Knihovní katalog jako marketingový nástroj knihovních služeb (Radka Římanová, Linda Skolková)
Knihovní katalog je základní nástroj poskytování tradičních knihovních služeb. Má celou řadu důležitých funkcí (najít, vybrat, lokalizovat dokument atd.) a umožňuje uživatelům být s knihovnou v interakci. Ovšem katalog není jen nástroj, ale je to zároveň i produkt. Je také významnou součástí marketingu knihovny, protože OPAC (On-line Public Access Catalogue) bývá obvykle nejčastěji využívanou částí webových stránek knihovny.
I relativně ‚obyčejný‘ katalog se tak může stát významnou součástí marketingové strategie té či oné instituce. Linda Skolková a Radka Římanová se ve své prezentaci zaměřily právě na analýzu OPACů z hlediska marketingového mixu (Product, Place, Price, Promotion). Výsledným zjištěním bylo, že katalog lze opravdu efektivně použít jako marketingový nástroj; OPAC totiž nabízí uživateli celou řadu funkcí, a umožňuje i jistou míru zpětné vazby. Ve finále tak může dopomoci knihovně k poskytování lepších služeb pro celou veřejnost.
(JR)