Digitální portfolio - nástroj profesního rozvoje (Dominik Fellner)
D. Fellner zahájil svůj příspěvek úvahou o potřebě propojování učebních materiálů mezi pedagogy. Samotný termín portfolio představil jako zásobárnu osobních i profesních materiálů, se kterými neustále pracujeme, potřebujeme je mít stále aktuální a dostupné. Internet umožnil digitalizaci portfolia, tedy digifolio. Zásady digifolia jsou takové, aby byl tento nástroj použitelný i pro paní učitelku na venkovské škole, protože v tomto případě jde o konkrétní projekt portfolia pro učitelskou komunitu. Musí tedy hovořit jazykem uživatele a uživatel musí mít plnou kontrolu nad strukturou, sdílením a vlastnictvím obsahu portfolia a jeho částí. Digifolio musí být nezávislé a zdarma, především kvůli dostupnosti pro každého a přenositelnosti mezi institucemi. Funkcí portfolia je celá řada - archivační, vzdělávací, reflektivní (autoevaluace, kvalitativní hodnocení), volnočasové, informační, agregační. D. Fellner na závěr prezentoval jako příklad webovou stránku studentky na Google Website, sloužící jako portfolio. Padlo také několik dotazů, z nichž mj. vyplynulo, že pro správu portfolia je možné použít i opensource mahara.org (je překládán do češtiny pro potřebu projektu pro učitele). Debatována byla také otázka volného šíření výstupů vědecké práce s ohledem na dodržování licenčních práv.
(text konferenčního příspěvku [4])
(jk)