Neziskové organizace už vědí, jak vytěžit internet
Informace, rady a zkušenosti, jak se úspěšně prezentovat a komunikovat na internetu, získali účastníci konference, která proběhla 22. července v budově ČSOB v Praze–Radlicích. Akce nazvaná Jak vytěžit internet pro neziskové organizace [4] nebyla určena IT odborníkům, programátorům ani webmasterům. V publiku seděli manažeři a pracovníci, kteří mají na starosti marketing a komunikaci.
Konferenci uspořádaly Fórum dárců [5], agentura OgilvyInteractive [6] a Nadace Terezy Maxové dětem [7] ve spolupráci s ČSOB [8] a Poštovní spořitelnou [9].
Naprostá většina neziskových organizací má své internetové stránky. Stále více organizací o sobě začíná dávat vědět prostřednictvím sociálních sítí. Konference přinesla přehled hlavních zásad, doporučení a tipů pro strategii tvorby a podobu internetové prezentace neziskových subjektů. Web nesmí být nepřehledné skladiště projektů, ale lákavá výkladní skříň s relevantním obsahem. Při jeho tvorbě pomůže uvědomit si, jaké cíle má internetová stránka naplňovat, a stanovit si priority.
Zatímco pozornost uživatelů ovlivní kvalita, čitelnost a čtivost textů, vyhledávače zajímají odkazy, klíčová slova a nadpisy. Jde o to, být při vyhledávání na prvních místech. Desítce vybraných neziskových organizací v tom nyní pomohou granty společnosti Google [10]. Organizace je využijí na propagaci svoji nebo svých projektů a kampaní prostřednictvím systému Google AdWords.
Nástroje internetového fundraisingu (např. online mikroplatební systémy) ještě čeká budoucnost. Virtuální obdobou otevření peněženky a vhození peněz do kasičky je kliknutí na platební tlačítko na stránce organizace. Poměrně jednoduše může každý, kdo službu využívá, darovat organizaci určitou finanční částku. Podrobně byl na konferenci představen platební systém PaySec [11] od ČSOB.
Vyzvat lidi k akci je smyslem kampaní přímého marketingu. Nejoriginálnější a nejzajímavější z nich se neostýchám nazvat uměleckými díly. Jejich ukázky [12] sloužily jako inspirace a pomyslná třešnička na dortu kreativity.
Program konference tvořila nejen vystoupení renomovaných internetových a marketingových odborníků, ale také panelová diskuze. Do té se mohli díky online přenosu [13], blogu Adama Javůrka [14] a chatu na Facebooku zapojit i další zájemci mimo sál. Přítomní odborníci byli na místě rovněž připraveni poradit účastníkům s jejich internetovými projekty. Videozáznam z průběhu konference i prezentace jednotlivých vystupujících jsou zveřejněny na stránkách konference [4].
Aktéři panelové diskuze
Účastníci konference i diváci online přenosu se zapojili do diskuze
Kateřina Holcmanová představila nástroje a granty Googlu
Poznámka redakce: Zpráva je upravenou verzí textu, který vyšel ve zpravodaji Svět neziskovek 5/2009 [18].