Reaguje vyhledávání 2.0 na nové potřeby uživatelů, nebo tomu je naopak? (David Chudán)
David Chudán si ve spolupráci s Vilémem Sklenákem (oba Vysoká škola ekonomická v Praze) připravil přednášku nazvanou "Reaguje vyhledávání 2.0 na nové potřeby uživatelů, nebo je tomu naopak?". Pokud se týká současných trendů webu 2.0, stále pokračuje růst sociálních sítí. Facebook je nyní po Googlu druhá nejnavštěvovanější stránka na světě, má přes 460 milionu uživatelů. V ČR je na Facebooku přes 2,6 milionu uživatelů, což je přes 50 % online populace, přibližně polovina uživatelů se přihlašuje denně. Kolem 100 milionů uživatelů přistupuje k Facebooku pomocí mobilních zařízení. Od dubna 2009 má podle serveru Alexa Facebook větší denní návštěvnost než MySpace.
Dalším trendem webu 2.0 je propojování služeb. Propojování může probíhat pomocí odkazů a aplikací kombinujících data z více zdrojů (tzv. mashups). Typické je využití u internetových map. Trendem je také tzv. social commerce, kdy jsou hlavními propagátory zboží a služeb sami zákazníci. Základními možnostmi propagace jsou diskuzní fóra, blogy a související produkty. Trendem je též mobilní web - jsou už k dispozici telefony s velkými obrazovkami, nové možnosti přinášejí i moduly GPS.
Nastupujícím trendem je také rozšířená realita (augmented reality). Vyhledávání 2.0 se pokouší kombinovat možnosti současných vyhledávacích strojů s novými a dokonalejšími způsoby určování relevance. Vyhledávání na základě polohy nabízí i Google - díky tomu je možné omezit počet výsledků, ty jsou také přesnější, resp. relevantnější. Služba Near me now umožňuje nalezení blízkých restaurací apod. podle aktuální polohy uživatele. Přednášející také zmínil sociální síť Foursquare, která je založena na znalosti geografické polohy (v ČR ji zatím podporuje pouze několik podniků). Dále hovořil o vyhledávání v reálném čase, přiblížil také příklady rozšířené reality (Wikitude [4], Layar [5] a Google Goggles [6]). Mezi hrozby a rizika patří ochrana osobních údajů a degradace lidských smyslů. Díky tvůrcům služeb si uživatelé mohou uvědomit, co všechno mobilní telefony a další zařízení nabízejí.
(lj)