Knihovny, vzdělávání a otevřený přístup
Vážení a milí čtenáři,
v prvním čísle již 12. ročníku elektronického časopisu Ikaros vám přinášíme řadu článků, které se na první pohled týkají řady témat, pohled druhý v nich však již spatří řadu příbuzných rysů. Pojďme se za nimi společně vypravit.
Jedním témat je opět problematika otevřeného přístupu – v článku Podstatné faktory a složky v systému Open Access [4] se například dozvíme, jaké jsou významné prvky systému otevřeného přístupu. Zpráva z konference ELPUB 2007 [5] je rovněž ve znamení otevřeného přístupu – možná trochu paradoxně působí informace, že přestože se jedná o konferenci zaměřenou na elektronické publikování, byl z ní vydán také tištěný sborník (vedle sborníku elektronického, který je součástí digitální knihovny konference).
Dalším tématem je vztah vzdělávání a knihoven. Ve zprávě z další konference, tentokráte z Mezinárodní konference o information a learning commons a posílení jejich role v odborném vzdělávání a učení [6], která se konala v pro nás exotickém Hongkongu, se dozvíte řadu zajímavých postřehů šéfredaktorky Ikara o knihovnách a jejich vztahu k procesu vzdělávání – některé z těchto poznatků vás určitě zaujmou do té míry, že se je rozhodnete implementovat ve své knihovně. Pokud ano, lze očekávat, že uživatele tím určitě potěšíte a ve vaší knihovně budou trávit delší čas než doposud (může k tomu přispět i zřízení nebo vylepšení kavárny v knihovně, jak naznačuje jedna z recenzí v tomto čísle [7], nebo alespoň malého pultíku s nabídkou kávy a čaje, jak to již činí v knihovně Jabok [8]) a že knihovna nabízí řadu užitečných služeb. Nově otevřené knihovně Fakulty informačních technologií VUT v Brně [9] také přejeme, ať si ji její uživatelé náležitě oblíbí.
V souvislosti se vzděláváním a knihovnictvím dodejme, že J. Pokorný a M. Ledínský pro lednové číslo Ikara připravili příspěvek, v němž představují Elektronické studijní texty ÚISK [10], které navazují na výukový CD-ROM z roku 2001. Užitečným elektronickým zdrojem jistě bude i nedávno spuštěná Univerzální digitální knihovna [11], o níž referuje L. Vavříková.
V nynějším čísle Ikara také zahajujeme seriál článků, v nichž budou představovány české i zahraniční jazykové korpusy. Zatím vám autorka M. Opálková prozradí, co vlastně korpus je a jaké jsou jeho podstatné vlastnosti [12].
Dozvíte se i bližší informace o knize Věry Vohlídalové Na houpačce nejen s knihovnou [13], přinášíme vám i zprávy z odborných akcí, mj. z konference Archivy, knihovny, muzea v digitálním světě 2007, z kurzu Informační společnost, kvalita veřejných služeb a kvalita života [14] a z konference Nová paradigma spracovania a využívania informácií [15]
Nezbývá než dodat: Čtení lednového Ikara zdar!
Vaše redakce
PS: Někteří z vás se zúčastnili silvestrovské soutěže, v níž jsme se vás ptali na jméno tajemného lezoucího knihovníka [16]. Ti z vás, kteří odpověděli, že pod stůl leze PhDr. Vít Richter (Národní knihovna ČR, SKIP ČR, o.s.), měli samozřejmě pravdu. Z došlých odpovědí byla jako výherkyně vylosována kolegyně Darina Svobodová (Národní muzeum), které tímto gratulujeme! První částí výhry, tj. ročního předplatné časopisu Ikaros, budiž již toto číslo!