Rozvoj kompetencí informačních profesionálů - nezbytný předpoklad pro poskytování služeb podle potřeb uživatelů (Russell Bailey)
Role knihovníků a informačních pracovníků se v současné době mění, zejména pak v případě univerzitních knihoven. Zatímco zaměstnanci těchto institucí stárnou, věkový průměr jejich uživatelů je stále stejný, protože se průběžně objevují noví studenti. Ti mají také zcela jiné požadavky a přístup, než tito knihovníci. Rádi by navštěvovali knihovnu v jiný čas (kupříkladu brzy ráno nebo pozdě večer), preferují jiný druh dokumentů (elektronický místo papírového) a vyžadují okamžité výsledky a odpovědi na své otázky (ideálně v řádu minut, nejvýše hodin).
Informační pracovníci mají také velikou nevýhodu - musejí se pomalu (a někdy i složitě) adaptovat na současný "digitální věk", zatímco jejich uživatelé (studenti) se v něm v podstatě narodili. Pokud ale mají knihovníci a informační pracovníci i nadále plnit své poslaní, je nezbytné, aby se těmto novým trendům přizpůsobili. Musejí tedy poskytovat integrované (a pokud možno okamžité) služby, držet krok s moderními technologiemi, a sledovat aktuální trendy.
Doktor Bailey se ve svém příspěvku věnoval také tematice "open access", tedy okamžitému a neomezenému přístupu k informacím, zejména pak vzdělávacím a výukovám materiálům. Jako příklad například zmínil Directory of Open Access Journals [4] (báze odkazů na plné texty odborných časopisů a jejich článků), Google Books [5] (skenování a zpřístupňování plných textů knih; u titulů před rokem 1923 je přístup zcela volný), Google Scholar [6] (vyhledavač, který indexuje texty které nejsou veřejně dostupné, od článků po dizertační práce), nebo Librarian's Internet Index [7] (portál shromažďující vybrané odkazy relevantní pro knihovníky a informační profesionály).
Adaptace na nové trendy je nezbytná, ovšem to je součást vývoje. Podobné problémy povázely nástup prakticky každé technologie, což dokazovalo i veselé video "Introducing a book [8]", které nám pan Russell Bailey na závěr přehrál.
(JR)