Chcete mít spokojené uživatele?
Úvod
Kdo by nechtěl. Aby ale byli vaši uživatelé spokojení, nestačí pouze zajistit kvalitní obsah knihovních sbírek a usměvavou obsluhu. Stejně příjemné a efektivní prostředí je také třeba nabídnout na internetu, přes který s vámi drtivá většina uživatelů komunikuje a pracuje. A s ohledem na aspekty internetové komunikace musí být toto prostředí dokonce ještě lepší, protože tu nemáte příležitost k nápravě nedostatků. Všechno musí klapnout hned napoprvé.
Ať už váš čtenář hledá knihu nebo článek, z českého nebo zahraničního zdroje, ráno nebo večer, čím více systémů mu nabízíte (knihovní katalog, digitální knihovna, metavyhledávač, jednotlivé databáze, …), tím více roste pravděpodobnost, že se někde něco nepodaří nebo zůstane nepochopeno.
Jednoduchým řešením je sjednocení pracovního prostředí pro vyhledávání i dodávání dokumentů do jednoho systému. A to tak, aby přihlašování, čtenářské konto, vyhledávání v tištěných, elektronických i digitalizovaných dokumentech, zobrazování plného textu i objednávání fyzických exemplářů nebo kopií probíhalo na jednom místě. Koneckonců, znáte přece Google.
Jedno rozhraní pro uživatele
Ex Libris nabízí řešení takového systému – Primo [4]. Umožňuje knihovnám vytvořit a sestavit vlastní index lokálních dokumentů a sloučit jej s globálním indexem elektronického obsahu Primo Central [5], který může odpovídat rozsahu předplatných jednotlivé knihovny nebo jej přesahovat. Vyhledávání pak probíhá jednoduše, rychle a homogenně.
Obr. 1: Společné vyhledávání ze zdrojů CKIS VŠE
Do vyhledávacího rozhraní jsou integrovány funkce knihovního katalogu, můžete tak jednoduše objednávat, prodlužovat nebo podávat MVS požadavky. Na první pohled nepoznáte, že tuto funkcionalitu zajišťuje váš knihovní systém. K tomu máte k dispozici virtuální knihovničku, kde nové přírůstky podle vašeho zadání můžete ze všech zdrojů sledovat pomocí RSS kanálů a také je můžete ukládat do vlastního prostředí (Connotea, Endnote, RefWorks, Delicious aj.).
Protože by výsledky vyhledávání měly uživatelům nabízet i přidanou hodnotu, můžete v Primu aktivovat referenční službu bX [7] nebo BibTip [8]. Obě služby umí k nalezeným výsledkům doporučit nejčastěji související jiné dokumenty, o kterých uživatel nemusel mít tušení. Služba bX umí upozornit elektronický obsah (především plnotextové články a elektronické knihy), služba BibTip se naopak specializuje na tištěné dokumenty z knihovních katalogů.
Sjednocené vyhledávání můžete také chtít integrovat již do vašich existujících systémů, buď prostřednictvím API rozhraní (jako např. Primo Central) nebo pomocí samostatného Software development kitu (SDK). Vaší pozornosti by v takovém případě neměly ujít stránky EL Commons [9], které se zaměřují na spolupráci dodavatele systému a vývojářů z knihoven.
Excelentní nástroje typu Primo přímo vybízí k zajímavým experimentům a hrátkám. Můžete se jich přímo zúčastnit i se svými uživateli a vyzkoušet si, jak vyhledávání ve všech zdrojích funguje. Příprava zkušebního prostředí nám zabere zhruba dva týdny, stačí se nám ozvat [10].
Primo blog
Pokud byste se před tím raději něco dozvěděli sami, nabízíme Vám v trochu odlehčené podobě nový blog [11] zaměřený na systémy Primo a Primo Central. Najdete v něm např. příspěvky na témata:
- jak jsme se systémem Primo začínali [12],
- které knihovny se účastnily testování [13] před letními prázdninami a jak vypadá testování v číslech [14] dnes,
- co se vlastně skrývá pod testováním v jednotlivých knihovnách (např. Ostravské univerzity [15] nebo Knihovny Akademie věd ČR [16]) a jaké zdroje jsou zapojovány,
- zda se dá změřit podíl elektronického obsahu knihovny [17] v globálním prostředí
- a jak dopadl první český Primo webinář [18]
Na další články se můžete těšit a blog sledovat třeba pomocí RSS [19]. V nejbližším příspěvku si povíme něco více o implementaci Prima na univerzitě v Oxfordu.
Obr. 2: SOLO, Search Oxford Libraries Online
Primo webinář
První říjnové úterý s sebou přineslo první český Primo webinář. Byl vysílán z Olomouce a jeho posluchači se mohli dozvědět ledacos o nástrojích nové generace vyhledávání. Máte-li zájem o nahrávku webináře, pošlete nám [10] svůj e-mail. Na webinář se zaregistrovalo celkem 55 účastníků, z toho živému vysílání bylo přítomno 36 z nich. A věřte nebo ne, s jednou výjimkou zůstali až do konce na otázky a odpovědi.
Co jsme nestihli? Dva pěkné příklady. Alespoň si je ukážeme zde.
Řekněme, že jste fanoušci asynchronního Javascriptu. Podívejte se tedy do Primo rozhraní na Ostravské univerzitě [21] a hledejte "ajax". Kolik že máte výsledků - 1010? Správně, zítra jich možná bude ještě víc. Zajímavé je, že ačkoliv Knihovna OU nemá téměř žádné odborné monografie na toto téma, několik bakalářských a diplomových prací ano. A teď hurá se stejným dotazem do Primo prostředí knihoven Akademie věd ČR [22]. 1014? A mezi nimi čtyři krásné knihy. Ale mnohem zajímavější je, že se současně dozvíte i něco víc. Např. že Ajax je také jedna ze sedmi dochovaných Sofoklových her…
Obr. 3: Výsledky dotazu "ajax" v prostředí knihoven AV ČR
Druhý příklad pochází z rané doby strojového překladu. Zůstaňte v prostředí knihoven Akademie věd ČR a hledejte "machine translation reifler". U článku, který je k dispozici, se podívejte na on-line zdroj, zobrazte si volně dostupný plný text přes PubMed Central a v něm příslušný PDF dokument. Kterak na začátku historie strojového překladu stál jeden profesor čínštiny.
Máte-li zájem o prezentaci z webináře, můžete si ji stáhnout ze stránek Primo blogu [24].
Závěrem
Jak tedy můžete usilovat o spokojené čtenáře? Jednoduše – zařaďte do svého strategického portfolia nový typ nástroje. Vyzkoušejte si jej od různých dodavatelů, v češtině, na svých zdrojích a se svými uživateli. Jejich názory a hodnocení vám pomohou s výběrem a volbou správného systému.
Budete se tak moci vy i vaši uživatelé soustředit na jedno dokonalé rozhraní, namísto pěti průměrných.
Obr. 4: Logo ExLibris Primo
Poznámka redakce: Text je placenou inzercí společnosti MULTIDATA Praha s.r.o.