Zapojte své uživatele (Pavel Kocourek)
Pavel Kocourek (INCAD, spol. s r.o., Praha) nejprve konstatoval, že v příspěvku nejde jenom o zapojení, ale přímo o vtažení uživatelů. Ukázal několik map, které znázorňují populaci v různých částech planety, rozšíření internetu a také výpůjčky v knihovnách.
Přednášející uvedl, že existuje generace digitálních imigrantů (Y) a digitálních domorodců (tzv. "born digital"). Generace digitálních domorodců očekává interaktivní mix různých služeb, multitasking, spolupráci a účast. Ukazuje se, že uživatelé jsou ochotni sdílet zejména pozitivní komentáře (průzkum e-shopů ukázal, že 70 % komentářů bylo pozitivních).
P. Kocourek nabídl různé možnosti, jak uživatele zapojit. Pokud knihovna přemýšlí o vylepšení svých dat, měla by se zamyslet nad tím, jak využít komunitu. Uživatelé nemají až tak velký zájem o samotný produkt, důležitější jsou zkušenosti ostatních uživatelů s produktem. Produkt by měl být přístupný odkudkoliv. Podstatnou částí je také značka.
Přednášející doporučuje nikoliv se na zákazníky (uživatele) zaměřovat, ale zapojit je. Není potřeba vytvářet nové služby a produkty, je potřeba k nim přitáhnout uživatele. Knihovny, resp. informační instituce by měly vypracovat svou strategii zapojení do sociálních sítí. Služby by měly být zaměřeny na síťovou generaci. Důležitou roli hraje inovace – spočívá v tom, že známé prvky jsou jinak zkombinovány. Archiv Times např. nabízí tzv. Topic Pages čerpající ze zdrojů v archivu.
Přednášející zmínil také současné trendy v oblasti vyhledávání (např. navigované vyhledávání, analýza vyhledávání, socializace vyhledávání, konvergence atd.) a dále některé mýty o vyhledávání. Např. ve skutečnosti nejde o nalezení informací, ale o propojení se záměrem uživatele.
(text konferenčního příspěvku [4])
(ls)