Informační gramotnost pro 21. století (Sheila Webber)
S. Webberová se zabývala také etickými problémy souvisejícími se sdílením informací a se spoluprací. Podrobněji se věnovala informačnímu chování. V tomto kontextu se objevuje mj. výraz "encountering" ("bumping into" information), česky pravděpodobně náhodné "narážení" na informace. Přednášející upozornila také na prohlížení (browsing), které bývá v informačním vzdělávání opomíjeno, resp. větší pozornost je věnována vyhledávání. Informační potřeby, podoby informací a informační chování jsou definovány kontextem - např. řidič sanitky bude informace získávat především pozorováním, ne z textu. Odborníci v různých oblastech mají také různé informační potřeby - zatímco pro historiky není klíčové znát nejnovější poznatky (spíše sledují trendy a uplatňují je ve své práci), chemici se bez těchto poznatků vůbec neobejdou.
Přednášející také zmínila informační chování dětí - děti získávají informace ve škole, autobuse, obchodním domě a na řadě dalších míst. Vrátila se také k virtuálnímu světu Second Life - upozornila na největší britský kampus, který provozuje Univerzita v Edinburgu. Studenti S. Webberové rovněž po tři roky zkoumali informační chování lidí ve světě Second Life. Bylo zjištěno, že za účelem uspokojení svých informačních potřeb používají širokou škálu informačních zdrojů. Přiblížila také zjištění z průzkumu zaměřeného na mládež a práci s informacemi pro účely hraní počítačových her - v tomto případě (na rozdíl např. od zpracování domácích úkolů) se spíše uživatelé snaží vyřešit problém nejprve sami či s využitím jiných zdrojů než Googlu.
V závěru S. Webberová mj. zmínila, že je potřeba se více věnovat kolaborativnímu informačnímu vzdělávání. Důležité je také si uvědomit, že lidé postupují při hledání odpovědí na své otázky komplexně, např. pohybují se mezi lidmi, weby, tištěnými zdroji, fyzickými prostory atd. Informační gramotnost je něco, co by nemělo zajímat jen knihovníky, i ostatní by měli být informačně gramotní a být si toho také vědomi.
Rádio LibRa [4]: Rozhovor se Sheilou Webberovou [5] (tb).
(lj)