Konference Informační gramotnost a celoživotní učení v Moravské zemské knihovně v Brně
Dne 23. listopadu 2011 se v Konferenčním sále Moravské zemské knihovny konal jubilejní 10. ročník konference Informační gramotnost a celoživotní učení. Letos s podnázvem Nové technologie – nové příležitosti – nové výzvy.
Budova Moravské zemské knihovny v Brně
Počátky této akce spadají již do roku 2002. Konference byla od počátku určená jak zástupcům vysokých škol, ředitelům středních odborných škol, středních odborných učilišť a pracovníkům jejich školních knihoven, stejně jako knihovníkům z knihoven veřejných či vysokoškolských. Témata předcházejících ročníků byla adekvátní trendu vývoje informační gramotnosti a informačních technologií. Pravidelně v největším rozsahu zaznívaly příspěvky na téma úkoly a role školních knihoven, jejich automatizace, proměny, projekty apod. Pro zajímavost - celkový počet příspěvků z různých tematických oblastí (včetně informačního vzdělávání či vzdělávání vůbec) z předchozích devíti ročníků je 143.
Konference se tedy i ve svém desátém ročníku jako tradičně věnovala zčásti příspěvkům nejen s ryze vzdělávací tématikou, ale i oblasti informačních technologií a jejich využívání. Prostor dostaly také různé náměty a názory z řad účastníků konference, zejména s praktickými postřehy a zkušenostmi z veřejných knihoven. V podání odborného garanta akce, doc. Mgr. Jiřího Zounka (FF MU v Brně) zaznělo tematické shrnutí takto: „Vzdělávání v České republice v 21. století – školy, učitelé a žáci v éře digitálních médií“.
Účastníci konference zaplnili Konferenční sál MZK do posledního místa
Obsah konference byl pokud možno co nejpestřejší. PhDr. Lucie Rohlíková, PhD. z Ústavu celoživotního vzdělávání Západočeské univerzity v Plzni, podala jak teoretický, tak zejména velmi praktický přehled o tom, co je e-learning, pro výuku jakých témat či oborů jej lze využít a jak by měl být ideálně sestavený. PhDr. Hana Landová z UISK FF UK v Praze se zastavila spolu s praktickými příklady nad aktuálním stavem knihoven a informačního vzdělávání nejen u nás, ale i v zahraničí. PhDr. Pavla Kovářová, z KISK FF MU v Brně, seznámila účastníky s výsledky pilotního výzkumu na téma „České knihovny a bezpečnost dětí na internetu“, přičemž pozornost věnovala také ochraně soukromí na internetu. K těmto zmiňovaným tématům proběhla bohatá a inspirativní diskuse mezi účastníky. Mgr. Jan Rylich, šéfredaktor časopisu Ikaros, podal přehled aktuálních trendů ve společnosti a zaměřil se na elektronické čtečky a praktické možnosti jejich využívání (nejen) v knihovnách. Ve svém druhém příspěvku se pak zaměřil na jeden z fenoménů nových médií – na počítačové hry (prezentoval také poutavě jejich historický vývoj). Poslední tématický blok byl věnován problematice digitalizace, kde Mgr. Přemysl Bar, Ph.D. a Mgr. Pavla Švástová z MZK v Brně srozumitelně nastínili samotný proces realizace a finální výstup digitalizace. Konkrétní praktické představě napomohlo představení projektu eBooks On Demand Ing. Mgr. Věry Pospíšilíkové z MZK v Brně.
Závěr dne ukončily dva praktické workshopy zaměřené na využití mentálních map ve školách i v knihovnách (Mgr. Dagmar Chytková z Ústřední knihovny FF MU v Brně) a praktické školení o jednom ze systémů ve vzdělávání vysokých škol Mahara (doc. Mgr. Jiří Zounek a Mgr. Petr Sudický, z FF a FSS MU v Brně). Pro úplnost ještě dodám, že veškeré prezentace můžete najít na webových stránkách k akcím knihovny zde: http://www.mzk.cz/pro-knihovny/vzdelavani-knihovniku/kalendar-akci/konference-informacni-gramotnost [6].
Průběh jednoho z odpoledních workshopů