Interný a externý marketing knihovníka a informačného špecialistu (Anna Diačiková)
V současnosti jedinou jistotou jsou, spolu s globalizací, změny, na které i knihovny musí umět reagovat. Poslední dobou vzniká také tlak na schopnost samofinancování organizací. Knihovny se mohou učit od firem, protože - ačkoliv jsou většinou součástí veřejného sektoru - se pohybují ve stejném konkurenčním prostředí. V návaznosti na tento úvod A. Diačiková hovořila o analogii marketingu v komerční sféře a marketingu v knihovnách a informačních střediscích. Pro strategické plánování v knihovnách se nejlépe hodí klasická SWOT analýza. A. Diačiková vysvětlila pojmy poslání, vize a hodnota a uvedla jejich příklady v konkrétních, často zahraničních knihovnách. Poslání je vlajková loď organizace. Vize už představuje jednoznačný cíl, je konkrétnější a měřitelná. Hodnota organizace se posuzuje ve vztahu k uživatelům (klientů). Knihovnám se doporučuje doplnit marketingový mix (4P nebo 6P) o positioning, redesign, politiku s cílem změnit myšlení zákazníků. Přednášející shrnula příspěvek heslem: "Nestačí jen snášet zlatá vejce, musíme také kdákat."
(text konferenčního příspěvku [4])
(kp)