Představení nové sociální sítě Google Plus
Ve středu 21. září byla oficiálně spuštěna a otevřena široké veřejnosti nová sociální síť Google+ [4] resp. Google Plus. Jak již název napovídá, jedná se o projekt společnosti Google. Zároveň se jedná o první sociální síť, která by mohla alespoň teoreticky konkurovat Facebooku, který zde již několik let v podstatě dominuje.
Facebook má ale v současné době již více než 800 milionů aktivních uživatelů a tedy i mimořádně silnou pozici. Úspěšný projekt Marka Zuckerberga, bývalého studenta Harvardu, se stal celosvětovým fenoménem a de facto synonymem pro sociální sítě. Existující konkurence se rozplynula (např. MySpace) a nové projekty zdánlivě nemají šanci. Může tedy Google+ uspět?
Úvodní stránka projektu Google+
Dlouhá cesta k úspěchu
Úspěch Facebooku byl relativně rychlý, jeho dosah celosvětový a jeho význam, tedy počet uživatelů a celková návštěvnost, začala "ohrožovat" i pozici společnosti Google, dosavadního internetového leadera. Google má ve svém portfoliu celou řadu velmi úspěšných služeb (od vyhledávání, přes GMail až po službu YouTube), ale v oblasti sociálních sítí se mu obvykle nedařilo dosáhnout větších úspěchů.
Kupříkladu sociální síť Orkut vznikla stejně jako Facebook v roce 2004, ale nikdy se příliš neprosadila. Z neznámých důvodů získala oblibu pouze v Brazílii, ze které pochází více než polovina z celkového počtu 66 milionů uživatelů. Odvážná komunikační a kolaborativní platforma Google Wave z roku 2009 dokonce ani neopustila beta-verzi a během několika měsíců byl projekt oficiálně ukončen. Jedním z posledních pokusů Googlu bylo spuštění Google Buzz, sociálního "doplňku" k oblíbenému GMailu. Ovšem jeho takřka násilná implementace téměř bez vlivu (a často i vědomí) uživatelů si vysloužila silnou kritiku a projekt v současné době spíše skomírá.
Ukázka rozhraní projektu Google Wave
Google+ tedy rozhodně není první "sociální" službou od Googlu, ale zato se poprvé jedná o službu úspěšnou. Projekt G+ odstartoval v úterý 28. června, přičemž formálně se jednalo o ne zcela veřejné beta-testování. Do sítě se nemohl přihlásit každý, ale registrace byla na pozvánky. Jejich počet se ale postupně zvyšoval a po několika týdnech se staly spíše marketingovým tahem, neboť u uživatelů probouzely zájem a dodávaly pocit exkluzivity.
Povedený start
Zmiňovaný přístup se společnosti Google vyplatil. Zájem uživatelů o novou sociální síť se projevil již od samotného začátku, a neuplynul týden, aniž by Google+ nepokořil nějakou zajímavou hranici (x milionů uživatelů, x miliard sdílených položek atd.). Dokonce i Facebook byl jeden čas plný žádostí o pozvánky na Google+, což bylo poměrně úsměvné (ačkoliv Facebook z toho asi nadšený nebyl). Ve středu 21. září pak byla síť oficiálně otevřena veřejnosti a graficky zvýrazněna na hlavní stránce Google modrou šipkou.
Zvýraznění nové záložky (+Vy) na hlavní stránce Google
Počet registrovaných uživatelů rostl velmi rychlým tempem a také zpětná vazba ze strany uživatelů i médií byla veskrze pozitivní. Na začátku října, tedy po pouhých třech měsících provozu, dosáhl počet registrovaných uživatelů úctyhodné hranice 50 milionů. Google+ se tak stal zatím nejrychleji rostoucí službou v historii. Jen pro srovnání: Facebooku trvalo dosažení 50-ti milionů přibližně tři a půl roku.
Přibližné srovnání, za jak dlouho dosáhly jednotlivé sociální sítě hranice 50 milionů uživatelů
(zleva: Google+, MySpace, Twitter, Facebook a LinkedIn)
Spíše jen pro zajímavost: srovnání růstu Google+ s vybranými médii a produkty
[autorem obou grafů je Leon Håland [10]]
Kruhy a integrace
Nabízí se samozřejmě otázka, v čem je Google Plus lepší nebo alespoň jiný než Facebook. Obě sítě mají pochopitelně mnoho společného (profily, sdílení, komentáře atd.), ale Google+ představil i některé zajímavé novinky. Tou nepochybně nejvýznamnější jsou tzv. Kruhy.
Základní rozdíl spočívá v tom, že zatímco na Facebooku jsou všichni známí označováni jako "Přátelé" (anglicky "Friends"), Google+ se zaměřuje na vztahy mezi uživateli, a jednotlivé skupiny rozděluje do tzv. "Kruhů" (anglicky "Circles"). Naše vztahy s ostatními lidmi totiž nejsou binární (přítel - neznámý), ale jsou dynamické a variabilní. Ostatní uživatele si tedy nepřidáváme "do přátel", ale do různých konkrétních "Kruhů", jako např. "rodina", "kolegové", "spolužáci", "oblíbeni herci" a podobně.
Osoby lze jednoduše přetahovat z jednoho Kruhu do druhého, kopírovat je i mazat
Jednotlivé časti obsahu (informace na profilu, statusy, fotografie atd.) je tedy možné rychle a snadno sdílet přímo s konkrétními skupinami - zábavné video z YouTube můžeme poslat kamarádům, informace ke zkouškám spolužákům, a kolegům z knihovny například odkaz na nové číslo Ikara. Konkrétní Kruhy se volí u každé sdílené informace a všechno probíhá uživatelský velice příjemně s pomocí jednoho dvou kliknutí.
Sdílet je možné buď rovnou ze Streamu nebo z pravého horního rohu, který je přístupný např. i v Gmailu
Jedná se v zásadě o velmi jednoduchou, ale zároveň velmi užitečnou a přirozenou funkci, která vychází z klasické mezilidské interakce. Je s podivem, že Facebook něco podobného už dávno neimplementoval, zejména když je jeho koncept "homogenní skupiny přátel" dlouhodobě terčem kritiky. Reakcí Facebooku byl větší důraz na využívání tzv. "Skupin", které ale stále nejsou tak snadno použitelné.
Další velikou výhodou Google+ je integrace s ostatními službami jako Gmail, vyhledávání, Google Docs, YouTube a podobně. K navigaci slouží nové záhlaví, které je napříč všemi službami víceméně jednotné. Pokud se v Google+ stane něco zajímavého (např. komentář k fotografii), objeví se v rohu zmiňuované lišty upozornění. Uživatel dokonce ani nemusí opouštět např. prostředí Gmailu; stačí na upozornění kliknout, přečíst si v novém malém okně, co se děje, a případně reagovat.
Obsah navigační lišty se průběžně mění, ale první záložka vždy vede na Váš Google+ účet
Velmi příjemnou funkcí Google Plus jsou také tzv. "Setkání" (anglicky "Hangouts"). Jedná se o skupinové videochaty až pro deset účastníků, přičemž podobně jako při sdílení je možné zahájit setkání veřejné (kam se muže připojit každý) nebo omezené na některé Kruhy či konkrétní osoby. Facebook na to zareagoval svým videochatem (ve spojení se Skypem), ale jeho podpora není nativní; uživatel si musí stáhnout plug-in do prohlížeče.
Google Hangouts lze využít mnoha způsoby - Daria Musk [15] zde například pořádá koncerty
Souboj titánů
Facebook i Google+ mají své výhody i nevýhody a řada analytiků již nyní uvažuje, jestli Google může (navzdory svému úspěšnému startu) dosáhnout podobných úspěchů jako Facebook a případně i ohrozit jeho pozici sociální sítě číslo jedna.
Ve prospěch Facebooku [16] samozřejmě hovoří obrovská uživatelská základna, která čítá již více než 800 milionů lidi. Facebook se stal hned po vyhledávání na Googlu druhou nejvýznamnější službou na Internetu, v podstatě synonymem sociálních sítí a v některých ohledech i určitou společenskou nutností. Velikou výhodou Facebooku je také možnost speciálních "stránek" věnovaných firmám, produktům či osobnostem a také zakládání "událostí" (s přehledem účastníků, diskusí atd.). To vše zatím na Google Plus chybí.
Stránka Svazu knihovníků a informačních pracovníků na Facebooku
Na druhou stranu, Google Plus [4] sází na odlišný přístup k uživatelům, který v podstatě kombinuje Facebook a Twitter (některé vazby jsou vzájemné jako na FB, jindy může uživatel A uživatelé B jen sledovat jako u Twitteru). Velikou výhodou je také propojení všech služeb Google s využitím společné navigační lišty, kde se zobrazují i notifikace (upozornění).
Na Google Plus také zatím chybí obrovské množství aplikací, her, kvízů a dalších interaktivních prvků, kterých jsou na Facebooku tisíce. Ovšem na druhou stranu, absence těchto aplikací způsobuje, že je Google Plus mnohem "klidnější" bez zbytečného chaosu (kdo získal kukuřici ve Farmville, kdo o Vás zodpověděl nějakou otázku atd.). Podpora her pro Google+ byla sice minulý měsíc spuštěna, ale hry (a jejich výsledky) mají svůj vlastní stream novinek, takže v základním přehledu neruší.
Hlavní stránka Gogle+ působí čistě a minimalisticky (zatím chybí dokonce i reklamy)
Velmi podobné je také hodnocení příspěvků. Jako alternativa k známému facebookovému tlačítku "To se mi líbí" (anglicky "Like") pracuje Google s tlačítkem "+1". Takto ohodnotit tedy můžeme nejen komentáře či fotografie, ale podobně jako u Facebooku také webové stránky (pokud toto propojení podporují).
Na stránkách likevsplus.com [20] můžete hlasovat o nejoblíbenější tlačítko
Závěr
Ačkoliv mají obě služby mnoho společného, nemusí to znamenat, že by jedna z nich musela nevyhnutelně "porazit" tu druhou. Naopak, rozumná konkurence je vždy ku prospěchu uživatelům, protože jednotlivé strany neusínají na pomyslných vavřínech, ale naopak se neustále vyvíjejí a přinášejí svým uživatelům nové a zajímavé funkce. Viz zmiňovaný Facebook, který v poslední době představil svůj e-mail, vylepšenou podporu skupin, video-chat a zlepšil i publikování obrázků.
Stejně tak je poměrně obtížné hodnotit rychlost rozvoje a vyvozovat z ní závěry. Google to má s rozvojem své sítě na jednu stranu jednodušší než Facebook na svém začátku, protože uživatelé již sociální sítě znají a o nové služby na webu je obecně velký zájem. Na druhou stranu to má Google ale také složitější, protože Facebook je globální jedničkou, zatímco G+ začíná téměř od nuly.
Tak jako tak, současná rychlost rozvoje sítě Google+ je obdivuhodná a přesahuje pouhý zájem o nový trend. Je pravděpodobné, že ještě do konce roku dosáhne G+ 100 milionů uživatelů, a stane se tak (i pro české uživatelé) zajímavou alternativou na poli sociálních sítí.