Učitelský summit 2012
V sobotu 31. března se v prostorách soukromé školy International School of Prague [4] konal Učitelský summit 2012, druhý ročník celodenního setkání zaměřeného na využití moderních technologií nejen společnosti Apple v rámci výuky. Hlavním partnerem byla opět společnost 24U [5], která funguje jako prodejce a distributor výrobků Apple [6].
Místo konání konference - International School of Prague
Stejně jako v loňském roce [8] si úvodní prezentaci připravil ředitel International School of Prague, Dr. Arnie Bieber. Opět jsme si tedy připomněli historii i současnost mezinárodní školy, od jejího založení v roce 1948, až do současnosti, kdy má škola cca 800 studentů a 100 učitelů. Pan Bieber také připomenul tři základní pilíře ISP: inspire, engage, empower, tedy v češtině snaha žáky inspirovat, aktivně je zapojit do výuky a pomoci jim prosadit se (při vzdělávání i v životě). V praxi se tak škola snaží o mezioborovou a personalizovanou výuku zaměřenou na studenty.
Vzhledem k tomu, že se na summitu hovořilo především o produktech společnosti Apple, nechyběla ani krátká přednáška mapující historii společnosti a její jednotlivé milníky. Ať už se jednalo o osobní počítače (Macy), oživení trhu s hudbou (iPod & iTunes), významné ovlivnění mobilního trhu (iPhone) či v podstatě vytvoření nového trhu tabletů (iPad), Apple často fungoval jako významný technologický leader. Pro potřeby školství a vzdělávání obecně je klíčovým produktem tablet iPad, který je v prodeji jen cca dva roky, a přesto jich bylo prodáno několik desítek milionů.
Na Učitelský summit dorazila více než stovka účastníků
Praktické zkušenosti s těmito produkty následně přiblížili i zástupci několika škol. Daniel Preisler ze základní školy Česká Kamenice [10] představil nové možnosti ve výuce a zároveň i mnohem lepší mobilitu. Celá "třída" se dá totiž snadno složit do jednoho většího kufru (tzv. iKufr), který se zároveň postará o dobíjení všech tabletů a jejich synchronizaci.
Lenka Říhová ze speciální základní školy v Poděbradech [11] zdůraznila, že i když se jedná o moderní (a ne zrovna levné) přístroje, iPady nemusí sloužit jen počítačovým nadšencům. Naopak, v její škole mají velmi pozitivní zkušenosti i ve výuce žáků se speciálními potřebami, kam patří i děti fyzicky či mentálně postižené. Interaktivita a multimediální obsah je totiž zajímavý a přitažlivý doslova pro každého. Na základě těchto zkušeností vznikl dokonce i projekt iSen [12] - který kromě "snu" označuje i "Special Education Needs". Další informace o školách pracujících s tablety jsou také na stránkách ipadveskole.cz [13].
Ukázka multimediální interaktivní knihy vytvořené v programu iBooks Author (zdroj: Gizmodo.com [15])
Samostatnou přednášku si vysloužil také nový nástroj Apple iBooks Author [16]. Jedná se o program představený v lednu tohoto roku, který umožňuje rychle a jednoduše vytvářet interaktivní knihy a učebnice. Program funguje pouze na počítačích Apple, ale jinak je jeho stažení či používání zcela zdarma. První zkušenosti jsou zatím velmi pozitivní, protože v podstatě každý může v krátké době vytvořit dokument, prezentaci, či celou učebnici včetně multimediálních a interaktivních prvků, jako jsou obrázky, videa, 3D vizualizace či dokonce integrované kvízy a testy.
O přestávkách se účastníci mohli kromě občerstvení věnovat také vystaveným počítačům a tabletům
Odpoledne pak jako obvykle probíhala série tematických workshopů, zaměřených na různé uživatele či různé školy. V programu tedy byly přednášky typu "iPad na základní škole", "iPad na střední škole", "iPad nejen ve speciálním školství" a "iPad pro pokročilé", kde se hovořilo o více technických podrobnostech, jako je synchronizace přes iTunes, nastavení připojení k internetu či možnosti zabezpečení.
Odpolední workshopy byly více osobní a především více prakticky zaměřené
Stejně jako minulý rok i letošní učitelský summit skončil soutěžně, tedy losováním tomboly, kde byl hlavní cenou i nový iPad s tzv. "retina displejem" s rozlišením 2048x1536 pixelů (tj. čtyřnásobným rozlišením oproti předchozí generaci).