Od vyhledávání k objevování (Pavel Kocourek)
Pavel Kocourek z firmy INCAD, spol. s r.o., tematicky navázal na svou loňskou přednášku o vyhledávání bez vyhledávacího pole. Ve svém aktuálním příspěvku "Od vyhledávání k objevování" nabídl posluchačům několik dat z výzkumů zaměřených na proměnu technologických prostředků umožňujících přístup k internetu a na chování uživatelů. V citátu od Tima Berners-Leeho P. Kocourek zdůraznil termín "weblike existence": sociální sítě jako je Facebook zřejmě začínají konkurovat Googlu z hlediska návštěvnosti a způsob přístupu k internetu se z pohledu celosvětového trhu mění z pevného na mobilní (podle předpokladů mobilní telefony překonají počítače jako platformu pro přístup k webu do roku 2013). Zatím je přístup převážně kombinovaný, 15 % uživatelů se připojuje prostřednictvím mobilního zařízení, 15 % využívá pevného připojení z počítačů, 70 % uživatelů oba přístupy kombinuje. Výzkum BuzzCity z roku 2009 uvádí, že do sociálních sítí je zapojeno až 60 % uživatelů internetu - v tomto kontextu začínají být významnou záležitostí zařízení s technologií touch. P. Kocourek ukázal jejich příklady - iPod a vícebodový dotykový displej firmy Microsoft. Zařízení s technologií touch ovšem nepodporují zadávání textu (a tedy i zadávání dotazů). Vyhledávání (resp. objevování) je pak vázáno na osobní profil a preferovaná témata. Podle P. Koucourka jsou pro uživatele zajímavé informace, které jsou podané ihned, v pohodlném, intitutivním, zábavném, inovativním a především mobilním zařízení.
Rádio LibRa [4]: Rozhovor s Pavlem Kocourkem [5] (jn).
(jk)