.
Logo projektu Ruku v ruce
Projekt Ruku v ruce byl v KJM realizován od března 2010, přičemž v červnu 2012 dosáhl svého vrcholu a pomyslného konce, neboť práce s těmito dětmi v knihovně ani po ukončení projektu neustává – dále se bude rozvíjet a čerpat z nabyté praxe a ústřední myšlenky projektu, kterou je snaha snižovat informační bariéry mezi dětmi s různými druhy handicapů (zraková, tělesná a mentální postižení včetně kulturně-sociálního znevýhodnění) a dětmi s majoritní společnosti. V rámci jmenovaného cíle projekt vytvářel ucelený systém vzájemně logicky propojených aktivit napomáhajících k propojení obou světů. Tento způsob komunikace probíhal na bázi tematických bloků besed, přizpůsobených věku a konkrétnímu typu handicapu, který vždy vrcholil společným integračním programem všech dětí. Děti z běžných základních škol s dětmi s handicapy spojovala společná práce nad různými tématy, vzájemná pomoc, odbourávání strachu z neznámého a vhled do situace druhého. „U žáků z běžných škol vede takové setkání ke zvýšení informovanosti o životě s handicapem, u žáků ze speciálních škol naopak dochází k ujasňování vlastního očekávání od většinové společnosti a ověření si, že jsou stejně schopní jako jakýkoliv jiný žák. Ale nejen to. Společným setkáním a zážitkem [8] vzniká prostor nejen pro vzájemné poznání a spolupráci, ale také pro odložení rozpaků a vznik přátelství. Utváří se tak společná cesta, po které děti opravdu kráčí ruku v ruce“ (Slepičková Martina. Projekt Ruku v ruce v Knihovně Jiřího Mahena [9], Inflow). To vše významnou měrou přispívá k odstranění mezilidských bariér.
S batohem na zádech – Indiánské příběhy, Základní škola Brno, Palackého 68
Významnými partnery projektu se stala MŠ a ZŠ pro tělesně postižené, Brno, Kociánka 6 [11], a SŠ, ZŠ a MŠ pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2 [12]. Do projektu se dále zapojily ZŠ Palackého [13], ZŠ Sekaninova [14] a ZŠ Želešice [15], které mají ve svých třídách děti sociálně znevýhodněné a děti s poruchami chování. Besedy, které probíhaly jak v prostorách knihovny, tak na půdě partnerů, byly rozděleny do čtyř základních cyklů. Již název cyklu vyvolává představu o samotných besedách. Jedná se o cykly: 1) Dům plný informací, 2) S batohem na zádech, 3) Za čest a slávu a 4) (Ne)známé Brno.
Závěr projektu se nesl v duchu souběžné realizace dvou z celkových čtyř cyklů besed, a to konkrétně Za čest a slávu a (Ne)známé Brno, proběhly též poslední dva integrační programy pro děti z partnerských škol a děti z běžných základních škol. U třetího cyklu Za čest a slávu na chvíli zůstaneme.
Za čest a slávu – závěrečná beseda na Brněnské přehradě, ZŠ a MŠ pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2
Tento cyklus besed byl zahájen na začátku školního roku 2011/2012. V širokém kontextu byl inspirován rytířskou tematikou (besedy o životě na hradě, pohádky, legendy...), se kterou se děti seznámily nejenom prostřednictvím historie, ale též jim byly objasněny i současné konotace tématu. Jak lze chápat postavu rytíře nyní? Čím vším dnes může vynikat obyčejný člověk? Stává se dnes odvážným činem třeba i úcta k přírodě a životnímu prostředí? O tom všem se mohly děti přesvědčit v prostředí k tomu obzvláště vhodném – celodenní program v duchu rytířského turnaje se v závěru projektu uskutečnil na Brněnské přehradě [17], která se postarala o symbolickou tečku za aktivitami. Závěrečných besed třetího cyklu se v krásných květnových dnech zúčastnily děti partnerských i spolupracujících škol. Činnosti, jimiž děti procházely, byly naplánovány s ohledem na jejich možnosti a schopnosti – pro ty se zrakovým handicapem byly materiály připraveny v Braillově písmu, požadované úkoly jim pomáhaly splnit i hmatové obrázky. K dispozici byli rovněž asistenti pro děti pohybující se na invalidním vozíku.
Za čest a slávu – složení čestné rytířské přísahy před princeznou, závěrečná beseda na Brněnské přehradě, MŠ a ZŠ pro tělesně postižené, Brno, Kociánka 6
Ukončení projektu s sebou neslo též finalizaci veškerého metodického materiálu z aktivit projektu, který bude k dispozici i zájemcům z řad veřejnosti na stránkách projektu [6]. Zejména předpokládáme zájem pracovníků z dalších knihoven, které pracují s dětmi, či pedagogických pracovníků.
KJM v rámci své činnosti pracuje s klienty s různými typy handicapů nejenom prostřednictvím aktivit projektu Ruku v ruce. Pravidelné práce s postiženými dětmi se věnují též vybrané pobočky sítě KJM (denní stacionář EFFETA, MŠ, ZŠ speciální a praktická škola ELPIS...), zrakově postiženým klientům slouží specializované pracoviště Ústřední knihovny – Knihovna pro nevidomé a slabozraké [19] (od r. 1976), která v roce 2011 prošla významnou interiérovou proměnou. Právě za bezbariérové aktivity knihovny byla KJM za rok 2011 nominována na cenu MOSTY [20], kterou uděluje Národní rada osob se zdravotním postižením ČR za mimořádný čin, projekt nebo osobnost, jež významným způsobem zlepšují postavení a kvalitu života osob se zdravotním postižením v ČR. Za tuto svou činnost obdržela diplom [21]. Bezbariérový přístup k uživatelům se specifickými potřebami KJM deklaruje i na svých webových stránkách pod speciální záložkou KJM bez bariér [22], v níž soustředí veškeré aktivity a služby tímto směrem poskytované.
- Pospíšilová, Kateřina. Ruku v ruce Knihovnou Jiřího Mahena v Brně. Ikaros [online]. 2010, roč. 14, č. 9 [cit. 06.02.2011]. Dostupný na World Wide Web: <http://www.ikaros.cz/node/6361 [23]>. ISSN 1212-5075.
- Slepičková Martina. Projekt Ruku v ruce v Knihovně Jiřího Mahena. Inflow: information journal [online]. 2011, roč. 4, č. 2 [cit. 2012-06-05]. Dostupný z WWW: <http://www.inflow.cz/s-knihovnou-proti-handicapu-projekt-ruku-v-ruce [9]>. ISSN 1802-9736.
- Slepičková, Martina. Knihovna Jiřího Mahena v Brně otevřená široké veřejnosti. Duha [online]. 12.12.2011 [cit. 05.06.2012]. Dostupný z WWW: <http://duha.mzk.cz/clanky/knihovna-jiriho-mahena-v-brne-otevrena-siroke-verejnosti [24]>. ISSN 1804-4255.