Jak získat sponzory na knihovnické akce pro děti
Březen je měsícem čtenářů - v mnoha knihovnách České republiky probíhají akce, které mají návštěvníkům knihoven nabídnout zajímavé programy propagující četbu a přispět tím k podpoře čtenářství. Knihovna Jiřího Mahena v Brně (KJM) není výjimkou. Navíc pro své kolegy-knihovníky ve dnech 3. až 4. března 2010 uspořádala dvoudenní seminář s názvem Jak získat sponzory na knihovnické akce pro děti , připravený Centrem dětského čtenářství při KJM.
Účastníky semináře na půdě knihovny přivítala ředitelka KJM Ing. Libuše Nivnická. Po krátkém úvodu předala slovo Mgr. Zuzaně Ježkové, která se ujala pětihodinového bloku přednášek s tématem Fundraising pro menší knihovny, psaní projektů, práce s dárci, přičemž neopomněla upozornit na nejčastější chyby, kterých se pracovníci knihoven dopouštějí. Již na začátku se postarala o nevšední úvod. Na semináři se setkali knihovníci z celé republiky. Měli tedy za úkol vytvořit v prostoru přednáškového sálu pomyslnou mapu České republiky a rozmístit se podle měst, z kterých pocházejí. Každý účastník se představil, krátce pohovořil o své knihovnické praxi a sdělil ostatním kolegům důvody a očekávání, které ho na seminář přivedly. Během přednášek probíhal interaktivní workshop. Pracovalo se jak ve skupinách, tak jednotlivě. Přednášky byly vedeny formou diskuze a jako velmi přínosné a zábavné se jevily momenty, kdy účastníci zkoušeli výklad tématu použít v praxi. Například při psaní projektů byly utvořeny skupiny, z niž každá měla za úkol provést nástin konkrétního projektu. Každá skupina projekt před ostatními kolegy prezentovala s tím, že Z. Ježková zhodnotila klady i nedostatky konkrétních projektů. Ve dvojicích se naopak procvičovalo téma práce s dárci. Vybraná dvojice v roli knihovník-dárce předvedla ostatním v sále scénku s žádostí o dar pro knihovnu. Během přednášek vládla přátelská atmosféra, knihovníci se nejen vzdělávali, ale také se příjemně bavili, předaváli si nápady, zkušenosti a navzájem se motivovali ve své práci.
Pomyslnou třešničkou na dortu, která uzavřela první část semináře, byla večerní procházka po centru Brna. Za milého doprovodu Bc. Heleny Selucké se zájemci o výklad známých brněnských pověstí dostali také na místa, která se k jednotlivým pověstem váží.
Druhá část semináře se konala v prostorách Kleinova paláce, ve kterém sídlí nové informační a vzdělávací centrum KJM. Pět bloků přednášek určených pro tento den zahájila svou prezentací Ze zkušenosti projektového manažera Mgr. Kateřina Pospíšilová. V ní krátce představila možnosti čerpání financí z evropských i tuzemských fondů. Nabídla knihovnám přehled programů, do nichž je možné se zapojit a získat tak pro knihovnu grant na určitý projekt. O Projektech, partnerství, sponzorství a Dětské knihovně KJM pohovořila Bc. Helena Selucká, která poukázala nejen na své poznatky z knihovnické praxe a uvedla konkrétní příklady partnerské spolupráce KJM se sponzory, ale též skvěle prezentovala činnost a aktivity KJM, přičemž pro zájemce zajistila exkurzi v této knihovně. Možnost partnerské spolupráce s knihovnou na příkladu projektu Rodinné pasy představila z pohledu partnera pí Timková. Velmi inspirativně působila prezentace Bc. Lenky Navrátilové, která jako jedna z autorek projektu realizovaného v rámci navazujícího magisterského studia v Kabinetu informačních studií a knihovnictví Filozofické fakulty Masarykovy univerzity představila kulturně informační web KuInWeb. Ten formou jednoduchého a přehledného portálu zpřístupňuje informace o kulturních a vzdělávacích akcích a rozvíjí komunikaci mezi knihovnami a organizátory těchto akcí. (KuInWeb je také poutavě a velmi podrobně představen příspěvkem L. Navrátilové ve sborníku Knihovny současnosti 2009). Závěr celého dvoudenního semináře byl věnován příspěvku Zdeňky Adlerové z Knihovny Karla Dvořáčka ve Vyškově, která barvitě vylíčila spolupráci zmíněné knihovny s týmem Guerrilla Readers.
Poděkování patří všem, kteří se podíleli na realizaci semináře. Profesionální přístup pořádající instituce i lektorů a příjemné prostředí zajistily úspěšnost celé akce.