Od soutěžení ke kritickému myšlení
Vážení čtenáři,
v letošním zářijovém čísle najdete opět řadu příspěvků z různých oblastí knihovnicko-informačního světa. Účastníci soutěže Prázdninové brouzdání erotickou literaturou se již mohou seznámit s celkovými výsledky letní soutěže a zjistit, zda jsou právě oni mezi šťastnými výherci [4] – těm tímto též gratulujeme! Pokud jste nevyhráli, ale realizovali jste projekt, který by přispěl k začleňování občanů do informační společnosti, můžete zkusit účast v další soutěži – e-Inclusion Awards [5].
Zcela jistě vás potěší také zprávy z dalekých cest – ať již z Kanady ze Světového knihovnického a informačního kongresu [6], z Lotyšska [7] či z Maďarska [8]. Nechce-li se vám již v babím létě cestovat (ani virtuálně), můžete zůstat v našich luzích a hájích – vyrábět knihy na Havlíčkobrodsku [9], elektronicky se vzdělávat v Praze [10] či podpořit výstavbu nové budovy Národní knihovny na happeningu, který se uskuteční 22. září v Klementinu [11].
Jste-li skutečnými internauty a zajímají-li vás novinky ze světa internetu (abychom se přiznali, o tom si vlastně v redakci ani nedovolíme pochybovat), uvítáte jistě přehledný článek věnovaný Knolu. Ne, opravdu se nejedná o překlep, resp. o chybějící „l“, tentokráte nemáme na mysli Adolfa Knolla z Národní knihovny ČR, experta na digitalizaci, nýbrž nového pomocníka pro sdílení znalostí z dílny Googlu [12].
Jelikož se řada z vás pohybuje v akademickém prostředí, nechybí ani diskusní příspěvek zabývající se problematikou plagiátorství a vysokoškolských prací [13], zejména prací habilitačních. Budeme se zájmem sledovat, zda příspěvek vyvolá diskusi – připomínáme ostatně možnost přidávat komentáře u všech článků. Neváhejte a vyjadřujte své názory, odborná diskuse tříbí myšlenky a přispívá k rozvoji kritického myšlení. To by ostatně mělo být v podstatě tím nejdůležitějším, co se naučí studenti vysokých škol, jak zdůraznil i prof. Andrew Lass ve své červnové pražské přednášce, z níž najdete v zářijovém Ikarovi zprávu [14], ale i na semináři CASLIN, o jehož průběhu jsme vás již podrobně informovali v srpnovém čísle [15]. Vládnout se tedy dá nejenom daty [16], ale také poznáním a vědomostmi získanými z informací. Tím jsme zase dostali zpět k důležitosti kritického myšlení…
Příjemné a inspirativní čtení přeje
redakce Ikara