Dívej se, poslouchej - jak vyhledávat multimediální informace (Marydee Ojala)
Marydee Ojalová (ONLINE: Exploring Technology & Resources for Information Professionals, USA) svůj příspěvek zaměřila na vyhledávání multimediálních informací. Kdysi byly v online databázích dostupné pouze texty, uživatelé neměli např. u novinových článků k dispozici obrázky. Multimédia přednášející definovala velmi obecně – jako vše, co není text. Při vyhledávání obrázků se často setkáváme s chybami – obrázky mohou být špatně interpretovány (záměrně nebo náhodou). Většinou se při vyhledávání obrázků a videa spoléháme na popisky těchto objektů.
M. Ojala se následně věnovala metavyhledávačům obrázků – z nich uvedla vyhledávače Pixolu [4] (jedná se o akademický projekt, není tedy zaručeno jeho udržení do budoucna; při zobrazení výsledků vyhledávání je nabízen tzv. tag cloud, položky v něm uvedené jsou však často poněkud neočekávané), Quintura [5] (vyhledává také obsah na webu a video; k dispozici je i verze vyhledávače pro děti – nese název Quintura Kids), Ditto [6] a Search Me [7] (nabízí tzv. blended search, tj. smíšené vyhledávání).
Dále zmínila obrazové databáze – nabízejí je např. Google, Yahoo (nyní jsou k dispozici nové filtry), Live (na jeho příkladu M. Ojalová názorně ukázala, že výsledky vyhledávání jsou různé v různých zemích – porovnala ČR a USA) a Ask, velmi užitečná je také např. databáze Corbis [8] či Getty Images [9].
Pokud se týká vyhledávání zvukových dokumentů, přednášející zmínila např. Voxalead [10] (zatím nejde o finální produkt, je ve vývoji, umí např. převádět zvuk na text, provádět extrakci jmen), mezinárodní seznam rádií Radio Locator [11] a seznam konferenčních hovorů BestCalls [12].
Dále se M. Ojalová zabývala vyhledáváním videa, což je vyvíjející se oblast. Kromě YouTube zmínila vyhledávač Blinkx [13], dále databáze Vimeo, Seesmic či Vodpod. Z hlediska vědeckých informací, resp. video zdrojů lze zmínit např. BiomedCentral [14] či Scivee [15].
Z oblasti vyhledávačů multimédií přednášející uvedla také Internet Archive [16], vyhledávání nabízí také Yahoo (avšak nyní se zaměřuje na audio; Yahoo také vlastní Flickr), Google (vyhledávání obrázků, videa, YouTube, Picasa) a OAIster. Dále existují např. vyhledávače SearchMe.com, SearchVideo.com či SamePoint.com.
M. Ojalová také představila vyhledávače, které umějí výsledky vyhledávání zobrazovat vizuálně - Groxis (od Grokkeru), vizuální vyhledávání nabízené na platformě EBSCOhost či Kartoo. Existují také různé míchanice (mash-ups) či zobrazování výsledků pomocí časových řad (např. Dipity.com).
Poté, co obrázek vyhledáme, se musíme zajímat o to, zda obrázek či jiný multimediální objekt můžeme použít či jej např. vnořit (embed) do stránky.
V závěru M. Ojalová zmínila ještě jeden pozoruhodný projekt – evropský VideoActive [17].
(text konferenčního příspěvku [18])
(ls)