Junior Internet 2007
První z řady odborných akcí v rámci letošního Března, měsíce internetu [4] byl právě Junior Internet [5]. Tato zajímavá konference, kterou si organizují sami mladí lidé, se konala v sobotu 3. března ve velké aule v Jinonicích. Již po osmé bylo možné dívat se a žasnout, čeho všeho mohou děti a mladí lidé v prostředí internetu dosáhnout. Komerčně úspěšné projekty, weby s vysokou návštěvností, profesionální design; zkrátka nebylo toho k vidění málo.
Základní součástí Junior Internetu jsou soutěže [6], konkrétně JuniorWeb, JuniorText a letošní novinka, JuniorDesign. Celkem dorazilo na 276 přihlášek. V každé soutěži byly dvě podkategorie, mladší (do 15 let) a starší (15 až 18 let), a ve výjimečných případech byly uděleny i speciální ceny poroty. Vítězové jednotlivých kategorií byli slavnostně vyhlašováni v průběhu celého dne, a jako bonus byla v průběhu konference udělena i Cena ministra informatiky.
Ačkoliv vyhlašování probíhalo v několika etapách během dopolední sekce, my si můžeme výsledky ukázat hezky pohromadě. V soutěži JuniorWeb zvítězili v mladší kategorii Patrik Rajs [7] s projektem internetové televize TV Sedr [8] a Petr Mánek [9] s e-shopem [10] keramických výrobků; ve starší kategorii to byli Ladislav Nosákovec [11] s portálem Nadovču.cz [12] a Ondřej Havlín [13] s katalogem programů Sosej.cz [14]. Téma JuniorTextu bylo stejné jako letošní motto BMI, tedy „Internet – výhoda pro znevýhodněné“, a cenu získali Barbora Goldmannová [15] a Michal Voráč [16]. Další dvě speciální ceny poroty pak zamířily k Tomáši Vlačuhovi [17] a Kristýně Saláškové [18]. V soutěži JuniorDesign dosáhli na pomyslné vavříny Kamil Zeman [19] a Jan Valuštík [20]. Cenu ministra Informatiky dostal hned první jmenovaný projekt, tedy internetová televize Sedr [8], potažmo její tvůrce, Patrik Rajs. Gratulujeme!
Kromě vyhlašování vítězů proběhla i celá řada přednášek a prezentací. Na úvod vystoupil Jiří Peterka, organizátor a koordinátor Junior Internetu [5], Jaroslav Winter ze sdružení BMI [4] a také Ivan Langer, ministr vnitra [21] a ministr informatiky [22]. Po těchto úvodních slovech (tedy spíše větách a souvětích) proběhla diskuse s několika zajímavými hosty pohybujícími se ve světě internetu. Jmenovitě to byli Patrick Zandl (zakladatel serveru Mobil.cz [23], tvůrce nového projektu Stream.cz [24]), Ivan Pilný (bývalý generální ředitel české pobočky Microsoftu [25], prezident portálu Tuesday [26]), Karel Sasín (ze společnosti Axima Brno [27]) a Petr Beneš (obchodní ředitel portálu HyperInzerce [28]). Hovořilo se o různých tématech, například o tom, jak se naši čtyři hosté k internetu dostali, jak tam začali podnikat, a jaký bude podle nich další vývoj.
Po skončení diskuse vystoupil Jiří Peterka a pohovořil o mezinárodní organizaci Together [29], která spojuje mladé lidi a snaží se o efektivní využití jejich volného času. Sdružení Together Czech Republic je také organizátorem konference Junior Internet [5]. Mimochodem, kromě naší republiky probíhá Junior Internet i v dalších zemích, například na Slovensku a v Polsku (v loňském roce i v Maďarsku).
Poté si svoji prezentaci připravil manažer projektu Safer Internet [30], doktor Zdeněk Záliš. O aktivitách Czech Safer Internet Combined Node [31] jsme čtenáře Ikara již informovali ve článcích Bezpečnost dětí na internetu [32] a Safer Internet Day 2007 [33], takže jen zmíním, že doktor Záliš celý projekt CZESICON nejprve představil, a poté již prezentoval některé výsledky, které přinesl internetový výzkum provedený v loňském roce.
Odpolední část konference se rozdělila do dvou sekcí. První přednášku v první sekci měl Patrick Zandl, který se věnoval budoucím trendům na internetu. Zaměřil se na použití tagů [34], jakožto nové a perspektivní metody pořádání a vyhledávání informací. Na rozdíl od předem definovaných kategorií jsou tagy prakticky libovolné a závisí na uživateli samotném. Následoval příspěvek Marka Čierného, který představil svůj úspěšný projekt Sudoku ligy [35]. Marek nejprve (v roce 2005) spustil první Sudoku server u nás [36], a následně vytvořil stránky zmiňované Ligy. Ta byla natolik úspěšná, že jí nakonec odkoupila společnost Airwaves. Vznikla tak Airwaves Sudoku liga [35], ve které Marek pracuje jako mluvčí.
Jakub Krčmář neukazoval žádný internetový projekt, ačkoliv se jeho práce internetu týká. Napsal totiž knihu „Adobe Photoshop – praktický webdesign [37]“, která pojednává právě o zásadách tvorby designu a rozhraní webových stránek. Kniha zaznamenala jisté úspěchy a i recenze jsou vesměs kladné (například zde [38] a nebo zde [39]). Následovala prezentace Zdeňka Cendry, která se týkala vývoje internetu v Evropě. Hovořil o vzrůstající rychlosti připojení, zvyšujícím se počtu poskytovatelů připojení, a také o peeringových centrech (u nás například Nix.cz [40]), která poskytovatele propojují. Poslední příspěvek měl Petr Beneš, který hovořil o svém úspěšném projektu HyperInzerce [28]. Jak již název napovídá, jedná se o inzertní portál, který se může v současné době pyšnit návštěvností kolem 50.000 lidí za den.
Ve druhé sekci odpoledního cyklu bylo také několik zajímavých přednášek. Marek Soldát například hovořil o tom, proč je dobré mít svojí webovou stránku, jak se dá vytvořit, a jak jí nakonec na internet vůbec umístit. Tomáš Beránek se v průběhu odpoledne věnoval vědomostním soutěžím a zábavnému programu obecně, a Marek Pospiech si přichystal povídání o reklamě na internetu. Ve své prezentaci se dotkl mnoha různých témat, od reklamních bannerů a pop-up oken až po kontextovou reklamu a e-mailing (který se v řadě případů už blíží spíše spamu).
Na samotný závěr konference proběhla takzvaná „Burza internetových projektů“, která spočívala v tom, že vystoupilo několik lidí, kteří mají na netu své rozpracované či již zaběhnuté projekty, a hledají spolupracovníky (designery, webmastery, redaktory apod.). Protože se tato „nabídka“ neustále mění, doporučuji sledovat tento odkaz [41].
Junior Internet [5] opět ukázal, že se na našem internetu pohybuje mnoho mladých lidí, kteří mají plno zajímavých schopností a znalostí, a kteří vědí, co dělají. Řada z nich je velice úspěšná, a ty ostatní úspěch jistě ještě čeká. Internet má hodně co nabídnout, a mladí a cílevědomí lidé se v něm dozajista neztratí.